بحران حمله مجدد ورزشکاران ایرانی به اسرائیلی ها

[ad_1]

مشکل مواجه نشدن ورزشکاران ایرانی با نمایندگان رژیم صهیونیستی به یکی از دغدغه های اصلی ورزش این کشور تبدیل شده است که تبعات منفی آن در حال افزایش است. اسرائیلی‌ها که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی این ورزش کرده‌اند، اخیراً درهای خود را به روی مسابقات بین‌المللی کاراته باز کرده‌اند. بنابراین اکنون رویدادهای جهانی در این زمینه تبدیل به گامی ثابت برای به صدا درآوردن زنگ خطر دوباره برای ورزش ایران شده است. همچنین برای رشته‌ای که همواره یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های کاراته جهان بوده و سهم زیادی از مدال‌های کاروان ورزشی ایران در مسابقات مختلف را به خود اختصاص داده است، حائز اهمیت است.

سیاست به رسمیت شناختن اسرائیلی ها توسط ایرانی ها موضوع جدیدی نیست که باید با آن برخورد کرد. نکته جدید نگرانی هایی است که در مورد اعزام تیم ملی کاراته مطرح شده است. برای دومین بار در سه ماه گذشته، رقابت ها به دلیل تیم اسرائیلی شکست خورده است. نوامبر گذشته بود که فدراسیون کاراته او را از شرکت در مسابقات جهانی امارات محروم کرد. مرحله مهمی که هر دو سال یکبار برگزار می شود و بالاترین اعتبار را در بین کشورهای عضو فدراسیون جهانی کاراته دارد. تیم ملی کاراته (کمیته) مردان برای سه دوره متوالی عنوان قهرمانی معتبر را کسب کرده بود و قرار بود برای چهارمین بار از عنوان قهرمانی دفاع کند. او اولین شانس خود را برای قهرمانی در این تورنمنت از دست داد، اما سفر امارات را به دلیل ناتوانی در رویارویی با نمایندگان اسرائیل از دست داد.

از آنجایی که ورزش ایران به دلیل سابقه سعید ملایی و تعلیق فدراسیون جودو مدت هاست زیر نظر نهادهای بین المللی ورزشی (کمیته بین المللی المپیک، دیوان بین المللی دادگستری، دیوان بین المللی دادگستری) بوده است، پناهندگی علیرضا فیروزجا، نابغه شطرنج در فرانسه و حواشی علیرضا کریمی (باید بازی کرد) مهمترین آنها فدراسیون های جهانی هستند، فدراسیون کاراته ایران تصمیم گرفت هیچ نماینده ای به جام جهانی اعزام نکند.جهان امارات 2021 برای اینکه حداقل دوری کند. عواقب جبران ناپذیر . در نهایت فدراسیون کاراته دلیل عدم اعزام تیم کاراته مردان به این مسابقات را قبولی در آزمون تاج چند ملیتی اعلام کرد.

حالا در شرایط فعلی حضور کاراته کاهای ایرانی در رقابت های کاراته وان (لیگ جهانی) که هم اکنون در امارات در حال برگزاری است خبرساز شده است. نمایندگان کشورمان که به صورت انفرادی در این رقابت ها حضور داشته اند در اوزان مثبت 84، منفی 84، منفی 60 و منفی 55 کیلوگرم هستند. ظاهراً اما حضور بیشتر این افراد در این مرحله از لیگ جهانی فقط یک نمایش خواهد بود. زیرا با وجود نمایندگان اسرائیل نمی توانند از خط قرمزها عبور کنند و در مسابقات شرکت کنند.

ایران در وزن مثبت 84 کیلوگرم چهار نماینده در امارات متحده عربی دارد. سجاد گنج زاده صاحب مدال تاریخی طلای المپیک 2020 توکیو، صالح اباذری، سامان حیدری و مهدی عاشوری در رده هفتم جهان قرار گرفت. اما هیچ یک از این افراد نمی توانند روی تاتامی بروند. چون یک اسرائیلی گمنام در وزن او که در رده 41 جهان قرار دارد حضور دارد و ممکن است با کاراته کاهای ایرانی روبرو شود. در وزن منفی 60 کیلوگرم نماینده ایران مجید حسن نیا است. رتبه 21 جهان و حریف اسرائیلی اش در رتبه 69 جهان! در وزن منفی 55 کیلوگرم ایران هم می خواست نماینده داشته باشد و آن خنکی رطوبت بود؛ برنده مدال نقره بازی های آسیایی جاکارتا 2018. اما به دلیل اینکه در این مسابقات رقیب اسرائیلی دارد، ترجیح داد اصلا به امارات نرود.

در این شرایط ذبیح الله پورشیب و مهدی خدابخشی تنها کسانی هستند که می توانند در وزن منهای 84 کیلوگرم کاراته وان بدون دغدغه مبارزه کنند.

قهرمان المپیک شاکی است

حضور کاراته کاهای ایرانی در این مرحله از مسابقات کاراته وان که بیشتر جنبه گردشگری دارد، سجاد گنج زاده را به واکنش واداشته است. وی دو روز پیش با انتشار پیامی در سایت شخصی خود از عدم رویارویی با نمایندگان اسرائیل شکایت کرد. قهرمان جهان در این باره نوشت: «دوستانی که در مورد ورزش و ورزش تصمیم می گیرند، می دانند که هیچ چیز بهتر از مسابقه و کسب مدال، حال ورزشکار را خوب نمی کند. جالب است بدانید که من در راه امارات هستم، اما اجازه حضور در مسابقات را ندارم.»

به موازات این ماجرای معنادار، ذبیح الله پورشیب، ستاره کاراته ایران، دیگر مدال آور کاراته کار و عنوان کشور نیز در صفحه شخصی خود پیامی نوشت که پر از کنایه نیز بود. وی به مسئولان ورزش گفت: بعد از این همه سال ورزش حرفه ای و کسب افتخارات متعدد، باید هزینه مسابقات را خودم بپردازم.

پورشیب در شرایطی این انتقادات را مطرح کرده است که گفته می شود همه افرادی که به امارات رفته اند به تنهایی به این مسابقات رفته اند و فدراسیون کاراته به عنوان متولی اصلی این رشته به آنها پولی پرداخت نکرده است. این در حالی است که فدراسیون کاراته همه این ملی پوشان را با هزینه فدراسیون برای حضور در المپیک به لیگ جهانی می فرستاد. چرا که در آن زمان تیم ملی برای کسب سهم بازی های المپیک باید به رنکینگ جهانی امتیاز اضافه می کرد. البته فعلا به این افراد گفته شده که حضورشان در لیگ جهانی اهمیت چندانی برایشان ندارد!

اگرچه فدراسیون های ورزشی به دلیل شرایط بد اقتصادی کشور و گرانی ارز با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند، اما مسابقات کاراته یکی از مسابقاتی است که ورزشکاران برای کسب جایگاه در رنکینگ جهانی باید در آن شرکت کنند. این که فدراسیون کاراته بخواهد فقط در مواقعی مانند المپیک که به ملی پوشان نیاز دارد، هزینه سفر خود را بپردازد، دور از تصور سیستم ورزش حرفه ای جهانی است. جالب اینجاست که فدراسیون کاراته تاکنون هیچ واکنشی به آخرین واقعیت ها و پیام های اعتراضی دو نفر از اعضای برجسته انتخابی کمیته مردان نشان نداده است.

کاراته ایران یکی از بهترین های دنیا در این رشته به شمار می رود که قطعا روابط خاص خود را با سران فدراسیون های آسیایی و جهانی دارد. بنابراین بهتر است هر چه زودتر برای یافتن راه حل مناسب از طریق این تعاملات و استفاده از دیپلماسی ورزشی برای حل مشکل عدم مواجهه با ورزشکاران اسرائیلی در سطح بین المللی تلاش شود. به امید تکرار نشدن ماجراهای تلخ جودو.

[ad_2]

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما