شکست برجام بزرگترین هدیه برای مسکو است

[ad_1]

فیاض زاهد، تحلیلگر سیاسی در روزنامه اعتماد نوشت: با وجود اینکه همه امیدوار بودیم در روزهای پایانی اسفند ماه خبر توافق نهایی ایران با قدرت های خارجی اعلام شود و مردم ایران در آستانه عید نوروز شادی کنند.

صرف نظر از اینکه چرا این ادعای ضمانت توسط بسیاری مطرح شده است، برای غلبه بر این بحران باید یک تحلیل دقیق و کامل انجام دهیم. اگر به درخواست روسیه به درستی رسیدگی نشود، ایران را وارد دور جدیدی از تنش های بی پایان خواهد کرد. موضوعی که می تواند فشار روسیه را بر تاریخ اوکراین در خاورمیانه بازگرداند. برای جلوگیری از این اشتباه استراتژیک، برجسته کردن برخی الزامات و الزامات سیاسی بسیار مهم است. به برخی از آنها اشاره شده است.

1. تحریم های بین المللی علیه روسیه فراتر از انتظارات کرملین بود. پوتین و مشاورانش دیدند که بایدن برای ایجاد اجماع علیه روسیه ضعیف تر از آن است.

اما به نظر می رسد ساختار سیاسی و اداری ایالات متحده از قدرت شخصی رئیس جمهور ایالات متحده فراتر رفته است. وضعیتی که آمریکا را در قالب ناتو به اروپا نزدیک کرد. ممکن است به نظر برسد که ناتو در نتیجه این حمله جمعی ضعیف شده است، در حالی که همه دلایل انحلال ناتو که قبلاً توسط فرانسه و اتحاد جماهیر شوروی ارائه شده بود و توسط ترامپ و متحدانش در سال های گذشته مطرح شده بود، موجه به نظر می رسید. اوکراین به عنوان راه نجات ناتو عمل می کند.

تا پنجاه سال آینده، هیچ تحلیلگری در اروپا درباره تضعیف ناتو صحبت نخواهد کرد. از یک سو، حمله روسیه به اوکراین برای تضعیف ناتو، بودجه نظامی آلمان را به 100 میلیارد یورو و تصمیم آینده فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو را افزایش خواهد داد.

2. روسیه باید فشار را کاهش دهد. برای انجام این کار، باید نقطه بحران را جابجا کنید. مسائلی مانند حمله چین به تایوان یا درگیری های جدید در خاورمیانه یا بن بست در شورای امنیت سازمان ملل و سیاست تهاجمی در ایران می تواند بهترین سناریو برای روسیه باشد. نحوه بررسی عمیق نومحافظه کاران که پیشینیانشان به جای حمله به سفارت آمریکا از اشغال سفارت شوروی دفاع کردند، اما در شرایط کنونی همان تحلیلگران و بازیگران سیاست ایران هستند که متاسفانه بر ایران مسلط هستند. آنها می توانند، می توانند صحنه را به نفع روسیه طراحی کنند.

همه متولیان حکومت ایران باید از این وضعیت آگاه باشند. اینکه روسیه در راستای منافع خود با اسرائیل ائتلاف راهبردی دارد. اکنون هر دو کشور می توانند به ایران بپیوندند. اسرائیل به دشمن خود ضربه می زند، روسیه توجه اوکراین را به پرونده هسته ای منحرف می کند.

3- طرح فریب ممکن است به گونه ای باشد که روسیه تا زمانی که منافعش تضمین نشود، سند شورای امنیت سازمان ملل را امضا نکند. ادامه بحران در اوکراین و افزایش تحریم ها قیمت نفت و گاز را افزایش می دهد و بحران را تشدید می کند. از سوی دیگر، تندروهای ایرانی و آمریکایی از نیات به ظاهر متفاوت نتیجه مذاکرات ناراضی هستند.

داخل به بهانه این است که ظریف در حال مذاکره است و علی باقری تنها لایه بیرونی است. – این توهین به شخصیت علی باقری به عنوان نماینده ایران در این مذاکرات است – و دیگر اینکه تندروهای آمریکایی برجام را فرصتی برای بازسازی قدرت معنوی و اقتصادی ایران می دانند و در نتیجه حضور موثرتر در روابط منطقه ای.

هر کس می تواند دلایل خود را بیان کند. ایران باید مراقب باشد که به دلایل تخیلی و تحلیلی، منتظر امتیازهای بیشتر از سوی ایالات متحده نباشد. آن تحلیل‌هایی که بیان می‌کنند چون آمریکا درگیر بحران اوکراین است و قصد دارد کارنامه هسته‌ای را به دست آورد و روی روسیه تمرکز کند، پس بهتر است منتظر بمانیم و امتیاز بیشتری بخواهیم!

با این حال، بلاتکلیفی در مورد پرونده برجام می‌تواند منجر به خروج وی از کشورهای دیگر و فروریختن ساختار ساختمان شود که دولت رئیس‌جمهور علیرغم لفاظی‌های افراطی ایران به آن وفادار ماند. آنها همچنین می دانستند که برجام با تایید بالاترین مقامات کشور به پایان رسیده است و دولت ها فقط در شکل و شکل تحقق آن نقش داشته اند. اگر برجام فرو بریزد و موضوع به شورای امنیت بازگردد، هدیه بزرگتری برای کرملین خواهد بود.

4- منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده آمریکا مدعی هستند که ایران هنگام اعلام دلایل فسخ برجام و بازگشت آمریکا به این توافق حقیقت را نمی گوید و افکار عمومی را به اشتباه می اندازد. آنها می گویند مقامات وزارت خارجه ایران و شورای عالی امنیت ملی می دانند که این روسیه است که مذاکرات را از پشت میخکوب کرده است.

شواهدی دال بر تغییر رفتار و رویکرد اولیانوف در وین وجود دارد. او که نقش فرشته نجات و پلیس خوب را بازی می کرد، چند روزی است که مشغول خواندن فیلمنامه است. احتمالاً همان دستوراتی است که از کرملین آمده است. ایران باید در این زمینه رسانه ها و افکار عمومی را نرم و مدیریت کند. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد.

ایران با پرهیز از این اقدام، نقش و نفوذ کشورهای به حاشیه رانده شده با اهداف و مقاصد متفاوت را در این فرآیند مؤثر خواهد کرد. با این حال، در روزهای اخیر منطقی بوده است که از نفوذ سایر کشورها اجتناب شود. ما از ابتدا نباید اجازه می دادیم که سرنوشت منافع ملی خود را کشورهای اروپایی، چین و روسیه رقم بزنند. کشورهایی با منافع متفاوت و انتظارات در حال تغییر که تنها کیک سهم ایران از قدرت و منافع در مذاکرات و نتایج آن را می گیرند.

5. یکی از خطرناک ترین تحلیل های این روزها می تواند این باشد که قیمت نفت افزایش یافته و در صورت عدم بازگشت ایران به برجام، قیمت نفت افزایش یافته است. ساختار اقتصاد ایران با تحریم ها آشناست و ما بهتر از هر کشور دیگری می دانیم که چگونه از آن فرار کنیم.

از سوی دیگر آمریکایی ها به ما تضمین نداده اند که دولت بعدی برجام را کنار نگذارد و این یعنی سرمایه گذاری کلان و ساختاری در کشور انجام نخواهد شد. بگذار کشور را رهبری کنند.

ما در غیاب برجام به FATF نیاز نداریم. بنابراین بهترین فرصت را برای رسیدن به اهداف خود در جبهه مقاومت خواهیم داشت. پس از آن از این هدیه استفاده می کنیم و از برجام خارج می شویم. از طرفی با این اقدام دوستی و ثبات و قدم و عشق به روسیه! ما نیز آن را نشان خواهیم داد. این جبهه موعود شرق است و پوتین پرچمدار وعده الهی خواهد بود! (شاید به این پست بخندید. اگر این کار را کردید، واضح است که عمق فاجعه دوران افراط گرایی انقلابی را درک نکرده اید.)

این نقشه فریب است. با این اقدام پرونده ایران به شورای امنیت می رود. اسرائیل اجازه تحرک و خرابکاری بیشتری می دهد. شرکت های غربی سلاح های بیشتری می فروشند. روسیه از زیر فشار خارج می شود. بحران در حال گسترش از اوکراین به خاورمیانه است. کشورهای عربی مجبور شده اند هزینه های نظامی بیشتری را متحمل شوند. چین از بازار انرژی استفاده بهتری می کند و البته ایران از بازار قاچاق نفت حذف می شود. زیرا؟

اگر در عصر تحریم دانش آموز خوبی در فروش فرآورده های نفتی باشیم، روس ها پایه گذار مافیای نفت هستند. در صورت ادامه تحریم ها، سهم ایران از بازارهای چین، خاور دور و هند حذف خواهد شد. مشخص است که چین بین انتخاب ایران و روسیه چه خواهد کرد. به این ترتیب روسیه نیز قادر به سرمایه گذاری و ورود بالقوه به بازار گاز اروپا خواهد بود.

با ایجاد جنگ در خاورمیانه، قطر نیز از بازی خارج خواهد شد. این به معنای ادامه نیاز اروپا به انرژی روسیه است. انجام این کار منافع آمریکا را نیز به خطر می اندازد.

6- رهبری ایران نشان داده که سابقه زیادی در بازی شطرنج دارد. علیرغم برخی تلاش‌ها و هزارتوهای مسموم و متأسفانه نفوذ امنیتی کشورهای دوست و متخاصم بر ساختارهای تصمیم‌گیری کشور، حاکمیت جمهوری اسلامی و اراده رهبری معظم نظام، مولدتر از تضاد بوده است. . . ایران برای تبدیل شدن به مستعمره قدرت های استعماری خود به روسیه نزدیک نشد. دشمنی و تضاد منافع با غرب عامل این حادثه بوده است.

اینکه آیا نیازی به این همه خصومت و هزینه-منفعت وجود دارد یا نه قابل بحث است. این بدان معناست که سیاست و اقدامات اعلامی ایران در رابطه با روابطش با روسیه متفاوت است. ایران مانند صدام، جمال عبدالناصر و خاندان حافظ در حلقه حامیان و حامیان روسیه نیست. با این حال، من شک ندارم که اگر رویه های فعلی اصلاح نشود، این اتفاق می افتد. هر امیدی به هوشمندی رهبری در موضوع راهبردی، تداوم حضور ایران در برجام و لزوم موفقیت این مذاکرات خواهد بود.

اگر ایران اجازه خرابکاری در برجام را بدهد، هزینه های بسیار بیشتر و خطرناک تری نسبت به جنگ در عراق خواهد پرداخت. ایران را به کلی از مسیر پیشرفت خارج می کند و کشور را به فقر و نابودی مطلق نزدیک می کند. این به شما فرصتی می دهد تا به دشمنان خود حمله کنید. روان تاریخی، تجربه نسلی، هوش مقامات عالیه باعث می شود که خوشبین بمانم. ظاهرا ایران را دست دشمنان نامیده اند.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما