توضیح روانچی درباره ممتنع ایران از قطعنامه ضد روسی

[ad_1]

هیأت ایرانی در نیویورک تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار پایان فوری خشونت و کاهش تنش در مناقشه کنونی است و بر لزوم گفت‌وگو درباره نگرانی‌های همه طرف‌ها برای دستیابی به نتایج پایدار تأکید می‌کند.

ایران از رای دادن به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین ممتنع کرد.

مجید تخت روانچی در بیانیه ای توضیح داد:

آقای رئیس؛

جمهوری اسلامی به شدت نگران درگیری بین روسیه و اوکراین است.

جمهوری اسلامی ایران مواضع اصولی خود را در مورد لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس حقوق بین الملل و لزوم رعایت کامل اقدامات همه طرف ها بر اساس اصول عالی مندرج در منشور ملل متحد اعلام کرده است. ملل و اصول بین المللی حقوق، از جمله حقوق بین الملل. انسان دوستی برجسته است. ما تأکید می کنیم که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید کاملاً رعایت شود و امنیت همه غیرنظامیان باید تضمین شود. یافتن راه حلی پایدار و بلندمدت برای این بحران ها مستلزم پرداختن به ریشه های آن است. ما متذکر می شویم که پیچیدگی و وضعیت شکننده کنونی در منطقه اروپای شرقی با اقدامات تحریک آمیز ایالات متحده و ناتو تشدید شده است. در این راستا، نگرانی های امنیتی فدراسیون روسیه باید در نظر گرفته شود.

جنگ‌ها و درگیری‌هایی که به زندگی مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد می‌کنند در هر کجا که رخ دهد، پذیرفته نیست. جمهوری اسلامی ایران خواستار پایان فوری خشونت و کاهش تنش در مناقشه کنونی است. در این راستا، ایران بر لزوم گفتگو درباره نگرانی های همه طرف ها برای دستیابی به نتایج پایدار تاکید می کند.

سازمان ملل متحد باید همیشه از استانداردهای دوگانه در برخورد با مسائل مربوط به صلح و امنیت بین المللی اجتناب کند. مایه تاسف است که این سازمان و بویژه شورای امنیت بارها به این موضوع بی توجهی کرده و منجر به بی اعتباری این نهاد شده است. نمونه ای از این رویکرد شورای امنیت در قبال درگیری های جاری در یمن است.

آقای رئیس؛

ما معتقدیم قطعنامه ارائه شده به مجمع عمومی فاقد عنصر بی طرفی و سازوکارهای واقع بینانه برای حل مسالمت آمیز موضوع است. علاوه بر این، همه اعضای سازمان ملل فرصت مشارکت در تهیه پیش نویس این قطعنامه را نداشته اند.

باید تاکید کرد که مجمع عمومی در موقعیتی نیست که وجود یک عمل تجاوزکارانه را تشخیص دهد. علاوه بر ماده 39 منشور، قطعنامه 3314 مجمع عمومی مورخ 14 دسامبر 1974 آن را به شورای امنیت تفویض کرد.

همچنین تشکیل جلسه اضطراری مجمع عمومی به موجب مصوبه 377 مجمع ختم مناظره تلقی نمی شود. این نشست باید راه را برای گفتگوی عمیق بین اعضا و جستجوی راه حل های دیپلماتیک برای حل مسالمت آمیز بحران هموار کند.

دولت من همچنان خواستار راه حلی مسالمت آمیز، جامع و پایدار برای این بحران، از جمله برقراری آتش بس فوری و آغاز گفتگو، و همچنین ارائه کمک های بشردوستانه به نیازمندان خواهد بود.

به دلایل فوق هیئت جمهوری اسلامی ایران از رای گیری به مصوبه مندرج در سند ل.1 خودداری کرد.

[ad_2]

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما