دلیل سفر ناگهانی گروسی به ایران؛ چه چیزی در راه است؟

[ad_1]

فرارو- سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه هفته آینده به تهران خبر داد. به گفته وی، رافائل گروسی قرار است روز شنبه به تهران سفر کند و با مقامات ارشد ایران دیدار کند. گروسی در بازگشت به وین نیز کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.

به گزارش فرارو، مذاکرات ایران و آژانس در 10 روز گذشته بسیار دشوار و چالش برانگیز بوده است، اما حفظ روابط حرفه ای و ادامه همکاری بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس در روزهای اخیر همراه با ابتکارات سازنده و خلاقیت هر دو طرف. طرفین، کمک قابل توجهی است، گفت و گو بین ایران و آژانس ادامه یافته است.

مشکلات کنونی پادمان ها بین ایران و آژانس به یکی از دلایل اصلی کندی مذاکرات در وین تبدیل شده است و اینکه آیا سفر گروسی به تهران می تواند به دستیابی به یک نقشه راه مشترک برای حل پادمان های جاری بین ایران و آژانس کمک کند. موانع رسیدن به توافق بر سر لغو تحریم ها در وین مهم بود.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه گزارشی از آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کرده که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران 15 برابر بیشتر از ذخایر توافق شده در برجام است.

طبق گزارش ها، ایران در اواسط فوریه (حدود 20 روز پیش) سطح هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) خود را به 3197.1 کیلوگرم رساند. ایران به نوبه خود در ماه نوامبر تنها 2489.7 کیلوگرم از این ماده را ذخیره کرده است. بر اساس توافق هسته ای 2015 برجام، ایران می تواند حداکثر 300 کیلوگرم ماده مورد استفاده در غنی سازی اورانیوم را در اختیار داشته باشد.

پشت صحنه سفر ناگهانی گروسی به ایران؛  چه اتفاقی می افتد؟تاثیر سفر گروسی بر پرونده های هسته ای ایران
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل است گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران از دو جهت قابل ارزیابی است، گفت: با توجه به اینکه مذاکرات در وین در پایان راه است، این سفر بسیار حائز اهمیت است. زیرا هیچ توافقی نمی تواند امضا شود مگر اینکه آژانس گزارش فنی مثبتی در مورد فعالیت های هسته ای ایران به شورای حکام و اعضای برجام ارائه کند.

وی افزود: بازرسی از چهار سایت در تورقوزآباد، آباده، کردستان و جاهای دیگر موضوعی است که اعضای برجام در خصوص ابعاد نظامی پرونده هسته‌ای ایران مطرح کردند، سایت‌های هسته‌ای و قرار دادن تصاویر بازرسان موضوع دیگری است که گروسی به آن خواهد پرداخت. در تهران بحث کنیم

بیگدلی افزود: بر اساس قانون راهبردی شورای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به تصاویر را ندارم، اما در هر صورت با توجه به مذاکرات و حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در وین به نظر می رسد که این تصاویر مسائل در مذاکرات بین اسلامی و گروسی حل خواهد شد.» اگر این مشکلات بین دو طرف حل شود، می توان انتظار تولد دوباره برجام را داشت.

این استاد دانشگاه افزود: اما اگر ایران مانع از سفر مدیر آژانس شود و به فیلم های دوربین یا اطلاعات سایت های مشکوک غربی دسترسی پیدا نکند، باعث می شود گروسی گزارش خود را به گونه ای دیگر بنویسد، چیزی که می تواند مشکل ساز باشد. می توان گفت سفر گروسی به ایران برای گشودن مهم ترین گره مذاکرات بسیار مهم است.

وی افزود: از سوی دیگر، با توجه به اینکه آمریکا با حذف سپاه و برخی مبادی اقتصادی از فهرست تحریم‌ها موافقت کرده است، شرایط برای توافق فراهم می‌شود و تیم مذاکره‌کننده و دولت می‌توانند آسیب‌دیدگان را ساکت کنند. صداهایی برای لغو تحریم ها. بنابراین با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد هم ایران و هم دولت باید به سمت توافق حرکت کنند.

بیگدلی با اشاره به اینکه وضعیت تورقوزآباد برای احیای برجام بسیار مهم است، گفت: نظارت بازرسان آژانس بر این مکان بسیار مهم است، ایران در ازای ایران سطح غنی‌سازی را به کمتر از 5 درصد کاهش می‌دهد، توافق‌هایی که خواهد شد. در مرحله اول توافق کردند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه دو موضوع حل نشده باقی مانده در برجام هنوز مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: هنوز سرنوشت سانتریفیوژهای IAR 6 ایران مشخص نیست و تهران خواستار کنترل این سانتریفیوژها در کشورمان است. آژانسی که غرب هنوز آن را نپذیرفته است.

بیگدلی گفت: همچنین 60 و 90 درصد مواد غنی شده ایران که قرار بود به روسیه ارسال شود به دلیل بحران اوکراین و تهاجم روسیه در هاله ای از ابهام قرار دارد که در صورتی که این موضوع باید رسیدگی شود. هر دو موضوع بین طرفین حل و فصل شده و گزارش آژانس در مورد ابعاد پرونده هسته ای ایران و نظارت بر سایت های هسته ای مثبت است، می توان گفت در نهایت پرونده مذاکرات بسته می شود و دو طرف به توافق می رسند.

[ad_2]

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما