ایالات متحده درخواست روسیه برای تضمین از شورای امنیت سازمان ملل را رد کرده است

[ad_1]

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به درخواست اخیر روسیه برای تضمین کتبی اشاره کرد.

وی در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت: تحریم های اعمال شده علیه روسیه و تحریم هایی که اعمال خواهد شد هیچ ارتباطی با توافق هسته ای با ایران و چشم انداز بازگشت آن ندارد.

وی افزود: «این چیزها کاملاً متفاوت هستند و به هیچ وجه به یکدیگر مرتبط نیستند، بنابراین فکر می‌کنم بی‌ربط هستند».

بلینکن گفت: «این در مورد بازگشت به توافق است، واضح است که خروج از این توافق یکی از بدترین اشتباهات انجام شده در سال های اخیر بوده است. این همه برنامه هسته‌ای ایران را که در یک جعبه قرار داده بود، بیرون آورد.»

وی گفت: همچنین به نفع روسیه است که ایران نتواند سلاح هسته‌ای بسازد یا در مدت زمان بسیار بسیار کوتاهی قادر به تولید سلاح هسته‌ای نباشد.

وی افزود: «این علاقه حفظ خواهد شد، مهم نیست که ما در کجای روابط خود با روسیه در نتیجه تهاجم به اوکراین قرار داریم».

وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد که تحریم های جدید علیه روسیه ربطی به توافق هسته ای با ایران ندارد و نباید بر آن تأثیر بگذارد.

وزارت امور خارجه افزود: «روسیه همچنین منافع عمومی در تضمین این موضوع دارد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند».

پیش از این، ایالات متحده گفته بود که یک “توافق احتمالی” در وین قریب الوقوع است، اما چندین نقطه اختلاف مانع از این توافق شد و زمان رو به اتمام بود. جالینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که مذاکره کنندگان در وین در تکرار ارزیابی خود از سایر طرف های مذاکره در وین در هفته های اخیر “پیشرفت قابل توجهی” داشته اند. وی افزود: ما به توافق احتمالی نزدیک هستیم، اما تعدادی از مسائل دشوار حل نشده باقی مانده است. ما توافقی نخواهیم داشت مگر اینکه مسائل باقی مانده را به سرعت حل کنیم.

وی با پرتاب توپ به زمین ایران گفت: با این حال اگر ایران جدی باشد، می توانیم و باید تا چند روز دیگر بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام را درک کنیم.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما