آیا قیمت مسکن کاهش می یابد؟

[ad_1]

فرارو- کارشناسان بازار مسکن معتقدند بازار مسکن در آغاز احیای برجام دچار شوک روانی می شود که طبیعی است و به بازارهای دیگر نیز می رود، اما با توجه به اینکه اقتصاد ایران بسیار متورم است، پس از مدتی کوتاه . ، قیمت ها به حالت عادی باز می گردد و اقتصاد تعدیل می کند.

به گزارش فرارو، بازار مسکن طی سه سال گذشته با افزایش شدید قیمت مواجه بوده است، به طوری که قیمت ها تقریباً 7 برابر شده است، اما طی یک سال گذشته بازار رکود شدیدی را تجربه کرده و قیمت مسکن 20 درصد افزایش یافته است. با تورم بالای 50 درصد مواجه بوده ایم، بنابراین طی سال گذشته نرخ رشد مسکن کمتر از نرخ رشد تورم بوده است، از سوی دیگر به نظر می رسد تا دو سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

آیا کاهش قیمت در بازار مسکن در راه است؟تاثیر برجام بر بازار مسکن
احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار مسکن امروز، مذاکرات چانه زنی است، گفت: در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات، ممکن است دلار نیز افت قیمت داشته باشد که در این صورت می توان انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن را داشت. صورت.

وی افزود: به عبارتی کاهش قیمت مسکن متاثر از احیای برجام خواهد بود، از این نظر اگر مشکلات ایران و غرب در بلندمدت حل شود، می‌توان انتظار داشت که همه بازارها پیش‌روی کنند. یا قرارداد محدودی بین دو طرف امضا شود، این موضوع ممکن است تاثیر چندانی در کاهش قیمت مسکن در بازار نداشته باشد.

به نوعی می توان این گونه تعبیر کرد که همه امیدوارند با احیای توافق هسته ای، وضعیت اقتصادی کشور بدتر نشود و به ثبات اوضاع اطمینان حاصل شود، قطعاً اگر این اتفاق بیفتد، می توان انتظار داشت. مثل زمان باشد پایان جنگ و پذیرش قطعنامه 598 در بازار مسکن با افت قیمت قابل توجهی مواجه خواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه کنترل انتظارات تورمی منوط به توافق مناسب است، افزود: در صورت عدم تحقق این امر مسلم است که افزایش انتظارات تورمی نه تنها بر بازار مسکن بلکه بر تمامی بازارهای سرمایه کشور تاثیر خواهد گذاشت. که موضوع می تواند عواقب بسیار جبران ناپذیری داشته باشد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که فعال شدن مجدد برجام و یا شکست مذاکرات تاثیرات عمده ای بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

سرحدی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال های اخیر چندین بار افزایش یافته است که دلایل متعددی داشته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه باید توجه داشت که متأسفانه دلالان و دلالان بازار مسکن در سال های اخیر به صورت رسمی، معاملاتی را انجام داده اند. ایجاد کرده اند و اجازه داده اند قیمت ها در عمل چند برابر شود، بدون اینکه در عمل به بازار عرضه شود که به نوبه خود تأثیر مخربی بر بازار داشته و بازار مسکن را بسیار آشفته تر از گذشته کرده است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: همچنین باید توجه داشت که در کشورهای دیگر دولت ها برای جلوگیری از افزایش قیمت ها در بازار مسکن دخالت می کنند و به نوعی آن را مدیریت و کنترل می کنند که در بیشتر موارد از طریق ابزار مالیات انجام می شود اما در ما. در حالی که دولت در همه بازارهای مختلف حضور دارد، تنها بازاری که مداخله نمی‌کند مسکن است و به نوعی ادامه دارد، نمی‌توان منتظر ماند تا بازار مسکن مسیر درستی را طی کند و در برخی‌ها آرام شود. بنابراین دولت باید این بازار را کنترل کند و به دلالان اجازه معامله در بازار مسکن را ندهد.

[ad_2]

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما