راهنمای خرید؛ چگونه سهام سرخابی بخریم؟

[ad_1]

علیرغم ایجاد پنج شرط فرابورس برای عرضه سهام حواصیل، سازمان خصوصی سازی روز گذشته گامی رو به جلو برداشت و اعلام کرد که این واگذاری 15 اسفندماه انجام می شود و در صورت اقدام احتمالاً به این معنا خواهد بود که ذخایر حواصیل طبق قانون عرضه می شود. اطلاعیه قبلی 6 مارس

به گزارش همشهری، پس از جلسه روز یکشنبه هیات مدیره فرابورس و تعیین پنج شرط برای عرضه سهام سرخابی ها و همچنین صحبت های حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی که از مقاومت سرخابی در نقل و انتقال سهام صحبت می کند. ، شایعه انصراف سهام پرسپولیس و استقلال قوت گرفت. واگذاری سهام این دو باشگاه در طول 2 دهه اخیر بارها بسته شده است، برخی معتقدند با توجه به مقاومت در برابر واگذاری سهام این باشگاه ها، عرضه سهام آنها تقریبا غیرممکن است. با وجود این، سازمان خصوصی سازی در اطلاعیه ای اعلام کرد: افزایش سرمایه سرخابی ها به میزان 50 درصد از سرمایه دو باشگاه، یکشنبه هفته آینده مصادف با ولادت امام حسین (ع) انجام می شود. این اطلاعیه امیدها را برای واگذاری سهام پادگان‌ها افزایش داد، چرا که رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیش از این تلویحاً تهدید به استعفا کرده و گفته بود: یا این اتفاق در 15 اسفند می‌افتد یا دیگر در سازمان خصوصی‌سازی نخواهم بود.

نحوه واگذاری

سازمان خصوصی سازی پیش از این اعلام کرده بود که واگذاری سهام دو باشگاه از طریق مشارکت در افزایش سرمایه به روش صرف سهام و از طریق فرابورس انجام می شود. بنابراین، اگر این واگذاری بر اساس وعده جدید نهاد خصوصی در 15 بهمن ماه انجام شود، این واگذاری به همان ترتیبی که اعلام شده انجام می شود، اما سهامدارانی که مایل به مشارکت در این واگذاری هستند باید دو نکته را بدانند: اما هوادارانی که هنوز کد سهام ندارید باید بدانید چگونه می توانید آن را دریافت کنید.

خرج سهام چیست؟

شرکت های سهامی از روش های مختلفی برای افزایش سرمایه خود استفاده می کنند که یکی از آنها هزینه سهام نامیده می شود. در این روش شرکت مبلغی بالاتر از ارزش اسمی سهام خود را از خریداران دریافت می کند. ارزش اسمی سهام هر شرکت 100 تومان می باشد. در نحوه مصرف سهام، شرکت می تواند مقدار بیشتری از این مبلغ را دریافت کرده و برای تقویت توان مالی خود به حساب پس انداز خود واریز کند. در واقع با توجه به تفاوت قیمت اسمی و مازاد وجوه دریافتی از فروش سهام جدید، گفته می شود سهام خرج شده است، سازمان خصوصی سازی طی روزهای آینده اعلام خواهد کرد.

بازار پایه چیست؟

سهام سرخابی باید از طریق تابلوی نارنجی بازار پایه عرضه شود. فرابورس ایران از 4 بازار اول، دوم، سوم و پایه تشکیل شده است که بازار پایه آن به 3 تابلوی زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می شود. عرضه سهام در بازار اول و دوم منوط به رعایت یکسری استانداردها از جمله میزان سرمایه و میزان سودآوری این شرکت ها است اما این استانداردها در بازار پایه وجود ندارد. طبق قوانین اولیه بازار، ریسک شرکت های حاضر در بازار پایه خود از 3 قسمت تشکیل شده است. بازار قرمز شامل پر ریسک ترین شرکت ها و بازار زرد ریسک کمتری نسبت به بازار قرمز دارد و میانگین ها شرکت هایی هستند که در بازار نارنجی فعال هستند.

چگونه کد بورسی بگیریم؟

افرادی که قصد خرید سهام شرکت های پرسپولیس و استقلال را دارند ابتدا باید کد سهم دریافت کنند. کد اقدام یک شناسه است که به صورت جداگانه برای هر فرد صادر می شود. این کد عملکردی مشابه کد ملی دارد. به این معنی که هر شخص حقیقی یا حقوقی یک کد بورسی منحصر به فرد دارد که در بورس با آن شناسه شناخته می شود. کلیه معاملات و دارایی های سهامداران در همان کد سهامدار ثبت می شود. 2 سال از دریافت مجازی کد سهم می گذرد، کافی است سهامداران به سامانه سجام مراجعه و پس از تایید مدارک هویتی و پرکردن فرم های مربوط به فرم مجازی، احراز هویت شوند. و کد اشتراک گذاری را دریافت کنید.

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما