تأثیر جنگ اوکراین بر مذاکرات وین؛ سه گره مهم برای احیا باقی مانده است

[ad_1]

فرارو- ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفت: اگرچه با شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، برخی تحلیلگران معتقدند که می تواند سایه محکمی بر مذاکرات وین و از سرگیری برجام ایجاد کند. . موضوعی مانند برجام که واشنگتن از گفتگو با مسکو در مورد آن دست کشیده است؟ وی گفت: ما موضوعی را دنبال می کنیم که به نفع امنیت ملی ما است.

به گزارش فرارو، مذاکره کننده ارشد چین در مذاکرات وین همچنین گفت که جنگ اوکراین تاثیری بر روند مذاکرات نخواهد داشت. وانگ کوان گفت که تیم های مذاکره کننده “روی کار خود متمرکز شده اند.” این دیپلمات چینی افزود: ما در مراحل پایانی مذاکرات هستیم و برای دستیابی به توافق باید تصمیمات سیاسی اتخاذ شود.

تاثیر چنگ بر اوکراین در مذاکرات وین؛  سه گره مهم برای احیا باقی مانده استمهمترین محورهای گفتگوی ایران و آمریکا
امیرعلی ابوالفتح کارشناس امور بین الملل گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه بحران اوکراین و تهاجم روسیه به این کشور تاکنون تاثیری بر مذاکرات وین نداشته است، گفت: با این حال احتمالاتی در این زمینه وجود دارد و در صورت افزایش سطح تنش، ممکن است بر مذاکرات در این زمینه تاثیر بگذارد. احیای شورای امنیت سازمان ملل». محبت، بنابراین نمی توان پیش بینی قطعی در مورد آن انجام داد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کشورهای غربی سوئیفت روسیه را قطع کنند، طرفین چه مسیری را در پیش خواهند گرفت، گفت: اگر غرب این اقدام را انجام دهد، سطح تنش بی سابقه خواهد بود. در حال افزایش است زیرا روسیه دیگر نمی تواند تجارت مالی با سایر کشورهای جهان به خصوص در زمینه صادرات نفت و گاز دولت پوتین داشته باشد که این امر نیز سطح تنش بین دو طرف را افزایش می دهد و آنها خواستار اخراج روسیه از این کشور هستند. شورای امنیت، که ممکن نیست، اما وضعیت تنش کنونی بین دو طرف را نشان می دهد.

ابوالفتح با تاکید بر اینکه هیات های مذاکره کننده در وین هنوز به پایتخت ها بازنگشته اند، افزود: در حال حاضر شاید تنها نقطه اشتراک آمریکا و روسیه در موضوع هسته ای ایران، روسیه اجازه نخواهد داد ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود. ایران اعلام کرده است که به دنبال ساخت بمب اتمی نخواهد بود، در حالی که در صورت شکست مذاکرات، موضوع هسته ای ایران از بعد سیاسی-فنی خارج شده و به یک موضوع امنیتی تبدیل می شود که برای روسیه موضوع خوبی نیست، زیرا این موضوع کشوری که سابقه هسته ای ایران را دارد، به عنوان یک موضوع منع اشاعه تلقی می شود و به همین دلیل به توافق با ایران در مورد برجام به شدت نیاز دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: به هر حال این احتمال وجود دارد که بحران اوکراین توافق را به تعویق بیندازد، اما همچنان این امیدواری وجود دارد که مذاکرات به نتیجه برسد و در عوض خبرهایی مبنی بر اینکه شورای امنیت ملی پرونده هسته ای ایران را مطرح می کند. پرونده منتشر شده است، نمی تواند خیلی مهم باشد، زیرا جلسات شورای امنیت ملی به صورت هفتگی برگزار می شود و اخبار این موضوع در یک هفته فیلتر و منتشر می شود، اما به هر حال این پرونده در شورای عالی است. امنیت داخلی و دائماً تحت نظر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سه اختلاف عمده بر سر امضای برجام وجود دارد، ادامه داد: ایران می خواهد ابتدا همه تحریم ها را لغو کند اما آمریکا اعلام کرده است که در وهله اول فقط تحریم های مرتبط با برجام را لغو می کند. ثانیاً موضوع راستی آزمایی لغو تحریم ها به طور کامل بین دو طرف حل نشده است، زیرا مدت زمان این موضوع به توافق نرسیده است، این مدت باید 24 ساعت یا 48 ساعت یا یک هفته یا یک هفته تعیین شود. ماه یا در زمانی دیگر، دو طرف هنوز در این زمینه به توافق نرسیده اند، زیرا ایران به آن نیاز دارد، تحریم ها در عمل برداشته شده و مشکلی برای تجارت ایران با کشورهای دیگر وجود ندارد.

ابوالفتح گفت: ثالثاً بحث ضمانت‌ها هنوز به طور کامل حل نشده است، از آنجایی که به نظر می‌رسد دولت بایدن نمی‌تواند به ایران ضمانت بدهد، گزارش‌های متناقض حاکی از پیشنهاد ایران برای ارائه سانتریفیوژ است. هنوز مشخص نیست که آیا ایالات متحده این پیشنهاد را پذیرفته است، بنابراین مذاکرات همچنان ادامه دارد و باید دید در روزها و هفته های آینده دو طرف به توافق خواهند رسید یا خیر.

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما