چرا بازی های فضایی عالی ایلان ماسک رقبای او را ترسانده است؟ – ومیت

[ad_1]

ایلان ماسک قصد دارد یک بار دیگر تغییر بزرگی در وضعیت موجود ایجاد کند و در صورت موفقیت، غول های صنعت هوافضا که برنده اولین مسابقه فضایی شدند، احتمالا هرگز به عقب نخواهند رسید. ماسک که هفته گذشته در استاربیس، تاسیسات اسپیس ایکس در جنوب تگزاس با موشک استارشیپ غول پیکر روبرو شد، قول داد که جاه طلبانه ترین فضاپیمای او اولین سفر خود را در ماه های آینده انجام خواهد داد.

مدیر عامل اسپیس ایکس جمعه گذشته در اولین ارتقاء فضاپیما در بیش از دو سال گذشته گفت: “در حال حاضر، تقریباً مطمئن هستم که امسال در مدار خواهیم بود.” ساخت این موشک به پایان خواهد رسید. ممکن است موانعی در پیش باشد. “اما ما آن را خواهیم گرفت.”

این فضاپیما به عنوان اولین فضاپیمای چند منظوره طراحی شده است: یک موشک چند منظوره قابل استفاده مجدد که می تواند تعداد زیادی مسافر و میلیون ها تن محموله را مستقیماً از زمین به ماه و در نهایت به مریخ حمل کند و بارها و بارها آن را تکرار کند. دوباره یکبار از نو.

اگر پروژه پرتاب موفقیت آمیز باشد، موفقیت های بزرگ قبلی ماسک، از جمله ماشین های الکتریکی، پرتاب کننده های موشک چند منظوره برای پرتاب ماهواره و اولین کپسول تجاری متصل به ایستگاه فضایی بین المللی، ممکن است موفقیت های متوسطی به نظر برسد. اسکات آلتمنمدیر عملیات فضایی فدرال رزرو ICE به پولیتیکو گفت: «ما می گفتیم که اگر بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم، عالی نیست.

با این حال، مقامات ناسا و پیمانکاران سابق هوافضا پیشرفت را با ترکیبی از تحسین و ترس می بینند. یک لابی فضایی ارشد واشنگتن که برای رقبای اسپیس ایکس کار می کند و نمی خواست به خاطر مزاحمت نکردن مشتریانش نامش فاش شود، به پولیتیکو گفت: «آنها به طور جبران ناپذیری شکست می خورند».

اگر پروژه راه‌اندازی نتیجه داد، موفقیت‌های بزرگ قبلی ماسک ممکن است در مقایسه با اینها، موفقیت‌های متوسطی به نظر برسد.

در همان زمان، ناسا و شرکای کلیدی آن در صنعت سخت کار می کنند تا وسایل نقلیه قمری خود را تکمیل کنند: ابرخودروی سیستم پرتاب فضایی (SLS) و کپسول اوریون. اما این برنامه میلیاردها دلار بیشتر از بودجه اولیه هزینه داشته است، بسیار عقب مانده است و کارشناسان می گویند که از چندین نسل از نوآوری های SpaceX عقب مانده است.

نسخه آزمایشی SN9 StartShip در سکوی پرتاب

نسخه آزمایشی SN9 StartShip در سکوی پرتاب.

سه ماموریت اول ماه برنامه آرتمیس ناسا در سال های آینده که شامل فرود انسان در سال 2025 می شود، طبق برنامه ریزی ها با موشک های SLS و کپسول های اوریون انجام خواهد شد. بوئینگ، لاکهید مارتین، نورثروپ گرومن، آئروجت راکت‌داین و تعدادی دیگر از ارائه‌دهندگان خدمات مهندسی و تجاری در حال حاضر در حال ساخت نسل بعدی موشک‌ها و فضاپیماهای ناسا هستند.

با این حال، تاخیرهای اضافی در اولین پرواز پرتاب فضایی سیستم، حداقل تا اواخر بهار، کارشناسان را به طور فزاینده ای نگران کرده است که این موشک ممکن است بسیار گران باشد، حتی اگر موفقیت آمیز باشد، با هزینه تخمین زده شده 2 میلیارد دلار در هر پرتاب. از سوی دیگر، ناسا برای ساختن یک زیستگاه دائمی انسان در ماه به سفرهای متعدد به ماه نیاز دارد. این مشکلات باعث شده است که استارتاپی که سال گذشته اولین پرواز فضایی موفق خود را انجام داد، به یک برنامه تهدیدکننده برای پیمانکاران و متحدان آنها در کنگره ایالات متحده تبدیل شود.

به گفتی رد سیمبرگ، مهندس هوافضا و مشاور فضا، Starship با پیشرفت پیشرفت، استدلال برای پیوستن به برنامه SLS بیشتر تحت الشعاع قرار می گیرد. او گفت: «به محض اینکه استارتاپ پایداری خود را با تعداد زیادی پرواز نشان داد. هر اتفاقی که در عرض چند ماه بیفتد، تمام لانچرهای فعلی را از بین خواهد برد. “اگر SLS او بیش از هر دو سال یک بار پرواز نخواهد کرد، او در آینده بازیگر اصلی فضا نخواهد بود، به خصوص پس از پرواز استارشیپ.

Politico نظر بوئینگ، پیمانکار ارشد سیستم‌های فضایی، ناسا، و منتقدان بررسی‌های SLS یا آخرین طرح‌های ماسک برای استارشیپ را جلب کرد. اما هیچ یک از آنها به درخواست ها پاسخ ندادند.

سیمبرگ معتقد است بزرگترین دستاورد Starship کاهش قابل توجه هزینه ها خواهد بود. به طور خاص، برنامه SpaceX برای استفاده از تانکرها برای سوخت گیری در مدار نزدیک زمین می تواند هزینه طولانی مدت عملیات های فضای عمیق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. سیمبرگ در مقاله ای جدید با عنوانوالمارت، اما برای فضااو در وب سایت نیو آتلانتیس نوشت: «اگر اسپیس ایکس بتواند ثابت کند که موشک فوق سنگین جدیدش نه تنها قابل استفاده مجدد است، بلکه به گفته ایلان ماسک، سریع نیز هست، انقلابی در پروازهای فضایی ایجاد خواهد کرد.

ماسک روز جمعه گفت: «تکنولوژی ضروری (دستیابی به رویاهای لازم) یک سامانه موشکی با استفاده مجدد کامل و سریع است. این موفقیت در گذشته هرگز به دست نیامده بود و بسیاری از مردم مدتهاست که آن را رویایی دست نیافتنی می دانستند.»

مقالات مرتبط:

اگر اسپیس ایکس بتواند ثابت کند که موشک فوق سنگین جدیدش نه تنها قابل استفاده مجدد است، بلکه سریع نیز هست، انقلابی در پرواز فضایی ایجاد خواهد کرد.

رابرت واکررئیس سابق کمیته علوم مجلس نمایندگان و مشاور صنعت فضایی در Politico گفت: اگر این استارت آپ موفق باشد، ارزش وسیله نقلیه ناسا به طور جدی به خطر می افتد، زیرا این وسیله برای پرواز به اندازه استارت آپ طراحی نشده است. اگر اولین پرواز آرتمیس موفقیت آمیز باشد، ممکن است مجبور باشیم دو سال برای پرواز دوم صبر کنیم. [درحالی‌که] ماسک می تواند این کار را خیلی سریع انجام دهد.

اسپیس ایکس قبلاً رقبای خود را در زمینه حمل و نقل فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) شکست داده است. کپسول اژدها در ایستگاه فضایی بین المللی تاکنون سه بار او سفر خواهد کرد و پرواز بعدی خود را در آوریل (آوریل یا می 1401) انجام خواهد داد. اولین پرواز کپسول بوئینگ استارلاینر که بر اساس قراردادی مشابه با ناسا ساخته شده است، دائماً با تأخیر مواجه می شود.

SpaceX در حال حاضر همچنین نقش کلیدی در برنامه ماه ناسا ایفا می کند. این شرکت سال گذشته مأموریت یافت تا از فناوری Starship برای ساخت قمر برای انتقال فضانوردان به سطح ماه در سومین مأموریت آرتمیس استفاده کند. به این ترتیب اسپیس ایکس رقیب خود Blue Argin، یک شرکت موشکی متعلق به بنیانگذار آمازون، جف بزوس را شکست داد. Blue Argin ناوگان خود را از موشک ها و فضاپیماها در صحرای تگزاس می سازد. اما هنوز هیچ موشکی به مدار زمین پرتاب نکرده است.

آلتمن که سابقه پرواز با شاتل فضایی را دارد، می‌گوید که اسپیس ایکس و فضاپیمای استارشیپ می‌توانند نقش بسیار بیشتری در برنامه ماه ناسا پس از فرود برنامه‌ریزی‌شده برای سال 2025 ایفا کنند. برای برنامه آرتمیس، “او گفت. آلتمن با اشاره به نقشی که فضاپیمای اسپیس ایکس اکنون در فرود ماه داشته است، افزود: در حال حاضر پرتاب حلقه ای از این زنجیره است، ما به این فناوری و قابلیت نیاز خواهیم داشت.

نسخه آزمایشی Starship را راه اندازی کنید

پرواز آزمایشی فضاپیما در ارتفاع تقریبی 10 کیلومتری.

هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. اما می تواند یک مشارکت دولتی خصوصی برای فرود روی ماه مشابه قرارداد ایستگاه فضایی Dragon Voyage راه اندازی کند. به علاوه، به نظر می‌رسد که همکاری‌ها فراتر از کاوش در آسمان خواهد بود. پنتاگون که اسپیس ایکس را برای پرتاب برخی از ماهواره های جاسوسی خود استخدام کرده است، به دنبال فضاپیمای نسل بعدی این شرکت برای انجام یک ماموریت شاتل زمینی نقطه به نقطه است.

واکر که قبلاً یکی از اعضای هیئت مشاوران اسپیس ایکس بود، گفت: در واقع، اگر اسپیس ایکس موفق باشد، قطعاً برنامه های فوق العاده ای وجود خواهد داشت.

قبل از نشان دادن ثبات استارتاپ، چندین مانع فنی وجود خواهد داشت

حتی خود ماسک هفته گذشته هشدار داد که چندین مانع فنی قبل از اینکه پرتاب قابل اجرا باشد وجود خواهد داشت. او گفت: «پرواز مداری واقعاً آغاز راه است. احتمالاً موانعی در این راه وجود خواهد داشت. اما ما می خواهیم این موانع را با ماموریت های پرتاب ماهواره و ماموریت های آزمایشی برای دستیابی به سرعت پرواز بالا و داشتن یک فضاپیمای بسیار ایمن از بین ببریم.

یک لابی گر ناشناس واشنگتن در توصیف واکنش مشتریانش به سخنرانی اخیر ماسک، گفت که آنها ارائه او را یک “وعده صرف” می دانند. البته حق با رقبا است. زیرا همانطور که قبلاً در زومیت نوشتیم، بخش عمده ای از ارائه ماسک هفته گذشته صرفاً بیان همان فانتزی ها و آرزوهای گذشته بود. با این حال، دیگر نمی توان وعده های مدیرعامل اسپیس ایکس را بی اعتبار دانست. “مثل این است که بارها و بارها بگویید که نمی توانید موفق شوید. در حالی که مدام در حال موفقیت است. فکر می کنم رقبا می ترسند. ماسک کفار را به او ایمان آورده است».

[ad_2]

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما