بیانیه رویترز درباره جزئیات توافق احیای برجام

[ad_1]

فرارو- رویترز در ادعای دسترسی به سند 20 صفحه ای توافقنامه وین گزارش داد که مراحلی که هر یک از طرفین در مرحله اجرای این توافق باید طی کنند، مشخص شده است.

به گزارش رویترز، متن پیش نویس توافقنامه که بیش از 20 صفحه است، اقداماتی را که باید توسط هر دو طرف انجام شود، مشخص می کند که باید پس از تصویب بخش های باقی مانده از توافق، اجرا شود. به گفته این سه دیپلمات، مرحله اول اجرا با مرحله ای آغاز می شود که شامل تعلیق غنی سازی بالای 5 درصد از سوی ایران است.

این متن همچنین به اقدامات دیگری اشاره می‌کند که به گفته دیپلمات‌ها شامل آزادی حدود ۷ میلیارد دلار از پول ایران در بانک‌های کره جنوبی و همچنین آزادی زندانیان غربی در ایران است.

به گزارش رویترز، حداکثر خلوص مجاز ایران برای غنی سازی اورانیوم 67.3 درصد خواهد بود.

ادعای رویترز زمانی مطرح می شود که مذاکره کنندگان وین همچنان در حال مذاکره هستند و هیچ سندی امضا نشده است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران به رویترز گفته است ” شعبده بازی رسانه ای “ وی به نقل از یک منبع آگاه گفت: مقاله رویترز صرفاً در مورد عملیات روانی است و ربطی به واقعیت واقعی مذاکرات ندارد. به عنوان مثال، موضوع آزادی زندانیان ارتباط چندانی با مذاکرات هسته ای ندارد. و ایران هرگز غنی سازی بالای 5 درصد را تعلیق نمی کند تا زمانی که موضوع تحریم ها به ویژه تحریم های نفتی روشن شود و ایران از منابع رسمی پول دریافت کند.

ایران از ابتدا اعلام کرده است تا زمانی که آمریکا اقدامات لازم را برای رفع تحریم ها انجام ندهد، هیچ اقدامی برای کاهش اقدامات هسته ای خود که در راستای تعهدات برجام است انجام نخواهد داد. شورای عالی امنیت ملی نوشت.

وی با بیان اینکه بر خلاف ادعای رویترز مبنی بر پیش نیاز مذاکره آمریکا و ایران برای دستیابی به توافق نهایی، هیچ برنامه ای برای گفت و گوی مستقیم در دستور کار هیئت ایرانی وجود ندارد، گفت: نیوزنیوز و افزود: موضوع زندانیان. مبادله مستقل از موضوع برجام بود.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به انتشار گزارش های تحریف شده درباره مذاکرات وین از جمله گزارش اخیر رویترز درباره توافق وین واکنش نشان داد.

سعید خطیب زاده در صفحه توئیتر خود نوشت: انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش های رسانه ای خطرناک است، توافق نهایی برای مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش تحریف بی اساس بسیار متفاوت خواهد بود. با نزدیک شدن به چند روز، ما باید منتظر تحریفات بیشتری باشیم.”

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما