اینتل جزئیات نسل جدید پردازنده های مرکز داده خود را منتشر کرده است: Zomit

[ad_1]

اینتل از نقشه راه سرور جدید خود، از چندین تراشه جدید مرکز داده رونمایی کرد، و از یک نقشه راه دو طرفه که شامل مدل های متمرکز بر بهره وری جدید در رویداد روز سرمایه گذار 2022 است، رونمایی کرد. این تراشه های جدید Sierra Forest نام دارند و هسته های الکترونیکی را به داده های زنون اینتل منتقل می کنند. مراکز

اینتل همچنین در نقشه راه خود به گسترش فرآیند Intel 3 اشاره کرده است که نشان دهنده اعتماد روزافزون این شرکت به این فرآیند است. در مواجهه با آنچه در این رویداد رخ داد، رقابت بین اینتل و ایمدی تشدید خواهد شد. چرا که ایمدی در حال حاضر دارای یک مقام ارشد در مدیریت مرکز داده است.

نقشه راه فکری 1

بر اساس نقشه راه جدید اینتل، استفاده از پردازنده های Granite Rapids یک سال به تعویق افتاده است و به نظر نمی رسد این شرکت از فرآیند UV (UV) برای تولید تراشه مرکز داده تا سال 2024 استفاده کند.

لازم به ذکر است که حتی معرفی نقشه راه سرور عمومی یک گام بزرگ رو به جلو برای اینتل است. زیرا پیش از آن، آخرین نقشه راه منتشر شده تیم آبی با بیش از 90 درصد سهم بازار، به نوامبر 2019 (آبان 1388) برمی گردد.

اینتل در حال حاضر خود را برای عرضه عمومی پردازنده های Sapphire Rapids در سه ماهه اول سال 2022 آماده می کند.این پردازنده ها مجهز به 56 پردازنده اینتل P-core هستند و با فرآیند تولید اینتل 7 ساخته شده اند.این نسل از پردازنده ها از نظر مصنوعی به خوبی عمل می کنند. اطلاعات و امنیت، و از رم DDR5 و پورت های ارتباطی جدید بر اساس استاندارد نسل پنجم PCIe پشتیبانی می کند.

طبق گفته Tomshardware، پردازنده های Emerald Rapids با همان فرآیند ساخت (Intel 7) در سال 2023 عرضه خواهند شد. این پردازنده ها از Sapphire Rapids بازطراحی خواهند شد. این بدان معناست که تا آن زمان هیچ ریزمعماری جدیدی در دسترس نخواهد بود.

نقشه راه فکری 2

طبق تصویر بالا، اینتل نقشه راه خود را به دو مسیر مجزا تقسیم کرده است:

  • مسیر P-Core که به عنوان پردازنده‌های مرسوم مرکز داده زنون شناخته می‌شود، تنها به هسته‌هایی مجهز است که سریع‌ترین معماری‌های اینتل را ارائه می‌کنند.
  • مسیر E-Core که به تراشه‌هایی با هسته‌های بهره‌وری اختصاص دارد. مانند تراشه های Intel Alder Lake. این شرکت تعداد هسته های موجود در این مسیر را فاش نکرده است. اما پردازنده های مجهز به هسته های بهره وری برای حداکثر بهره وری انرژی و چگالی عملکرد بهینه شده اند. بنابراین بیشترین تعداد هسته را خواهند داشت. به گفته اینتل، این تراشه ها به درخواست مشتریان بزرگتر، مشاغل در مقیاس بزرگ و ارائه دهندگان خدمات ابری، برای استقرار ابر بومی توسعه یافته اند.

با توجه به تصویر، هیچ ترکیبی از هسته های P و E در هر یک از تراشه ها مشاهده نمی شود. زیرا اینتل می گوید مشتریانش ترجیح می دهند که هسته های مختلف با هم ترکیب نشوند و جدا بمانند. بنابراین، هر نوع تراشه به طور جداگانه مدیریت می شود.

نقشه راه در مقایسه با اینتل 2022 2023 2024
مدیران اینتل P-Core Sapphire Rapids – Intel 7 – 56 هسته ای Emerald Rapids – Intel 7 Granite Rapids – Intel 3
هسته های پیاده سازی P-Core Milan-X – 7 نانومتر | جنوا – 5 نانومتر – 96 هسته ? ?
اینتل E-Core Sierra Forest – Intel 3
بهره وری هسته الکترونیکی برگامو – 5 نانومتر – 128 هسته

تراشه‌های مجهز به هسته‌های P در درجه اول برای اطمینان از عملکرد مناسب برای هر هسته برای اجرای برنامه‌های با تأخیر کم مانند هوش مصنوعی، محاسبات با کارایی بالا و پایگاه‌های داده استفاده می‌شوند. در مقابل، تراشه‌های E-Core برای به حداکثر رساندن کارایی انرژی با اجرای همزمان برنامه‌های کاربردی با تأخیر بالا، مانند استقرار ماشین‌های مجازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها و خدمات فرانت‌اند، طراحی شده‌اند.

عدم ترکیب این دو نوع هسته در یک تراشه به بهینه سازی بهتر سیستم ها بر اساس نیاز مشتری کمک می کند. علاوه بر این، این رویکرد به اینتل اجازه می دهد تا قابلیت های متنوعی را برای هر نوع تراشه برای اجرای برنامه های کاربردی خاص ارائه دهد. در میان تراشه های اینتل، Sierra Forest اولین خانواده تراشه های E-core است که از تراشه های P-core Granite Rapids پشتیبانی می کند. به لطف فناوری کامپیوتر اینتل، این تراشه ها از همان بایوس و نرم افزار پشتیبانی می کنند.

نقشه راه فکری 3

تراشه های Intel Granite Rapid با هسته های اجرایی (P-Core) با ریزمعماری جدید و فرآیند ساخت اینتل 3 در سال 2024 عرضه خواهند شد. استفاده از فرآیند اینتل 3 به معنای کنار گذاشته شدن فرآیند اینتل 4 نیست. این به این دلیل است که از لیتوگرافی در فرآیند ساخت تراشه های Intel Meteor Lake استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که فرآیند اینتل 3 تقریباً 18 درصد عملکرد بیشتری نسبت به فرآیند اینتل 4 ارائه می دهد. تراشه Sierra Forest نیز در سال 2024 با لیتوگرافی اینتل 3 در دسترس خواهد بود.

مقالات مرتبط:

نقشه راه Zen 4 اکنون یک رقیب قدرتمند برای Intel Zen است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، تراشه Sapphire Rapids با تراشه های Milan-X و Genoa رقابت خواهد کرد. تراشه اول در حال حاضر در بازار است و تراشه دوم اواخر امسال عرضه خواهد شد که علاوه بر هسته 96 هسته ای Zen 4 با عملکرد استثنایی، از حافظه DDR5 و فناوری نسل پنجم PCIe پشتیبانی می کند.

به نظر می رسد اینتل مسیر دشواری در پیش دارد و در نسل های آینده نبردی نزدیک با آینده خواهد داشت. البته راه اندازی نقشه راه چند ساله این شرکت با محصولات جدید نشان از اعتماد روزافزون اینتل به توانایی خود در اجرای این مسیر دارد.

[ad_2]

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما