همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند

فلوکستین class= مصرف فلوکستین با هر یک از داروهای زیر به طور معمول پیشنهاد نمیشود؛ اما در برخی موارد، مصرف دو دارو با یکدیگر ضروری است. تجویز بیش از 60 میلیگرم از این دارو برای این اختلال توصیه نمیشود. درحال حاضر پزشکان حوزه اعصاب و روان برای تجویز داروها با مشکلات زیادی مواجه هستیم و جایگزین کردن دارو یا تطابق آن با شرایط بیمار به سختی انجام می شود؛ برای مثال داروی «تری فلوپرازین» که یک داروی ضد روان پریشی بوده، در داروخانه ها پیدا نمی شود. این فوق تخصص تحقیقات پزشکی هدف از این بررسی را یافتن روش درمانی جایگزین و مناسب درافراد مبتلا به افسردگی ای که تحت درمان با فلوکستین ذکر کرد. «مریم جلالی» روانپزشک، معضل کمبود دارو و نایابشدن داروهای اعصاب و روان را تأیید میکند « فلوکستین و تریفلوپرازین نایاب شده و بیمارانی که این داروها را طولانیمدت مصرف میکنند به آن وابسته شده و زمانیکه داروی جایگزین به آنها پیشنهاد میشود، نمیتوانند آن را بپذیرند و دچار اختلال اضطراب شدید میشوند.

  1. ضربان قلب سریع یا نامنظم
  2. کهیر یا تاول
  3. قرص ناپروکسن-عبیدی 250 میلی گرم
  4. افزایش زمان انزال
  5. داروی ضد درد – فنتانیل، ترامادول [9]
  6. تعریق بیش از حد

داروی «ونلافاکسین» با نام تجاری «افکسور» هم که داروی ضد افسردگی است و برای درمان اختلال افسردگی، اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی یا پانیک تجویز میشود، در داروخانهها وجود ندارد». فلوکستین، که با نام عمومی فلوکسیتین نیز شناخته میشود، یک مهارکنندهی انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است. اگر قبل از مصرف فلوکستین، داروی دیگری مصرف میکردید یا در حال مصرف دارویی هستید، حتما با پزشکتان در میان بگذارید. حین مصرف فلوکستین، در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر، پزشک باید از داروی مصرفی مطلع شود. 9. در صورت مصرف دارو قدرت واکنش شما نسبت به محیط کمی کندتر می شود بنابر این باید مراقب رانندگی باشید و یا به طور کلی از انجام اموری که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد اجتناب کنید. این دوز ممکن است به 60 میلی گرم در روز بسته به نوع واکنش شما نسبت به دارو افزایش یابد.

  • سفت شدن عضلات بدن
  • بی قراری؛
  • هماهنگی مختل شده
  • برای درمان و بهبود افسردگی
  • دستورالعملهای پزشک خود را با دقت دنبال کنید
  • قرص سوفیرا 400 میلی گرم
  • مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن

اگر دارو را به صورت هفتگی مصرف میکنید، دوز از دست رفته را به محض یادآوری مصرف کنید و دوره بعدی مصرف را به هفت روز بعد موکول کنید. مراجعه به یک کلینیک ترک اعتیاد به افراد درگیر اعتیاد کمک میکند که به صورت اصولی و درست، از اعتیاد خود رها شوند و دوباره به زندگی بازگردند. همچنین اگر قبلاً نسبت به آن حساسیت نشان داده اید، دوباره آن دارو را مصرف نکنید. همچنین نباید برای مدت طولانیتری نسبت به تجویز پزشک از آن استفاده کرد. در موارد مطرح، پزشک فلوکستین را تجویز نکرده یا برخی داروهای مصرفی بیمار را تغییر میدهد.

قرص فلوکستین 20

در این شرایط، پزشک احتمالاً دوز دارو را تغییر داده یا توصیههای الزامی را به اطلاع بیمار میرساند. در این موارد، راه حلهای مختلفی وجود دارد؛ مانند افزایش دوز دارو (تا حد مجاز)، اضافه کردن داروی دیگری به داروی اول، تغییر دادن داروی مصرفی، و استفاده همزمان از رواندرمانی. در کودکان بالای ۶ ماه میتوان در رینیت آلرژیک و فصلی و کهیر مزمن با دوز مناسب از محلول خوراکی این دارو استفاده کرد. دارو را از یخزدگی باید محافظت نمود. البته این بدان معنا نیست که همه انواع افسردگی را باید با این دارو درمان نمود بلکه بسته به شدت افسردگی، نوع درمان تفاوت دارد. بلکه بعد از بهبودی کامل، با کاهش تدریجی دارو، اثرات آن از بدن حذف شده و این وابستگی نیز از بین می رود. بعد از چندماه کاهش وزن متوقف ميشود زیرا بدن به دارو عادت ميکند .

9. درصورت فراموش كردن يك نوبت مصرف دارو از مصرف نوبت فراموش شده و دو برابر كردن مقدار مصرف بعدي بايد خودداريشود، درمان بايد مطابق برنامه ادامه يابد. غالبا افراد سعی می کنند از مصرف دارو خودداری کنند اما متخصصین ما در کلینیک روانپزشکی در اکباتان (کلینیک رویا در اکباتان) با ارائه مطالب علمی و با استفاده از یک برنامه منظم، به شما ثابت می کنند که مصرف دارو کاملا به نفع شما بوده و هیچ اعتیادی ایجاد نخواهد کرد. خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/07/1390 علمی آموزشی.پزشکی.طب سنتی.افسردگی تهران- یک دانشمند ایرانی مقیم آمریکا گفت: گیاه علف چای به دلیل دارا بودن خواصی مشابه قرص فلوکسیتین می تواند با کاهش نشانه های بیماری افسردگی به درمان این بیماری کمک کند.

  1. مشکل در خواب
  2. بازگشت افسردگی یا اضطراب
  3. داروهای بیماری پارکینسون
  4. متوپرولول (برای نارسایی قلبی استفاده می شود)
  5. نعوظ دردناکی که بیش از 4 ساعت طول میکشد
  6. دوز معمولی: 20 تا 80 میلی گرم در روز

دکتر “مهدی اخبارده” روز چهارشنبه در گفت گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: افراد مبتلا به افسردگی خفیف که از عوارض مصرف داروهای ضد افسردگی واهمه دارند می توانند زیر نظر بزشک از قطرهای هایپران استفاده کنند. به نظر می رسد با توجه به میزان بهبود و در دسترس بودن دارو،فلوکستین یکی از قدم های درمانی اول درخانم های مبتلا به pms است ،شاید بهترین دوز و نوع مصرف آن به صورت 20 میلی گرم در روز و می باشد. امروزه تب کاهش وزن چنان همه جا را فرا گرفته که خانمها و آقایان محترم بدون توجه به عوارض و خطرات داروها و صرفاً بنا بر توصیه دوستان و آشنایان هر دارویی را دراین زمینه مصرف میکنند. تداخل دارویی میتواند زیانآور باشد و مانع اثرگذاری درست دارو شود. وی اظهار داشت :نتایج عملکرد گیاه “سنت جانت” (علف گیاه چای ) درست مانند دارو های ضد افسردگی است که با افزایش میزان سروتونین در انتهای پایانه های “سیناپس” های مغزی موجب افزایش میزان زمان حضور این ماده در این قسمت می شود.

  • حداکثر دوز: 80 میلی گرم خوراکی در روز
  • خونریزی از غشاهای مخاطی مانند چشم ها و دهان
  • عدم تعادل حین راه رفتن
  • قرص ستریزین-عبیدی 10 میلی گرم (ستیریزین)
  • ضعف ناگهانی در دست و پا
  • پروپافنون (برای درمان ریتم های غیر طبیعی قلب)
  • استفراغ ماده ای که شبیه به قهوه است

وی افزود :در افسردگی های خفیف تا متوسط که بیماران به علت عوارض جانبی از مصرف داروی فلوکستین امتناع می کنند می توان به تنهایی از گیاه سن جانت استفاده کرد. سن 19 سال و توده بدنی متوسط دارم. اخبارده بیان داشت: حدود 70درصد از شکست درمان با داروی فلوکستین بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط به دلیل عوارض جانبی شدید آن از جمله کاهش فشار خون و کاهش تمایلات جنسی و 30درصد به علت عدم تاثیر دارو بر سیر بیماری است که موجب رها کردن درمان توسط افراد می شوند.

  1. اگر بیماری مانیا داشته یا دارید
  2. مشاهده علائمی شبیه علائم آنفولانزا
  3. بیش فعالی و اضطراب
  4. قرص تاوانکس 500 میلی گرم
  5. بوپروپیون (برای کمک به ترک سیگار)
  6. تغییر در وزن یا اشتها

این نشان داد افرادی که مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده اند و فلووکسامین مصرف کرده اند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده اند، شانس بدتر شدن علائم یا نیاز به رفتن به بیمارستان را کاهش می دهند. در صورتی که دو بار در روز این دارو را استفاده میکنید ممکن است پزشک شما اینطور تشخیص دهد که یک بار در صبح و یک بار ظهر آن را مصرف کنید. حتی روانپزشک هم در صورتی که بداند فرد سلامت خود را به دست آورده است، دارو را به مرور کم می کند.

فلوکستین چیست

در صورتی که عوارض جانبی این دارو را در خود مشاهده کردید، حتما به روانپزشک خود اطلاع دهید چرا که شاید بدن شما به فلوکستین جواب نمی دهد. خانم های باردار و مادران شیرده حتما به متخصص در مورد بارداری و شیردهی خود اطلاع دهند. این مطلب را همواره در ذهن خود داشته باشید که هر نوع دارویی که برای درمان اختلالات روانی استفاده می شود، وابستگی ایجاد می کند اما این به معنای اعتیاد نیست. برای درمان افسردگی ممکن است حداقل چهار هفته و برای درمان اختلالات وسواسی ممکن است حداقل پنج هفته زمان لازم باشد. برخی از این مشکلات تنها از طریق چند جلسه مشاوره و روانشناسی درمان می شوند اما در برخی موارد لازم است دارو درمانی آغاز شود. اگر بعد از جلسه مشاوره، از شما خواسته شود که تحت نظر روانپزشک، دارو درمانی را آغاز کنید، توصیه می کنیم حتما عمل کنید در غیر این صورت هم درمان طولانی تر شده و هم ممکن است نهایتا اثر بخش نباشد.

یکی از دوستانم که روانشناسی خوانده، معتقد است من با چند جلسه رواندرمانی میتوانم خاطره تلخ شکست را فراموش کنم. روزنامه شرق در گفتگو با چند روانپزشک به نایاب شدن داروهای ضدافسردگی و ضدتشنج اشاره کرده و نوشته که در پی این مساله بیماران با «افکار خودکشی و آسیب زدن به خود» بعد از نیافتن داروها ممکن است درمان را رها کرده و همانطور که آمار خودکشی بالاست، در معرض خطر قرار گیرند. البته دلیل آن این است که حدود یک هفته طول می کشد تا سطح فلوکستین در بدن شما افزایش یابد و سپس چند هفته بیشتر طول می کشد تا بدن شما با آن سازگار شود و بدن به آن عادت کند.

  • سوالات رایج پیرامون دارو فلوکستین
  • از دست دادن وزن
  • دس ونلافاکسین
  • قرص اناپرل 5 میلی گرم
  • گشاد شدن یا عریض شدن عروق خونی
  • بازدارنده های سروتونین (SSRIs)
  • در صورت بارداری نظر پزشک خود را در این باره جویا شوید
  • هیجان زدگی بیش ازحد

فلوکستین یکی از داروهای روانپزشکی است که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد که سروتونین را در مغز بیمار افزایش داده و انرژی بدن را زیاد می کند، کمک می کند روحیه شاد خود را به دست بیاورد. میرتازاپین دارویی است که در این دسته برای کنترل و بهبود افسردگی با ایجاد مواد شیمیایی خاص در مغز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال میتوان به داروهای خیابانی مانند MDMA/”اکستازی”، زگیل سنت جان، داروهای ضدافسردگی خاص (از جمله SSRI های دیگر مانند سیتالوپرام/پاروکستین، SNRI هایی مانند دولوکستین/ونلافاکسین)، تریپتوفان در میان دیگر داروها اشاره کرد. داروهای خاصی به دلیل تداخلات نباید نزدیک به زمان خوردن یا حین خوردن غذاهای خاص مصرف شوند. به این ترتیب ممکن است در موارد خاصی پزشک معالج حتی در دوران بارداری نیز ادامه مصرف فلوکستین را لازم بداند؛ هرچند این دارو در دستهبندی داروها از نظر عوارض حین بارداری در دسته C قرار میگیرد.

  • درمان وسواس فکری : با مصرف کلومیپرامین یا فلووکسامین
  • درد در ناحیه مفاصل
  • تشدید رفلکسها
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • از دست دادن اشتها و کاهش اشتها
  • افزایش وزن یا لاغری شدید

برخی ازعوارض جانبی معمولاً توجه پزشکی خاصی نیاز ندارند. نکته جالب در مورد این دارو این است که با توجه به اینکه اشتهای فرد را کم می کند، برخی افراد برای لاغری از آن استفاده می کنند. در واقع بیاشتهایی و کاهش وزن از عوارضاین دارو محسوب میشوند و همین عارضه دارو است که مصرف آن را به عنوان داروی لاغری باب کرده است.از دیگر عوارض این دارو میتوان به تهوع و استفراغ و سوء هاضمه، دل درد و اسهال یا یبوست اشاره کرد. مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه دلیل این کمبود مشکلات ناشی ازتحریم ها و نبود منابع ارزی مورد نیاز به منظور واردات ماده اولیه تولید این دارو بود، گفت: کمبود فلوکستین در بازار مقطعیست و بزودی رفع خواهد شد.

  • احساس تنگی در قفسهی سینه
  • گریه مدام
  • نام تجاری فلوکستین، پروزاک Prozac می باشد
  • خون در مدفوع و دفوع تیره
  • بی خوابی

دیگر عوارض جانبی کپسول فلوکستین عبارتند از: رویاهای غیر طبیعی در خواب دیدن، انزال غیر طبیعی در مردان، کاهش اشتها، اضطراب، آبی حسی، اسهال، خشکی دهان، مشکلات گوارشی، علایمی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی، مشکلات در رابطه جنسی، بیخوابی، کاهش میل جنسی، تهوع، عصبی شدن، ماحساس درد حنجره، مشکلات پوستی، سینوزیت، خواب آلودگی، تعریق، لرزش دست و خمیازه، بیخوابی و بی قراری در تولید واکنش های پوستی به صورت کهیر و خارش است. داروهایی مثل مترونیدازول هم میتوانند در ترکیب با الکل خطرناک بوده و سلامتی فرد را تهدید کنند. عضلانی اسکلتی: درد عضله و سایر عوارض مثل بیقراری، کاهش وزن، اختلالات جنسی، عدم تعادل، افزایش افکار و میل به خودکشی و . وی بررسی تاثیرات علف گیاه چای در مقایسه با داروی فلوکستین در درمان بیماری افسردگی، طب سنتی و گیاهی در درمان اختلالات خلقی را یکی از جدیدترین تحقیقاتی عنوان کرد که در مرکز تحقیقات بالینی واشنگتن در حال انجام است.

  • دوز نگهدارنده: 20 تا 60 میلی گرم خوراکی در روز
  • سابقه سوء مصرف دارو و یا افکار خودکشی
  • آپنه خواب شدید
  • همه چیز به دور سر چرخیدن
  • درمان اختلال هراس اجتماعی :با مصرف ترانیل سیپرومین
  • مشکل در تمرکز

به گفته وی این شیوه درمانی در تحقیقات و در کارآزمایی های بالینی مختلف مورد بررسی قرار گرفته و اثبات شده است. اگر از داروی کلردیازپوکساید برای مدت طولانی استفاده شود، آزمایشات آزمایشگاهی و یا پزشکی (به عنوان مثال، آزمایش عملکرد کبد، شمارش کامل خون) برای بررسی عوارض جانبی ممکن است به صورت دوره ای انجام شود. زمانی که متخصص برای شما مصرف این دارو را تجویز می کند، در صورت ابتلا به بیماری هایی همانند بیماری قلبی عروقی، حتما به روانپزشک اطلاع دهید چرا که فلوکستین منجر به افزایش تپش قلب می شود. دارد. پس حتما قبل از مصرف این دارو با یک پزشک که سابقه بیماری شما را میشناسد مشورت کنید. دیگر عوارض نامطلوب این دارو افزایش یا کاهش وزن، سردرد، خشکی دهان، افزایش تعریق، یبوست، لرزش، اختلال در نعوظ، خوابآلودگی، افزایش یا کاهش اشتها و گیجی است. سردرد، تپش قلب، اضطراب، خشکی دهان، لرزش دست و پا، توهم، تشنج، تب، اختلال عملکرد جنسی و تعریق نیز از دیگر عوارض جانبیاین دارو هستند.

  • قرص سوتالول-عبیدی 80 میلی گرم
  • سندروم پیش از قاعدگی را برطرف می سازد
  • تحریک پذیری
  • مدفوع به رنگ روشن
  • سرگیجه شدید و طولانی
  • گرفتگی بینی، درد سینوس، گلودرد، علائم آنفلوانزا؛ یا
  • توهم و هذیان

علاوه بر عوارض جانبی این دارو در برخی از افراد میتواند باعث بروز آلرژی شود، آلرژی باعث :تب، تنگی نفس، سوزش در گلو و زبان می شود. به همین خاطر توصیه می شود که مثلا ۱۴ روز بعد monoamine oxidase inhibitor از قطع مصرف داروهای می توانید فلوکستین مصرف کنید.یا برعکس ، ۵ هفته بعد از قطع هستید.MAOI مصرف فلوکستین مجاز به مصرف تیرودیزین یاهمچنین در صورت تجویز این دارو توسط پزشک، اگر دچار هر نوع آلرژی به دارو هستید یا مبتلا به سیروز کبدی، بیماری کلیوی، دیابت، صرع، افسردگی خفیف و یا سابقه سوء مصرف دارو هستید به پزشک اطلاع دهید. در این صورت فرد مبتلا حتما باید تحت درمان قرار گیرد. دقت کنید که با دیدن برخی از این علائم، حتما سریع فرد را به بیمارستان ببرید چرا که احتمال رفتن به کما وجود خواهد داشت. به علت حذف کندتر دارو از بدن، احتمال تشدید اثرات وجود دارد.

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما