خطیب زاده بحث راستی آزمایی تقریباً حل شده است

[ad_1]

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که تیم مذاکره کننده در وین دستور کار مشخصی دارد. این تیم نتیجه جدیدی نخواهد نوشت.

به گزارش فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه شنبه شب در اردوی آموزشی سازمانی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل مشهد گفت: تیمی که در وین در حال مذاکره است دستور کار مشخصی دارد. این تیم نتیجه جدیدی نخواهد نوشت. نمی شود درباره برجام صحبت کرد و بعد گفت که این تیم باید برجام را بر اساس آنچه من می گویم اصلاح کند.

وی افزود: برجام با همه مختصاتش یک بار نوشته، امضا و مهر شده است. انتقادات و همچنین نقاط قوت آن را شنیدیم. واقعیت این است که دکتر باقری برجام جدیدی نخواهد نوشت. دکتر باقری و تیمش آنجا هستند تا مطمئن شوند اگر آمریکا می خواهد به برجام بازگردد، این بار به مسیری برمی گردند که سود موعود، وعده داده شده یا مکتوب برجام حاصل می شود. در غیر این صورت آمریکا به راحتی می تواند به برجام بازگردد. این دستور کار تیم است. هر کار و مذاکره ای دستوری دارد و موفقیت با ترتیب مذاکرات سنجیده می شود.

ریاست این مذاکرات بر عهده شورای عالی امنیت ملی است

خطیب زاده خاطرنشان کرد: اگر قرار بود هیئت جمهوری اسلامی ایران در وین از خطوط قرمز عبور کند ماه ها پیش به نتیجه می رسیدیم. این در حالی است که وزارت امور خارجه در حال مذاکره و ریاست این مذاکرات بر عهده شورای عالی امنیت ملی است. رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است. اعضای آن 5 نفر از اعضای دولت و 5 نفر از اعضای آن به انتخاب ولی فقیه هستند. بنابراین، کار چندان پیچیده نیست.

تیم مذاکره کننده روز و شب ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تیمی که برای منافع یک ملت مذاکره می کند، روز و شب ندارد، قول می دهم آنچه تاکنون رخ داده است، نهایت احترام به حقوق و منافع یک فرد، ملت بوده است.

او گفت: «مکالمات متوقف شده است. او نفس می کشد. هماهنگ کننده اتحادیه اروپا خواستار استراحت شده است. قبل از آن چندین وقفه داشتیم که به درخواست هماهنگ کننده نبود.

خطیب زاده گفت: قرار نیست توافقی را اعلام کنیم. اگر بودیم اعلام می کردیم. بر کسی پوشیده نیست که روسیه اخیراً درخواست جدیدی ارائه کرده است. هر کشوری می تواند درخواست دهد. همه این درخواست ها توسط یک کمیسیون مشترک در وین بررسی می شود. آنچه ما را هدایت می کند، منافع ملت است.

ما بر اساس منافع ملت حرکت می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به مصلحت ملت عمل می کنیم. اگر برای معدود مشکلاتی که بین ما و آمریکا باقی مانده به راه حل برسیم، سناریو کاملا متفاوت خواهد بود. اما در حال حاضر ما در این مرحله حداقل در مورد یک یا دو موضوع بسیار کلیدی نیستیم.

منفعت اقتصادی مردم ایران باید رعایت شود

خطیب زاده افزود: عمده موضوعاتی که بین ما و آمریکا مطرح شده از نوعی است که باید به نفع اقتصادی مردم ایران رعایت شود. یعنی ما گفته ایم همه تحریم هایی که مانع سود اقتصادی ایران می شود باید برداشته شود. موضوع بحث این است که وقتی همه اینها را تعریف می کنیم یک چیز می گوییم و آنها چیز دیگری می گویند. ما می گوییم کل زنجیره اقتصاد ایران که تحریم شده است باید آزاد شود. نفت، پتروشیمی، فولاد، ساختمان، فلزات گرانبها، بیمه، کشتیرانی، هوانوردی، دریانوردی، راه آهن و … برای رسیدن به همه اینها مذاکره کرده ایم.

او گفت: “آمریکایی ها گفتند ما سه لیست داریم: سبز، زرد و قرمز.” لیست سبز قابل قبول است. در این لیست به بیشتر افراد اشاره دارد. ما در مورد لیست زرد صحبت می کنیم. اما ما اصلاً در مورد لیست قرمز مذاکره نمی کنیم. مثل موشک و حقوق بشر و منطقه و آن نوع غیر هسته ای. تمام مذاکرات در این بعد این بوده که بگوییم ما این لیست قرمز را قبول نداریم و نمی شناسیم. علاوه بر این، مذاکرات ما نیز به صورت غیرمستقیم صورت گرفته است.

مشکل تأیید تقریباً حل شده است

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره راستی آزمایی گفت: بحث راستی آزمایی این است که وقتی آمریکایی ها می گویند تحریم ها برداشته شده، در عمل هم این اتفاق می افتد. این 24 ساعت شبانه روز تایید شده است. اکنون در نقطه ای هستیم که مشکلات ما در این زمینه تقریباً حل شده است.

یکی از مهمترین ابعاد، تضمین هسته ای و حفظ دستاوردهای هسته ای ما بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در زمینه اخذ ضمانت نامه، این گام بعدی است که همچنان در حال انجام و دریافت آن هستیم و یکی از موضوعات جدی بوده که کم و بیش بین ما رد و بدل شده است. وی ادامه داد: بحث های زیادی در مورد چگونگی اجرا و نحوه اجرای آن در ابتدا وجود داشته است. اما یکی از مهمترین ابعاد پادمان هسته ای و حفظ دستاوردهای هسته ای ما بوده است. ما گفته ایم که آسیب های زیادی دیده ایم. سانتریفیوژهایی که توسط اسرائیلی ها خراب شد و منهدم شد و IR6 را گرفتیم، گفتند همه چیز خراب شود، گفتیم این کار را نمی کنیم، ماه هاست که داریم مذاکره می کنیم.

تمام دستاوردهای هسته ای حفظ می شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت: تمام دستاوردهای هسته ای حفظ می شود. ما تضمین بالایی در برجام داریم و این برگشت پذیری سریع برنامه هسته ای ایران است. قبول نکردند. گفتیم بزرگترین تضمینی که از شما دریافت می‌کنیم این است که برنامه هسته‌ای را به گونه‌ای متوقف یا کاهش دهیم که اگر یک بار دیگر به فرض به توافق رسیدیم، اگر ترامپ برگشت و بایدن بخواهد کاری انجام دهد، بتوانیم بازسازی کنیم. اینجا تمام آنچه امروز داریم در کوتاه ترین زمان ممکن همه اینها نه پنهان است و نه پنهان.

روزی که توافق حاصل شود آن را علنی خواهیم کرد

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات این معامله گفت: “نمی توانم وارد جزئیات شوم. چون به توافق نرسیدیم. چه جزئیاتی را باید بگویم؟ روزی که توافق حاصل شود، آن را علنی می کنیم. “توافق” به دست می آید، همان متن توافق در سایت وزارت امور خارجه قرار می گیرد تا همه آن را بخوانند و با چشمان پرسشگر خود اشتباهات دیکته ما را بگیرند.

ما با جنگ مخالفیم و جنگ را رد می کنیم

خطیب زاده همچنین درباره تحولات اخیر و درگیری روسیه و اوکراین گفت: ما لحظات حساس تاریخی زیادی را در تاریخ معاصر تجربه کرده ایم. یک نقطه عطف تاریخی رخ داده است و همه تلاش می کنند از رویارویی هسته ای اجتناب کنند و ما را از کنترل جنگ خارج کنند. مقام معظم رهبری موضع ما را اعلام کردند و وزارت خارجه هم همینطور. ما با جنگ مخالفیم و جنگ را رد می کنیم. در حالی که جنگی که امروز رخ داده ریشه در دهه‌ها گسترش ناتو با محوریت ناتو دارد، امروز به شدت افزایش یافته است. این جنگ اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی چندین دهه است که ادامه دارد و امروز به جنگی تبدیل شده است که ما آن را رد می کنیم. ما نه تنها آن را تایید نمی کنیم، بلکه تمام تلاش خود را برای آغاز گفت و گو و پایان دادن به این جنگ انجام می دهیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این 33 سالی که سکان هدایت حکیمانه انقلاب را بر عهده داشتند، همواره کشتی ای بوده اند که این کشتی را از این گونه برخوردها دور نگه داشته است. برای آنها، جنگ هرگز یک گزینه نبوده است. در مواضع اخیر ما نیز اصول سیاست خارجی ما رعایت شده است.

[ad_2]

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما