اتفاقی که در رویداد Peek Performance افتاد. پیروزی اپل در جنگ زوم تراشه

[ad_1]

مدت هاست که یکی از جدی ترین انتقادات اپل، جدا از بحث انحصاری و قیمت گزاف، نبود عامل «نوآوری» در محصولاتش بوده است. هر ساله آیفون های جدیدی با ظاهری کم و بیش مشابه معرفی می شوند و فراتر از آن، شرکت های رقیب مانند سامسونگ تغییرات شگرفی مانند ماژول دوربین بیرون زده گلکسی اس 22 اولترا و ریسک پذیری آن ایجاد می کنند و جسارت آن ها منتقل می شود. برای مدتی

خلاصه تصویری این رویداد در 7 دقیقه

YouTube را تماشا کنید

بدون شک، اگر از بسیاری از افرادی که دیشب به تماشای Peek Performance نشسته‌اند درباره عملکرد کوپرتینو در اولین رویداد بهاری آن در سال 2022 بپرسید، آنها درباره طراحی قدیمی آیفون SE 2022 به شما خواهند گفت که من را به یاد نسل قبلی و آیفون 8، o طراحی ثابت آیپد ایر 5 یا طراحی مشابه مانیتور استودیو دیسپلی با آی مک 24 اینچی دلهره آور است. شاید شما هم جزو این دسته از افراد باشید و بگویید اپل از نظر نوآوری از رقبای خود عقب است. اما آیا واقعا اینطور است؟

از نظر طراحی و ظاهر، بله، پاسخ ما مثبت است. اپل مدت‌هاست که با تکرار فاکتورها این کار را آسان کرده است تا آن‌ها آزمون یک تجربه کاربری افتخارآمیز را پشت سر بگذارند. اما در مورد سخت افزار و آنچه در پشت صحنه می گذرد چطور؟ به هر حال، اینجا جایی است که اپل با سرعت خیره کننده ای از رقبای خود پیشی می گیرد و بعید است که شرکت دیگری به این زودی ها از پس آن بربیاید.

در واقع، تمرکز اپل بر روی سخت افزار و تراشه ها یک تصمیم هوشمندانه بوده است تا یک مشخصات. زیرا بحث در مورد نوآوری و خلاقیت در طراحی تا حد زیادی بی مزه و غیر قابل اثبات است و خیلی زود خسته کننده می شود. در حالی که بحث در مورد تراشه جنگ آماری و درصدی است. اپل به خوبی از قوانین بازی آگاه است و وقتی صحبت از قدرت تراشه های اختصاصی خود می شود، می داند که ادعاهای آنها قابل تأیید است. و هنگامی که نتایج بنچمارک این ادعاها را تایید کرد، اینجاست که اپل می داند که برنده بازی شده است.

نوآوری اپل را نه در رنگ سبز آیفون 13 یا در فیلم و سریال اپل تی وی پلاس یا در ظاهر آیفون SE 2022 باید دید، بلکه در نبرد میدانی چیپ ها و نبرد کوپرتینویی ها با رقبای مانند اینتل و انویدیا؛ جایی که آمار، نه فقط کلمات، برتری این غول فناوری را نشان می دهد.

آیفون SE 2022 با تراشه A15

نسل سوم آیفون SE

آیفون SE 2022 سومین نسل از آیفون های به اصطلاح میان رده اپل است که شاید بهترین تعریف از «فناوری امروز در بدنه دیروز» باشد. برای کدام اپل همیشه این آیفون را با ظاهری قدیمی اما با جدیدترین پردازنده های سری A که در آیفون های پرچمدار خود به کار رفته مجهز کرده است و در مدل 2022 شاهد تراشه قدرتمند A15 Bionic به کار رفته در قلب آیفون 13 هستیم که از نظر عملکرد کمی شبیه یک رقیب خانوادگی است. گلکسی اس 22 عقب افتاده است.

مقاله مرتبط:

فریب ظاهر این آیفون را نخورید که آیفون 8 را با دکمه ID، حاشیه های بزرگ و فقط یک دوربین در پشت تداعی می کند. از آنجایی که تراشه A15 استفاده شده از ترکیبی از هسته‌های دو هسته‌ای قدرتمند و چهار هسته کم مصرف به عنوان CPU استفاده می‌کند تا آیفون SE 2022 80 درصد سریع‌تر از آیفون 8 باشد. به علاوه، موتور عصبی 16 هسته‌ای تراشه می‌تواند 15.8 تریلیون کار کند. عملیات در ثانیه، محاسبات یادگیری ماشینی سریعتر را برای برنامه های شخص ثالث فراهم می کند.

با خانواده SE، به نظر می رسد اپل به کاربرانی که به دلیل محدودیت بودجه هنوز از آیفون های قدیمی استفاده می کنند یا می خواهند به اکوسیستم اندروید مهاجرت کنند، به جای پرداخت هزینه برای Galaxy S21FA، Xiaomi 11T Pro یا OnePlus می گوید که CE سریع تری را تجربه کنند. 2 با همین قیمت

نگاهی به نتایج بنچمارک زومیت آیفون 13 نیز گویای این ادعاست. تراشه A15 نشان داد که در پردازش چند هسته ای 32 درصد از تراشه اسنپدراگون 888 و در پردازش تک هسته ای بیش از 50 درصد عملکرد بهتری داشت. در پردازش گرافیکی، بیش از 130 درصد سریعتر از دستگاه های مبتنی بر اسنپدراگون 888 است.

آیپد ایر 5 با تراشه M1

رنگ های مختلف تبلت اپل آیپد ایر 2022

اپل همچنین از نوآوری در ظاهر آیپد ایر 5 خودداری کرده و این محصول محبوب را با طراحی مشابه نسل قبل عرضه کرده است. اما تفاوت اصلی، مانند سایر محصولات ارائه شده در این رویداد با عملکرد بالا، به بخش تراشه ها برمی گردد.

در واقع اپل با معرفی iPad Air 5 با تراشه M1 همه را شگفت زده کرد، زیرا این تراشه بسیار قدرتمند قبلاً روی مک مینی، مک بوک پرو، آی مک و آیپد پرو استفاده شده بود و ما انتظار نداشتیم که آنها کوپرتینویی می خواهند. قرار دادن یکی از قدرتمندترین ها در محصولی که قرار است عملکرد کمتری نسبت به خانواده مک و آیپد پرو داشته باشد.

مقاله مرتبط:

وجود تراشه M1 در آیپد ایر که با پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی هشت هسته‌ای، تقریباً 50 درصد سریع‌تر از A15 Bionic است، ما را به این فکر می‌کند که تمامی محصولاتی که قبلاً به M1 مجهز شده‌اند، در آینده. مدل های دارای تراشه برای ارائه با قدرت بسیار بیشتر.

اپل با اشاره به ارقام خوب گفت: «آی‌پد ایر 5 سریع‌تر از تبلت رقیب سریع‌تر و دو برابر سریع‌تر از لپ‌تاپ ویندوزی در همان بازه قیمتی است.

هیجان انگیزترین شگفتی اپل: تراشه M1 Ultra

تراشه Apple M1 Ultra

در رویدادی به نام “Performance Glimpse” که بیشتر بر روی قدرت تراشه تمرکز می کند، عجیب نیست که هیجان انگیزترین محصول تراشه باشد. اپل M1 Ultra را به عنوان معرفی کرد قدرتمندترین عضو خانواده Apple Silicon بار دیگر ثابت کرد که برنده یک رقابت چشمگیر در دنیایی با کمبود تراشه است.

جالبتر اینکه قبل از معرفی M1 Ultra در مورد “عملکرد مخفی” تراشه M1 Max صحبت کرد که در واقع رابطی به نام UltraFusion است و مهندسان کوپرتینویی با آن توانستند دو تراشه M1 را به هم متصل کنند. ساخت تراشه M1 Ultra

مقاله مرتبط:

یعنی تراشه M1 Ultra که با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC و 114 میلیارد ترانزیستور هسته تولید شده است، ترکیبی از دو تراشه M1 Max مجهز به CPU 20 هسته ای و گرافیک 64 هسته ای است و در نتایج حروف اول Geekbench، امتیاز 24، 5 است. یک تست چند هسته ای به دست آمده است که نشان دهنده افزایش عملکرد نسبت به امتیاز تراشه های 11542 ohmax Max است.

علاوه بر این، این تراشه توانست با فاصله قابل توجهی از قدرتمندترین پردازنده اینتل در مک پرو، یعنی پردازنده 7000 دلاری Intel Xeon W که 7000 دلار قیمت دارد، برتری داشته باشد و 20 درصد سریعتر کار کند. اپل می گوید M1 Ultra حدود 60 وات مصرف می کند که 90 درصد سریعتر از نسل دوازدهم تراشه Core i9 – 12900K‌ است. این غول فناوری پهنای باند حافظه این تراشه را 800 گیگابایت بر ثانیه اعلام می کند و می گوید که با مصرف انرژی 200 وات کمتر، قدرت پردازشی در سطح RTX 3090 انویدیا را فراهم می کند.

مک استودیو با تراشه قدرتمند M1 Ultra

نمای جلوی مک استودیو

اپل بخش اعظمی از رویداد با عملکرد بالا را صرف نمایش قابلیت های شگفت انگیز تراشه M1 Ultra کرد. با نفس حبس شده در سینه لحظه شماری کردیم تا محصولی را که قرار بود این پردازنده هیولا در قلبمان داشته باشد ببینیم. تا اینکه بالاخره نام این محصول اعلام شد: مک استودیو; دسکتاپ میان رده که در دو نسخه با تراشه‌های M1 Max و M1 Ultra عرضه می‌شود، انتخابی ایده‌آل برای کاربران معمولی و کسانی است که در زمینه تصویر و ویدیو حرفه‌ای‌تر هستند.

مقاله مرتبط:

در مک استودیو، می بینیم که اپل هرگونه نوآوری در طراحی را رد کرده و این محصول هیجان انگیز را مانند یک مک مینی اما با او قد بیشتری را پیشنهاد کرد. البته افزایش تعداد پورت های مک استودیو نسبت به مک مینی یکی دیگر از تفاوت های مهم با محصول جدید اپل است که در کنار درگاه کارت حافظه SD مورد توجه سازندگان و طراحان محتوا قرار خواهد گرفت.

طبق گفته اپل، مک استودیو با تراشه M1 Ultra تا 3.8 برابر سریعتر از iMac 27 اینچی با پردازنده 10 هسته ای Core i9-10910 و تا 90 درصد سریعتر از Mac Pro با 16 هسته خواهد بود. پردازنده Intel Xeon W-3245; آمار شگفت انگیزی که اپل بارها و بارها نشان داده است قابل ادعا نیست.

نمایشگر Apple Studio Display با تراشه A13

مانیتور نمایشگر اپل استودیو به مک استودیو متصل است

نظارت کنید استودیو دیسپلی یکی دیگر از سورپرایزهای رویداد با عملکرد بالای اپل بود. چرا که کوپرتینویی ها از قرار دادن تراشه در قلب مانیتور برای نشان دادن جایگاه رفیع خود در دنیای تراشه ها ابایی نداشتند. این مانیتور که عضو ارزان‌تری از خانواده ProDisplay XDR است و به عنوان همراهی مناسب برای مک استودیو معرفی شده است، از زبان طراحی تقریباً مشابه IOMC 24 اینچی استفاده می‌کند. اما اکنون به تراشه A13 مجهز شده است که در خانواده آیفون 11 استفاده می شد تا نوآوری اپل در سخت افزار را به نمایش بگذارد.

حضور تراشه قدرتمند A13 این مانیتور ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از فضای صوتی، تماس با دستیار دیجیتال اپل با دستورات صوتی و وب‌کم «Hey Siri» و «Center Stage» را امکان‌پذیر می‌کند. قیمت بسیار ارزان‌تر Studio Display در مقایسه با Pro Display XDR بدون شک توجه بسیاری از کاربران اکوسیستم مک را به خود جلب خواهد کرد.

نتیجه

ستاره اصلی رویداد با عملکرد بالا بدون شک رکورد درخشان اپل در دنیای تراشه بود. امروزه که کمبود تراشه دست بسیاری از تولیدکنندگان را بسته است، اپل با جسارتی مثال زدنی تراشه های خود را به رخ می کشد، گویی پاهای این کمبود هرگز به پای آنها نرسیده است.

اپل در حال حاضر از تراشه M1 در iPad Air استفاده می کند و آن را به بخشی از خانواده Mac تبدیل می کند. به مانیتور جدید آن تراشه A15 اضافه شده است که در نوع خود بی نظیر است و در قلب مک استودیو تراشه هیولایی M1 Ultra قرار دارد که در نتایج اولیه مرجع از قدرتمندترین پردازنده اینتل در مک پرو پیشی گرفت. اینها تازه شروع هستند. چرا که چشم ها در حال حاضر مجذوب شده و منتظر معرفی مک بوک پرو در رویداد WWDC هستند که مطمئنا از تراشه های بسیار قوی تری نسبت به M1 Ultra استفاده خواهد کرد.

نظر شما درباره عملکرد اپل در این رویداد با عملکرد بالا چیست؟ کدام محصول بیشتر نظر شما را جلب کرد و کدام محصول خالی بود؟ به نظر ما، نوآوری اپل را باید از نظر تراشه و عملکرد جستجو کرد. نطر شما چی هست؟



[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما