سفر نمایشی رسمی ایران به چین

[ad_1]

مقامات ارشد ورزش ایران چند روز گذشته را در پکن، محل برگزاری بازی های المپیک زمستانی 2022، مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه این دو رویداد بزرگ سپری کردند. از ایران حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و رضا صالحیامیری رئیس کمیته ملی المپیک از مهمانان و حاضران در این مراسم بودند.

سفر دو تن از مسئولان ارشد ورزش ایران در این دوره از المپیک اما خبرساز بود. البته این بازتاب رسانه ای را از قبل ایجاد کردند. چون گفتند با این هدف به پکن می روند تا مشکلات دیپلماسی ورزش ایران از جمله تعلیق فدراسیون جودو را حل کنند. صالح امیری پیش از سفر به المپیک زمستانی گفته بود که می‌خواهد با سجادی برای دیدار خصوصی با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) دیدار کند تا با رایزنی‌های لازم، تعلیق فدراسیون جودو لغو شود. مجازات سنگین را کاهش دهید.. Ser.

موضوع دیگری که رئیس کمیته ملی المپیک بر آن تاکید کرد، حواشی این روزهای فدراسیون های ژیمناستیک و دوچرخه سواری بود. حواشی که در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند عواقب جبران ناپذیری مانند جودو داشته باشد. حالا با گذشت سه روز از مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی 2022 پکن در توکیو، گزارش شده است که مسئولان ورزش ایران نتوانسته اند باخ که رتبه اول برترین دستگاه اجرایی ورزش جهان را دارد، دیدار کنند.

این دیدار قرار بود امروز (دوشنبه ساعت 9:30 به وقت محلی) برگزار شود، اما به دلیل بلیت های بازگشت هیات ایرانی به تهران در یکشنبه شب، این دیدار لغو شده است.

صالحی امیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در چین تعداد مبتلایان به تاج و گونه جدید آنها افزایش یافته و در نتیجه قوانین راهنمایی و رانندگی سختگیرانه ای در این کشور وضع شده است و به همین دلیل پروازهای پکن به مقصد این کشور انجام می شود. تغییر زمان بلیط رفت و برگشت و انتقال زمان برگشت به کشور به راحتی امکان پذیر نیست.»

حال سوال اینجاست که چرا مسئولان ورزش ایران با علم به اینکه سویه جدید ویروس کرون اوج جدیدی را در سراسر جهان ایجاد کرده و از برنامه های پروازی در چین نیز مطلع بودند، برنامه خود را به طور دقیق به IOC اطلاع ندادند. قبل و قبل از بازگشت به تهران این کار را انجام دهید. اما مهمتر از لغو دیدار نمایندگان ایران با رئیس کمیته ملی المپیک محور گفتگوی آنها بود که با وجود این دیدار بعید بود نتیجه مثبتی داشته باشد.

مطمئناً دیدار با مقامات ارشد ورزشی جهان تأثیر زیادی بر ورزش کشور دارد، اما دور از انتظار است که توماس باخ کاری با سه فدراسیون ایران انجام دهد. زیرا نگرانی هایی که فدراسیون های جودو، ژیمناستیک و دوچرخه سواری با آن مواجه هستند، مسائلی است که از کنترل رئیس کمیته بین المللی المپیک و تیمش خارج می شود. در واقع طرف اصلی در ورزش ایران برای حل این مشکلات، فدراسیون های جهانی این رشته ها هستند که نقش مهمی در امور آنها دارند. کمیته بین المللی المپیک سازمانی است که به طور مستقیم با کمیته ملی المپیک کشورهای عضو و به طور غیر مستقیم با وزارتخانه ها یا سازمان های ورزشی هر کشور ارتباط برقرار می کند.

مهمتر از آن، IOC منشوری دارد که تمام فدراسیون های جهانی به آن پایبند هستند. به عنوان مثال، یکی از بدیهی ترین و مهم ترین قوانین منشور المپیک، ممنوعیت مداخله دولتی و سیاسی در ورزش است. مشکلی که در حال حاضر در ورزش ایران بسیار با آن مواجه است و سه فدراسیون نامبرده به نوعی دست و پنجه نرم می کنند. پس در این شرایط نمی توان انتظار داشت که فردی مانند باخ که خودش باید مروج منشور المپیک باشد و آن را اجرا کند قدمی به جلو بردارد و مثلاً تعلیق فدراسیون جودو را کاهش دهد.

تعلیق چهار ساله جودو به دلیل عدم تقابل ورزشکاران ایرانی با نمایندگان رژیم صهیونیستی است که به گفته فدراسیون جهانی جودو به عنوان حامی اصلی این رشته، رنگ و بویی کاملا سیاسی دارد. بنابراین مشخص است که توماس باخ و همکارانش در این مورد کاری ندارند و در صورت حضور در پای صندوق های رای، همسو با فدراسیون جهانی جودو حرکت خواهند کرد؛ همانطور که در نامه های تهدیدآمیز قبلی به کمیته ملی المپیک، آنها هشدار دادند که با اسرائیلی ها مبارزه نخواهند کرد.

در این موارد، اگر قرار باشد این موارد حل و فصل شود، تصمیم گیری به عهده دادگاه بین المللی داوری ورزش (IAS) است. البته در مورد دادگاه تعلیق فدراسیون جودو، CAS پرونده را به فدراسیون جهانی جودو ارجاع داد که باعث شد فدراسیون به مدت چهار سال تعلیق شود.

دادگاه بین المللی حکمیت ورزش در نامه ای به فدراسیون جودو اعلام کرده است که حکم علیه رای این پرونده را تا قبل از 25 فوریه یعنی حدود 20 روز دیگر اعلام خواهد کرد و طبیعی است که پیش نویس این رای تاکنون تهیه شده است. در این شرایط ملاقات با باخ چه تاثیری بر این حکم می تواند داشته باشد؟ وقتی پرونده به این مرحله رسید، موضوع از حیطه دیپلماسی یا روابط اداری خارج می شود و فقط CAS تصمیم می گیرد و هیچ نهاد بین المللی حتی نهادی مانند IOC نمی تواند در این تصمیم دخالت کند.

باخ در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی جمعه شب گفت: «ما در جهانی شکننده به جهان نشان خواهیم داد که در آن تفرقه، درگیری و بی اعتمادی در اوج است.» صلح آمیز و محترمانه در کنار رقابت های سخت. او از همه رهبران سیاسی در جهان می‌خواهد که به آتش‌بس المپیک متعهد شوند و به صلح فرصت بدهند.» حتی اگر فرصتی برای انجام کاری باشد، صحبت های باخ نشان می دهد که او در موضوع جودو طرف ایرانی نیست و همان چیزی را می گوید که قبلا گفته است.

در مورد فدراسیون های ژیمناستیک و دوچرخه سواری نیز بحث باز بین ایران و فدراسیون های بین المللی وجود دارد. هر دو فدراسیون امروز نگران اساسنامه خود هستند که باید به تایید فدراسیون جهانی برسد. موضوع روال قانونی دارد و شرایط به گونه ای نیست که کمیته بین المللی المپیک بخواهد دخالت کند یا حتی بخواهد وارد شود. نظر وزارت ورزش ایران اما این است که اساسنامه فدراسیون ها باید مطابق با نگرش این دولت باشد. این دوچرخه سوار چندی پیش به دلیل دخالت وزارت ورزش در انتخابات سرش را از دست داد و رئیس ژیمناستیک با وجود رای اعضای مجمع برکنار و این وزارتخانه جایگزین شد.

پس نتیجه این است که هیچ راه حلی برای هیچ یک از نگرانی های ورزشی در مورد جودو، ژیمناستیک و دوچرخه سواری با توماس باخ وجود ندارد.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما