علی باقری از منتقد برجام تا مذاکره کننده عملگرا

[ad_1]

صرف نظر از اینکه در مذاکرات چند روز آینده در چه وضعیتی قرار خواهیم گرفت و آنچه به عنوان محصول نهایی به دست می آید تفاوت زیادی با آشپزخانه تیم مذاکره کننده قبلی به رهبری عباس عراقچی دارد، از همین حالا می توان گفت که علی باقری. کانی با این موفقیت به جلوه جدیدی از کنشگری سیاسی منجر شد که می توان آن را «بنیادگرایی عملگرا» نامید.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه اخبار ضد و نقیضی در مورد موفقیت یا شکست مذاکرات وین به گوش می رسد، اما یک چیز مسلم است و آن اینکه قطار مذاکره کننده به ایستگاه پایانی خود رسیده است و طرف های مذاکره کننده اصلی تمام تلاش خود را برای به حداکثر رساندن خروجی حریف انجام می دهند. اگر آنچه تاکنون در مورد محتوای توافق احتمالی در وین به بیرون درز کرده صحت داشته باشد، می توان گفت که تیم علی باقری کنی کار قابل قبولی برای فعال کردن مجدد برجام، بازگرداندن آمریکا به توافق و بازگشت آمریکا به توافق انجام داده است. لغو تحریم ها و در عین حال حفظ حداکثر دستاوردهای هسته ای.

با این حال، تحلیل محتوایی دقیق‌تر از توافق احتمالی را باید به آینده موکول کرد و متن کامل این توافق احتمالی را چه زمانی در اختیار افکار عمومی قرار داد، اما با توجه به شایعات می‌توان به رفع تحریم‌های برخی افراد خوش‌بین بود. یکی از مهم ترین شرکت های کشور از روز اول قطعی می شود و به این ترتیب یکی از الزامات و شرایط کشور یعنی برداشتن اولین قدم توسط متخلف را برآورده می کند.

همچنین به نظر می رسد تیم مذاکره کننده ایرانی موفق شده از نابودی سانتریفیوژهای نسل جدید و پیشرفته ای که در سه سال گذشته در دولت قبل تولید و استفاده می شد، جلوگیری کند و علیرغم ناباوری و تبلیغات دروغین دولت توانست ایران را شکست دهد. . مخالفانی که به دنبال نابودی این صنعت بودند، کشور هسته ای شده بود و با یک جهش هسته ای چشمگیر روبرو بود. بر این اساس ایران می تواند تمام این سانتریفیوژها را دست نخورده و بدون کنترل نگه دارد.

تا اینجای کار به نظر می رسد علی باقری کنی که پیش از این تجربه مذاکرات هسته ای سال های 1386 تا 1390 را به عنوان یکی از یاران نزدیک سعید جلیلی در دوران تصدی شورای عالی امنیت داشت، رویکردی متفاوت و این بار با رویکردی متفاوت دارد. دیدگاه عملگرایانه، در خط مقدم مذاکرات بوده است. شاید به همین دلیل است که سعید جلیلی اکنون یکی از منتقدان سرسخت رویکرد مذاکره علی باقری است.

صرف نظر از اینکه در مذاکرات چند روز آینده در چه وضعیتی قرار خواهیم گرفت و آنچه به عنوان محصول نهایی به دست می آید تفاوت زیادی با آشپزخانه تیم مذاکره کننده قبلی به رهبری عباس عراقچی دارد، از همین حالا می توان گفت که علی باقری. کانی با این موفقیت به جلوه جدیدی از کنشگری سیاسی منجر شد که می توان آن را «بنیادگرایی عملگرا» نامید.

باقری کنی که قبل از جایگزینی عباس عراقچی در کنار سعید جلیلی نه از منتقدان جدی برجام، بلکه از مخالفان جدی وی بود و به محض قبول مسئولیت، اظهارات تندی در این خصوص کرده بود. از مذاكرات، الزامات این مسئولیت را برآورده، سازگار كرد و جسارت بازگشت به مسیر عقلانیت و پیگیری منافع ملی را داشت.

باگریکنی اصولگرایی عملگرایانه را در مذاکرات نشان داد

آنچه که از ابتدا باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران را از باقری کنی، حریف برجام متمایز می کرد، رویکرد عمل گرایانه و حرفه ای او در گرد هم آوردن تیم مذاکره کننده بود. برخلاف اظهارات بی اساس اخیر یکی از مخالفان سرشناس برجام و مذاکرات انجام شده، باقری کنی در مدت زمان نسبتاً کوتاهی از انتصاب خود به این سمت، بررسی دقیقی برای انتخاب اعضای تیم خود انجام داد. ورود عملی به مذاکرات این کارشناس با وزارت امور خارجه و سایر سازمان های دولتی مشورت کرد. نتیجه این رایزنی ها انتخاب گروهی از کارشناسان و مذاکره کنندگان مجرب و حرفه ای بود که به گفته ناظران بی طرف در کارایی و ظرفیت حرفه خود تردیدی نداشته و در عین حال شرایط و ویژگی های عمومی مورد نظر را دارند. باقری. .

در صورت نهایی شدن این معامله، می توان گفت که باقری کنی با استفاده از این تیم که برخی از آنها تجربه حضور در برخی از مهمترین عرصه های دیپلماتیک کشور را دارند، طی سه ماه گذشته توانسته روند پیچیده مذاکرات را مدیریت کند. . . هم لغو تحریم ها و هم حفظ دستاوردهای هسته ای برای کشور و در نتیجه انتقادها و حملات ناعادلانه برخی از مخالفان ملی مذاکرات علیه او و تیمش و نتیجه مذاکرات غیرسازنده و مغایر با منافع ملی است. کشور .

تبدیل سریع باقری کنی از یک مخالف منتقد و آشکار به مذاکره‌کننده‌ای مسئول، عمل‌گرا، عمل‌گرا و مذاکره‌پذیر، پایبند به اصول حرفه‌ای است، در حالی که مظهر جدیدی از اصول‌گرایی معتدل و عمل‌گرا مبتنی بر منافع ملی و ظهور جناحی منفور است. این یک واقعیت است. که راه مقابله با مشکلات بزرگ کشور در عرصه سیاست خارجی نیازمند روشنگری، واقع بینی، شایسته سالاری و نگاه تخصصی و بدون شعار رعیت است.

علی باقری کنی در سه ماه اخیر خیلی کم در رسانه ها ظاهر شده و در مقابل انتقادات شدید طیف همفکران و کنایه ها و کنایه های جناح سیاسی رقیب، صبر و خونسردی مثال زدنی از خود نشان داده است. تحت فشار بسیار شدیدتری قرار داشت.

در مجموع، نتیجه این رویکرد، رویکرد حرفه ای به مسئولیت پذیری و پرهیز از دخالت در بی نهایت حاشیه های رسانه ای و سیاسی بوده است. به نظر می رسد ادامه این مسیر ضامن موفقیت کشور در مذاکرات و تضمین منافع ملی ایران باشد.

حامیان و حامیان دولت قبلی و تیم مذاکره کننده که نزدیک به هشت سال است تحت فشار و شدیدترین هجمه های رسانه ای و زخم ها و تهمت های اپوزیسیون و گاه طیف های تندرو بوده اند و که هستند با ظلم های گسترده مواجه شده اند. حالا دو گزینه دارید یا راه لجاجت و انتقام را انتخاب کنید که قطعا خلاف منافع ملی است و نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه فضای سیاسی داخلی را تشدید می کند و خوراک رسانه های معاند را فراهم می کند. راه دوم «گام خنده دار» گذشته و پیشرفت و حمایت امیدوارانه از مسیر عقلانی و پیگیری منافع ملی است که باقری در مذاکرات در پیش گرفته است.

در هر صورت دستیابی به یک توافق الزام آور خوب برای کشور بی شک معیار و معیار مناسبی برای سنجش اثربخشی وزارت امور خارجه دولت جدید در حوزه سیاست خارجی، آثار، سیگنال ها و پیام ها در سایر حوزه ها خواهد بود. از سیاست و سیاست حکمرانی در ایران به سرعت و به وضوح منعکس خواهد شد. این چیزی است که برای دوستداران ایران و منافع ملی مهم است

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما