همسویی مجلس در برابر تیم مذاکره کننده

[ad_1]

نمایندگان در جریان مذاکرات دولت سیزدهم در وین نیستند و همین موضوع باعث افزایش انتقادات از مذاکرات شده است. مجلسی که در دولت روحانی از هیچ تلاشی برای توقف مذاکرات در وین دریغ نمی‌کرد، با تشدید احیای برجام تلاش کرد قانون اقدام راهبردی را تصویب کند و روحانی این مجلس را مانع بزرگی برای نتیجه وین دانست. مذاکرات در دولت قبل الان هم مجلس انقلاب که انتظار می رفت در کنار دولت حامی قرار بگیرد در مقابل دولت ایستاده است.

با این حال غلامرضا مرحبا نماینده مجلس در گفت و گو با «شرق» با بیان اینکه اعتبار تیم مذاکره کننده فعلی دلیل حمایت مجلس از این مذاکرات بوده است، گفت: آنها تلاش می کنند دارایی های غارت شده را ملی کنند و برگردانند و ما از تصمیمات آنها حمایت می کنیم. به گفته وی، شرایط و ضوابط مجلس برای مذاکرات آتی مشخص است، اگر اعتمادسازی شود و آمریکا به تعهدات خود بازگردد، راه گفت و گو باز است و می دانیم که مقام معظم رهبری بر عملکرد تیم مذاکره کننده نظارت دارند. و اینکه رئیس جمهور و شورای امنیت ملی کنترل کامل روند مذاکرات را دارند و مجلس در کنار دولت است؛ «بنابراین ما مطمئن هستیم که این اتحاد نیروها کارساز خواهد بود.» جهان از جمله ایالات متحده. این کشور دارای قدرت و فناوری است که می تواند برای کشور ما مفید باشد. البته اگر به دور از سوء استفاده و حسن نیت با ایران وارد مذاکره مستقیم شود و به تعهدات خود عمل کند».

اما این نگاه و حمایت در ناآگاهی مجلس از مذاکرات یا نگرانی تندروها از نتیجه مذاکرات، واکنش مردم بهارستان را نیز در پی داشته و حتی به امضای بیانیه و هشدار رسیده است که مذاکره انجام نمی شود. بدون اطلاع آنها به پایان برسد. در حالی که بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران» دولت روحانی موظف بود محتوای مذاکرات را در اختیار نمایندگان قرار دهد، مسعود پزشکیان گفت: مجلس از جزئیات این مذاکرات اطلاعی ندارد. مذاکرات وین و همه شورای عالی امنیت ملی در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد: چندین بار مذاکراتی صورت گرفته و نمایندگان همچنان از محتوای جلسات بی اطلاع هستند و اکنون باید از نمایندگانی که در دولت قبل اقدام به تصویب قانون کنترل نمایندگان کردند در آن مقطع از تصمیم خود سوال و دفاع کرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان افزود: چرا از محتوای جلسات اطلاعی نداریم؟ بی اطلاعی و هدف از آن قانون چه بوده است؟

. پزشکان در پاسخ به اینکه اکنون وزارت امور خارجه پیشقدم شده است و این اتفاقات، رویکرد آنهاست؟ گفت: نه اینطور نیست. شورای امنیت ملی می نشیند و سیاست گذاری می کند و بعد وزارت امور خارجه آن سیاست ها را دنبال می کند. نماینده تبریز در پایان با بیان اینکه احتمال درگیری مجلس و دولت پس از توافق طرفین برجام وجود دارد، گفت: اکنون که مجلس، دولت و قوه قضاییه می گویند ما با آنها هستیم. ” بنابراین فکر نمی کنم چالشی بین آنها وجود داشته باشد. دایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اخیراً گفته است: «تمامی تحریم‌ها تحت کمپین فشار قوی با برجام ناسازگار است و ناقض بند ۲۹ و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. بنابراین یکی از پایه های تصمیم گروه 1+4 و آمریکا برای پایبندی به توافق و لغو تحریم ها علیه ایران باشد، آنها لیست تحریم ها را گرفته اند و همه تحریم ها باید لغو شود.

فریدون عباسی اخیرا در پاسخ به این سوال که آیا مجلس از محتوای مذاکرات مطلع است یا خیر، گفت: در کمیسیون امنیت چندین بار تیم مذاکره کننده توضیحاتی داده اند اما کمیته انرژی در جریان نیست. در کمیته انرژی، بحث های فنی به ما مربوط می شود و هنوز قسمت های فنی مذاکرات در این کمیته توضیح داده نشده است. این عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا ایران همزمان با آمریکا حاضر به عقب نشینی است یا خیر، تاکید کرد: ما نباید هیچ قدمی برداریم. ما قبلا قدم های خود را برداشته ایم. ما وظایف خود را کمی کاهش داده ایم تا آنها را به تعهدات خود بازگردانیم.

مجلس از یک سو می گوید از نادیده گرفتن مواضعش در مذاکرات غافل و نگران است و از سوی دیگر تقصیر دولت است. بیش از 250 نماینده مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه (31 اسفند) در بیانیه ای از دولت ابراهیم رئیسی خواستند بدون تضمین خروج آمریکا از برجام به توافق نرسد.

در این بیانیه شش ماده ای تاکید شده است که کشورهای غربی باید متعهد شوند که تمامی تحریم های مرتبط با تروریسم، برنامه هسته ای، برنامه موشکی، بانکی و همچنین تحریم های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی را لغو کنند. در این بیانیه بازگشت ایران به اجرای تعهدات خود در خصوص لغو تمامی تحریم ها و راستی آزمایی آن توسط مجلس شورای اسلامی مشروط شد. آنها همچنین خواستار آن شدند که اعضای شورای آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کنند که از «مکانیسم ماشه» استفاده نکنند. مطالبات نمایندگان علیرغم اینکه یک اصل پذیرفته شده است اما موضوع مهمی در روند مذاکرات است و نمی توان آن را یکجانبه قضاوت کرد و با یادآوری هجمه های مکرر اصولگرایان به برجام و به آتش کشیدن وی در صحن مجلس اشاره کرد. در حالی که امید می رفت در یک دولت اصولی و به قول خودش با تیم مذاکره کننده مورد اعتمادش، خروج از برجام لغو نشود، اصرار او بر اجرای قانون راهبردی و سیاست های آن معنایی جز این نداشت. تلاش برای حفظ تحریم ها و خنثی کردن مذاکرات وین.

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما