باز هم رادیکال ها علیه برجام

[ad_1]

وی با اشاره به اخبار مثبت و امیدوارکننده از وین و احتمال نتیجه نهایی در چند روز آینده نوشت: به نظر می رسد توافقی بهتر از توافق بد وجود دارد و آنچه باید در دستور کار باشد. مذاکره کشور ما. تیم باید بر اصول و شرایط مردم ایران (لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی مؤثر و ارائه تضمین‌های آمریکایی‌ها) پافشاری کند تا نشان دهد که مسیر دیپلماتیک کشور تغییر کرده است. در دولت سیزدهم و جمهوری اسلامی ایران ایران تعلیق نیست.»

به گزارش شرق، سعید جلیلی نیز در توییتی نوشت: نباید برای تجربه هزینه کرد؛ امروز خوشبین ترین مردم آمریکا اعتراف می کنند که دیگر نمی توان به آنها اعتماد کرد.

این مواضع یادآور کسانی است که روند مذاکرات را در سال های پس از برجام دنبال کرده اند. تا زمانی که شورای امنیت سازمان ملل تحریم ها را لغو کرد، بسیاری از پول های بلوکه شده ایران آزاد شده بود و البته سایه جنگ بر سر ایران برداشته شده بود، اما نیروهای رادیکال داخلی تلاش کردند تا برجام را تحریک کنند. یادآوری می کنیم که در آن زمان تنها مخالفان برجام، افراط گرایان جمهوری خواه در آمریکا، رژیم صهیونیستی و نیروهای تندرو داخلی بودند و اکنون با وجود مذاکرات در دولت سید ابراهیم، ​​رهبر تمام عیار مورد حمایت همه اصولگرایان در انتخابات، صداهای نادرست همان نیروها شنیده می شود. این مواضع در شرایطی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، تصمیمات کلان سیاست خارجی و به طور مشخص در مورد موضوع مذاکرات هسته ای نه از سوی دولت بلکه توسط نهادهای بالاتر اتخاذ می شود. علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب چند ماه پیش خاطرنشان کردند که وزارت امور خارجه در این مورد تصمیم گیری نمی کند. مخالفت های کیهان، جلیلی و متحدانشان در مذاکرات و احیای مجدد برجام در حالی صورت می گیرد که اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگری به ارتباط با جامعه جهانی نیاز دارد، زیرا تحریم های شدید آمریکا در سال های اخیر فشار بی سابقه ای را بر ایران وارد کرده است. مردم بر این باورند که در ادامه شرایط سخت اقتصادی خطرات امنیتی وجود دارد.

البته واقعیت فضای خارجی با آنچه کیهان و جلیلی انتظار دارند متفاوت است. به عنوان مثال همین دیروز محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: از سوی دیگر طبق آخرین گزارش ها و جزئیات و به گفته آقای باقریکانی، روند مذاکرات را مثبت می دانستیم و می دانیم. موفق بودند که شرایط توافق را برنده می‌دانستند، اما در جریان اخیر غربی‌ها، به‌ویژه آمریکایی‌ها، شیطنت کردند و در جنگ بودند: «روحی راه انداختند».

حسین امیرعبداللهیان در گفت و گو با همتای روس خود گفت: ایران به دنبال یک توافق خوب اما در چارچوب منافع ملی و رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است.

اکنون در مواجهه با چنین شرایطی از یک سو کیهان و جلیلی و از سوی دیگر نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس آماده به‌نظر می‌رسند که برای توافق احتمالی زمینه‌سازی کنند. به عنوان مثال، محمود نبویان، نماینده تهران، اخیراً گفته است: «موضوعات زیادی در این توافقنامه وجود دارد که ما باید از آنها آگاه باشیم. آمریکا یک دموکرات است و بایدن عضو ایالات متحده است». متاسفانه در پیش نویس توافق چنین چیزی وجود ندارد. به جای تضمین عدم خروج آنها از برجام، در توافقنامه گفته ایم که ایران می گوید بایدن گفته است تا زمانی که ایران به وظایف خود عمل کند، آمریکا زیر تعهدات خود نخواهد بود. او به ما متعهد می‌شود، از نظر اجرایی، آمریکا باید تحریم‌ها را لغو می‌کرد، با ما مشورت می‌کرد، سپس به مجلس گزارش می‌داد و نمایندگان موافقت می‌کردند که متأسفانه در هیچ مرحله‌ای وجود ندارد. بدانید، غرب روی کاغذ خواهد نوشت که ما تحریم ها را برداشته یا برداشته ایم و ایران باید به سمت اجرای تعهدات خود حرکت کند.»

حال باید دید با وجود این مخالفت ها اولاً نتیجه وین چیست و ثانیا تیغ تیغ رادیکال ها تا چه اندازه بریده می شوند؟

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما