گارانتی آمریکا در مورد برجام؛ چه چیزی روس ها را نگران می کند؟

[ad_1]

فرارو- وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: تحریم‌های جدید علیه روسیه هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد و نباید بر آن تأثیر بگذارد. روسیه همچنین منافع عمومی در تضمین این موضوع دارد که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.»

به گزارش فرارو، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش از آمریکا ضمانت نامه کتبی خواسته است مبنی بر اینکه تحریم های اوکراین بر روابط مسکو با تهران تحت عنوان «توافق برجام» تأثیر منفی نخواهد داشت.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما ضمانت کتبی می خواهیم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای همکاری تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همکاری کامل و رایگان نظامی و فنی با ایران لطمه ای وارد نخواهد کرد. وزیر

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که بر اساس توافق هسته ای، روسیه و چین می توانند به ایران در پیشبرد برنامه هسته ای غیرنظامی خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای کمک کنند و تحریم ها اعمال نخواهد شد.

بازی چندلایه نامه برجام پوتین و تصمیم سخت ایرانچه چیزی روس ها را نگران می کند؟
امیرعلی ابوالفتح کارشناس امور بین الملل گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه روسیه از آمریکا برای لغو تحریم ها ضمانت خواسته است، گفت: اظهارات لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این زمینه بسیار مختصر و غیرقابل خواندن است اما با توجه به اینکه آمریکا در پاسخ به آن تحریم ها را اعلام کرده است. به روس ها این کشور ربطی به برجام ندارد.

وی افزود: اما می توان پیش بینی کرد که روس ها نگران تحریم های ثانویه ای هستند که ممکن است آمریکا علیه روسیه اعمال کند، در این زمینه با دو نوع تحریم مواجه هستیم، تحریم های اولیه مثلا آمریکا. بعد از ایران.” اشغال سفارت و بحران گروگان‌گیری، تحریم‌های اولیه را اعمال کرد و همه شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با ایران، مانند خرید نقدی یا صادرات و واردات، منع کرد.

ابوالفتح گفت: اروپا همین تحریم ها را علیه روسیه دارد به بهانه اینکه ایران را تحریم کرده است، اکنون که اتحادیه اروپا و آمریکا روسیه را تحریم کرده اند، اما کشورهای دیگر مانند هند، چین یا ایران می توانند تجارت کنند. با روسیه.” بدون اینکه مشمول تحریم های غرب باشد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: اما در سال 95 زمانی که آمریکا به این نتیجه رسید که تحریم های اولیه علیه ایران کارساز نیست، تحریم های ثانویه ای را علیه ایران اعمال کرد که شامل همه افراد، شرکت ها و کشورهایی بود که با ایرانی ها روابط مالی و تجاری دارند. تحریم ها را اعمال خواهد کرد، بنابراین این موضوعی است که ریسک تجارت با ایران را به شدت افزایش داده است و امروز هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: روسیه نیز نگران این است که با تحریم های ثانویه آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه شود و در صورت احیای برجام، آنها نتوانند از بازار و فرصت هایی که در ایران ایجاد می شود، استفاده کنند. او گفت: ایالات متحده. وزیر امور خارجه در روسیه رد شد، باید دید روس ها چه واکنشی به این موضوع خواهند داشت. روز یکشنبه اشاره شد که روسیه ممکن است از برجام خارج شود.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: ایران هنوز در این خصوص تصمیمی نگرفته و مرندی مشاور تیم مذاکره کننده تنها اعلام کرده که روس ها باید در این زمینه توضیحاتی بدهند، از سوی دیگر باید توجه داشت که در صورت تحریم ثانویه روسیه، ایران باید تصمیم بگیرد. که اگر برجام را احیا کند، می خواهد با چین و روسیه روابط اقتصادی داشته باشد که بر اساس برجام عمل می کنند، زیرا اگر با روسیه معامله کند مشمول تحریم های اوکراین می شود که موضوع را پیچیده می کند. بنابراین این یک انتخاب دشوار برای مقامات ایرانی است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: از یک سو باید توجه داشت که آمریکا در گذشته تعهد بدی داشته و از برجام خارج شده است، بنابراین اگر جمهوری خواهان روی کار بیایند و در آینده کاخ سفید را به دست بگیرند. سه سال بعد آمریکا از برجام خارج می شود، باز هم موضوعی که جمهوری خواهان بارها اعلام کرده اند، در چنین شرایطی کشور ما دوباره در شرایط سختی قرار می گیرد، حالا در این شرایط اگر بخواهیم دوباره با روسیه و چین کار کنیم، اگر روسیه تحریم ثانویه شود و بعد مسئله اگر اوکراین حل شود و تحریم روسیه برداشته شود، کمی سخت است، اگر تحریم روسیه را سخت کند و جنگ در اوکراین ادامه پیدا کند، تصمیمات سختی برای کشور ما خواهد داشت. .

[ad_2]

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما