موافقان و مخالفان افزایش 25 درصدی نرخ بهره چه می گویند؟

[ad_1]

شورای شهر تهران در اولین گام نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را برای سال آینده 25 درصد افزایش داد. برای تاکسی های خطی نیز همین افزایش پیش بینی می شود.

به گزارش ایران، اگر استاندار تهران این درصد را بپذیرد، کرایه حمل و نقل عمومی در سال آینده 25 درصد افزایش می یابد. در نتیجه در متروی تهران حداقل کرایه 2000 تومان و حداکثر 2500 تومان و در اتوبوس میانگین کرایه 2000 تومان خواهد بود. در تاکسی ها البته وضعیت کمی متفاوت است. اگرچه هر ساله نرخ ثابتی برای افزایش نرخ تعیین می شود، اما در نهایت چیزی که در خیابان ظاهر می شود گاهی افزایش 100 درصدی نرخ است. سازمان تاکسیرانی خاطرنشان می کند که تاکسی های خطی را رصد می کند و کرایه آنها مشخص است، اما مردم مدعی هستند که هیچ قانونی برای افزایش کرایه ها وجود ندارد و در این دو روز رانندگان حتی بلیت هایی را که قبلا 4000 تومان بود، پسندیده اند. و 5000 تومان. 7000 تومان تغییر کرده اند. افزایش کرایه ها البته بیشتر مسافران را به سمت تاکسی های آنلاین سوق داده است، اما افزایش عجیب کرایه این تاکسی ها نیز پیوسته استفاده از مترو و اتوبوس را به عقب انداخته است. تعداد مسافران در حال حاضر به بیش از 1.2 میلیون نفر در روز رسیده است و روند رو به رشد شهروندان مترو و اتوبوس نشان می دهد که در کرونا به زودی به تعداد مسافران قبل از کرونا باز خواهیم گشت. سوال اینجاست که اگر تعداد مسافران افزایش یابد و وضعیت حمل و نقل عمومی به همین منوال پیش برود، آیا این افزایش کرایه ها دقیقا کدام بن بست را این روزها باز می کند؟

ماجرای افزایش تعرفه ها البته سه جنبه ناراضی دارد. از یک سو مردم از افزایش 25 درصدی نرخ ها گلایه دارند و معتقدند با توجه به افزایش سایر کالاها و خدمات در سبد خانوار، این افزایش نرخ در واقع یک نیاز ضروری آنها را تحت الشعاع قرار می دهد. از سوی دیگر، رانندگانی هستند که به شدت با افزایش نرخ ۲۵ درصدی مخالف هستند. آنها معتقدند این افزایش نرخ حتی کفاف هزینه تعمیرات خودرو و لوازم مصرفی را نیز نمی دهد. در ضلع سوم شورای شهر و شورای شهر قرار دارند که ادعا می کنند افزایش 25 درصدی تنها 10 درصد از سهم 30 درصدی مردم را در پرداخت بلیت شامل می شود و مانند سال های گذشته، 80 درصد این هزینه ها را شهرداری تهران تقبل کرده است. .

تاکسی ها 25 درصد کاهش ندارند.

خانم رحمانی شهروندی است که روزی سه بار برای رسیدن به محل کار از تاکسی معمولی استفاده می کند. از «قیطریه» تا «مرکز شهر» و از میدان «انقلاب» تا خیابان «ملاصدرا» و در نهایت به «قیطریه»! او برای این سفر کوتاه مدت به شهرستان روزی 70 هزار تومان می پردازد. در حالی که حدود سه ساعت از وقت خود را در ترافیک می گذراند و اگر شانس بیاورد و تاکسی پیدا کند، باید نگران تاج، نقاب زدن مسافران و دعوای روزانه راننده و مسافر باشد. تاکسی اینترنتی برای این مسیر حدود 150 هزار تومان قیمت دارد، بنابراین تاکسی گرفتن ارزان است. او می‌گوید: «در عمل وقتی کرایه‌ها 25 درصد افزایش پیدا می‌کند، یعنی باید حدود 100 هزار تومان بپردازند و این در حالی است که هیچ قانونی برای اعمال این درصد به جز خطوط اصلی تاکسی و مسافران شخصی و … وجود ندارد. اینترنت کرایه ها را هر طور که می خواهید افزایش دهید «وضعیت اتوبوس و مترو هم مشخص است.» در همه مسیرها مثل ملاصدرا و شیخ بهایی مترو و اتوبوس وجود ندارد و باید تاکسی بگیرید.

آقای. امیری می گوید به دلیل تردد تاج و مسافر در ساعات شلوغی، به ندرت از مترو و اتوبوس استفاده می کند، اما افزایش کرایه تاکسی ها باعث شده تا مسیرهای عادی تری را طی کند. زیرا حمل و نقل عمومی کالای لوکسی نیست که مردم بخواهند کمتر از آن استفاده کنند. «به همین دلیل است. زیرا هم بر ترافیک شهر و هم بر معیشت فقرا تأثیر می گذارد».

افزایش 100 درصدی قیمت قطعات خودرو

در سوی دیگر ماجرا، حسن پورناظری، راننده تاکسی می گوید: «قیمت خودرو و لوازم یدکی برای ما رایگان در نظر گرفته می شود. اما یارانه نمی گیریم در حالی که ما رانندگان باید یارانه را پرداخت کنیم. حتی کمتر از کرایه مصوب برای حمل و نقل مسافر باید هزینه بگیریم، در حالی که برای اقلام مختلف از جمله سفارش خط، دفترچه، مجوز و نیروی انسانی خوب هزینه دریافت می کنیم. این قوانین کاملاً سنتی و قدیمی هستند. ما در حال حاضر با فناوری سروکار داریم و در مورد اپلیکیشن های تاکسی نیز صحبت می کنیم. اما تعرفه ها همچنان سنتی و نادرست است.»

حسن سالک غلامی یکی دیگر از رانندگانی است که می گوید: تعرفه 25 درصد افزایش می یابد ضمن اینکه قیمت تمام لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی و مصرف روزانه نیز 100 درصد افزایش یافته است. “مگر ما در این شهر زندگی نمی کنیم؟” امیرمحمدی راننده تاکسی با اشاره به افزایش 40 درصدی قیمت لوازم یدکی، 100 درصدی قیمت لوازم یدکی، روغن خودرو و 35 درصد افزایش قیمت گفت: حتی حقوق مکانیک ها نیز 50 درصد افزایش یافته است. در اجاره به دلیل ناتوانی ما در استفاده از لاستیک های پنچر و دست دوم، لاستیک های دست دوم می خریم، واقعاً آن 25 درصد چه تأثیری بر زندگی ما دارد؟

غلامرضا نامداری یکی دیگر از رانندگان تاکسی تهرانی نیز معتقد است که نباید قیمت گذاری شود. وی گفت: شورای شهر در این سال ها چه تسهیلاتی به رانندگان داده است تا تفاوت نرخ کرایه و تورم را جبران کنند جز اینکه فقط قول می دهند.

افزایش 25 درصدی منطقی است

همزمان رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با حمایت از افزایش 25 درصدی کرایه حمل و نقل عمومی برای سال آینده به ایران گفت: اما آنچه در واقع انجام می شود سهم 9 تا 10 درصدی مردم است. و 10 درصد سهم دولت. امسال نیز همین کارمزد برای افراد با 25 درصد افزایش نرخ با همین مدل مصوب شده است. در حالی که قیمت واقعی بلیت مترو و اتوبوس باید 20 هزار تومان باشد، اما با توجه به اینکه شهرداری سهم 80 درصدی را تقبل کرده است، مردم به طور متوسط ​​2 هزار تومان از این کرایه ها را پرداخت می کنند.

سیدجعفر تشکری هاشمی حداکثر افزایش نرخ کرایه مترو را 500 تومان اعلام می کند که از نظر وی برای مردم قابل تحمل است.
وی به ایران گفت: این در حالی است که با کارت بلیط مترو و تخفیف هایی که ارائه می شود، شهروندان می توانند هزینه کمتری بپردازند. به عنوان مثال، علاوه بر تمامی تخفیف های ارائه شده در صورتحساب، به ازای هر شارژ کارت بلیط، 5 درصد تخفیف برای دارندگان کارت در نظر گرفته می شود.»

تشکری هاشمی در مورد کرایه تاکسی می گوید: برای تاکسی ها کشش گذاشته و رقم را 25 درصد در نظر گرفته ایم، همچنین بیمه تکمیلی رانندگان، معاینه فنی رایگان، خدمات خودرو و اجاره تبلیغات در داخل و خارج خودرو را در نظر گرفته ایم تا کاهش یابد. “اما افزایش کرایه ها همچنان به طور جدی توسط سازمان تاکسیرانی کنترل خواهد شد.”

با این حال، مردم هنوز با این پارادوکس مواجه هستند که چرا کیفیت حمل و نقل عمومی با وجود افزایش هر سال در حال کاهش است. چرا واگن های مترو در ساعات شلوغی شلوغ هستند و چرا نباید نسبت شهروندان تهرانی در تمام خطوط اتوبوس های نو باشد؟ اینکه در 8 سال گذشته هیچ اتوبوسی به تهران تزریق نشده و هزار واگن مترو کمبود داریم، حدود 800 واگن منتظر تعمیرات اساسی هستند و 2000 اتوبوس فرسوده و 4000 اتوبوس نایاب است، یعنی 25 دستگاه. درصد افزایش نمی تواند مسافران را راضی کند.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما