امیرعبداللهیان: مهمترین چالش فعلی در مذاکرات، گرفتن تضمین است

[ad_1]

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در مونیخ آلمان حضور دارد، امروز (شنبه) در این نشست حضور یافت.

رئیس دستگاه دیپلماسی با وجود ابراز خرسندی از حضور در این نشست، به تشریح سیاست خارجی دولت سیزدهم پرداخت.

وی افزود: ملت بزرگ ایران در هفته گذشته چهل و سومین سالگرد انقلاب شکوهمند خود را جشن گرفتند، انقلابی که با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی دنیای جدیدی را به جهانیان عرضه کرد. که تاکنون 43 انتخابات سراسری برگزار شده است. بالای روستا برگزار می شود. آخرین انتخابات ما در ایران منجر به تأسیس یک حکومت «مردمی و انقلابی» شد.

وزیر امور خارجه گفت: آنچه امروز به عنوان سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمندانه در دولت عمل‌گرا و نتیجه‌گرای آقای رئیسی مطرح می‌شود، ترجمه آرمان والای انقلاب اسلامی ایران و واقع‌گرایی است که برخاسته از آن است. منافع ملی ما.»

امیرعبداللهیان ادامه داد: برقراری تعادل در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران چه در رابطه با حوزه های مختلف جغرافیایی و چه در جست و جوی ابعاد مختلف و چه در روابط خارجی از جمله در حال حاضر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. مرکز این واقعیت، تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: این سیاست خارجی مبتنی بر ارکانی از جمله «همسایگی»، «آسیایی‌گرایی»، «تعامل هوشمندانه و گسترش روابط با همه کشورهای جهان به‌ویژه جهان اسلام بر اساس منافع مشترک، احترام متقابل است و هیچ گونه دخالتی در امور بین‌المللی ندارد.» امور داخلی دیگر “و” ترویج “حمایت از چندجانبه گرایی و مقابله با یکجانبه گرایی.”

* منظور ما کاملاً منطقی و منصفانه است

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز صحبت از این است که نزدیک به پنج سال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی علیه ملت ما می گذرد و البته برای… انفعال سه کشور اروپایی در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران یک سال تمام برجام را به صورت یکجانبه اجرا کرد، در برجام ماند و به طرف‌های دیگر فرصت داد تا به تعهدات خود عمل کنند. منافع اقتصادی به خطر افتاده آن

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات با جدیت، حسن نیت و ابتکارات مختلف برای دستیابی به یک توافق خوب شرکت کرده است. آنچه ما مد نظر داریم کاملاً منطقی و منصفانه است: لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین‌های لازم در اجرای تعهدات.

او گفت: «اکنون که من با شما صحبت می کنم، همکاران من در وین در غرب در مورد «متن» و «زمان» با استاندارد دوگانه مواجه هستند. می خواهم تاکید کنم که ما آمادگی داریم در کوتاه ترین زمان ممکن به یک توافق خوب برسیم، به شرطی که طرف مقابل مایل به اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم باشد.

وی افزود: مهمترین چالشی که در وین داریم ضمانت سیاسی و ضمانت اجرایی است.

عبداللهیان گفت: بر اساس قوانین بین المللی، زمانی که دولت جدید روی کار می آید، موظف است به تعهدات قبلی خود عمل کند. رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده و رئیس مجلس سنا به طور مشترک و شخصاً بیانیه ای در حمایت از نتیجه مذاکرات صادر خواهند کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امنیت خلیج فارس و غرب آسیا ارتباط مستقیم و قوی با امنیت مناطق جغرافیایی همجوار از جمله اروپا دارد، گفت: در این راستا دولت ما مذاکرات سازنده ای را با همسایگان جنوبی خود آغاز کرده و گام های بلندی در این زمینه برداشته است. روابط ما با این همسایگان در مسیر درست توسعه و پیشرفت است.

وی افزود: ما معتقدیم که زرادخانه تسلیحاتی در منطقه هرگز امنیت را به ارمغان نخواهد آورد، حضور و مداخله قدرت های خارجی در منطقه تنها وضعیت امنیتی را پیچیده و بدتر می کند و مشکلات را افزایش می دهد و معتقدیم امنیت همه کشورها منطقه را می توان از طریق مشارکت و همکاری جمعی تضمین کرد.

وی گفت: متأسفانه در یمن شاهد یک جنگ طولانی و یک وضعیت غم انگیز انسانی هستیم. حل بحران یمن در گرو توجه به ریشه های مناقشه، ایفای نقش کلیدی در سازمان ملل، احترام به اراده مردم یمن در تعیین سرنوشت خود و لغو آتش بس اقتصادی، بشردوستانه و آغاز یمنی است. . -گفتگوی یمنی جمهوری اسلامی ایران قویا از برقراری صلح و ثبات در یمن و منطقه حمایت می کند و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی به وضعیت افغانستان اشاره کرد و گفت: امروز افغانستان در یک بحران انسانی جهانی قرار دارد. وضعیت کنونی افغانستان محصول اشغال نظامی و استفاده از نیروی نظامی علیه آن کشور است. سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان در 20 سال گذشته نشان دهنده درک نادرست ایالات متحده از واقعیت های افغانستان است. ما همیشه در کنار مردم افغانستان ایستاده ایم. دولت ایران و سازمان‌های غیردولتی به ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و ارسال سوخت ادامه می‌دهند. ما عمیقا نگران تداوم خشونت و تروریسم در افغانستان و توسعه فعالیت های داعش در آن کشور هستیم.

وی گفت: موج کنونی پناهجویان افغان در کشور ما و سایر همسایگان بسیار نگران کننده است. مشارکت فعال نهادها و جامعه بین المللی برای ارسال کمک های بشردوستانه ضروری است.

امیرعبداللهیان گفت: ما معتقدیم که تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه گروه های سیاسی و قومی در این کشور برای رسیدن به صلح و ثبات کاملا ضروری است.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: حمایت از فلسطین و صلح در خاورمیانه دغدغه جدی ماست. جمهوری اسلامی ایران راه حل جامع سیاسی و دموکراتیک برای این مشکل را در سازمان ملل پیشنهاد کرده است. ما معتقدیم که برگزاری همه پرسی در میان مردم اصیل فلسطین اعم از مسیحیان، یهودیان و مسلمانان با حمایت همه دولت ها بهترین راه حل است. مردم فلسطین باید برای سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند.

وی گفت: ما نگران تشدید تنش ها بین اوکراین و روسیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که با هر دو طرف روابط حسنه دارد، از طرفین دعوت می کند تا اختلافات خود را از طریق گفتگو و راه های مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: بر لزوم حل مسالمت آمیز مسائل منطقه از جمله شبه جزیره کره و اختلافات در دریای چین جنوبی بدون دخالت قدرت های فرامنطقه ای تاکید می کنیم. ما معتقدیم که استفاده ابزاری از مفاهیم دموکراسی و حقوق بشر در درازمدت به ضرر این ارزش های اصلی خواهد بود.

وی افزود: در پایان بار دیگر تاکید می کنم که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران دولتی عمل گرا و نتیجه گرا است و از این رو آمادگی برقراری روابط سازنده و پایدار با همه کشورها بر اساس احترام متقابل را دارد. و منافع مشترک». باز هم از برگزارکنندگان این همایش مهم تشکر می کنم و برای همه شرکت کنندگان آرزوی موفقیت دارم.

[ad_2]

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما