دو نیرو در بازار دلار

[ad_1]

شاخص بازار ارز دیروز نوسان داشت. در پی شکست روند تشدید تنش ها که از روز شنبه 12 اسفند به دلیل انتشار خبر توقف موقت مذاکرات هسته ای در وین آغاز شد. با انتشار خبر وقوع یک رویداد نظامی در منطقه دیروز، دلار روند صعودی جدیدی را آغاز کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، دو عامل مهم در نوسانات روز گذشته بازار ارز نقش اساسی داشتند. عامل اول افزایش احتمال عدم دستیابی به توافق هسته ای جدید به دلیل تنش های نظامی جدید در منطقه بود که می تواند شاخص نرخ ارز را به بالاتر از سطح مقاومت در روزهای گذشته برساند. بنابراین ظهر دیروز نیز صحبت از تعرفه های حدود 26 هزار و 500 تومانی برای معاملات آزاد به دلار بود. اما نیروی دوم دقیقاً برعکس نیروی اول بود. این نیرو دیروز با بیانیه هایی که نشان می داد چالش های نظامی در منطقه روند مذاکرات وین را مختل نکرده است، بر بازار ارز تاثیر گذاشت. این اظهارات شامل این خبر می شود که مقامات آمریکایی به مواضع آمریکا در منطقه آسیب نمی رسانند. در همین راستا مطلب دیگری مبنی بر از سرگیری جلسات منتشر شد. در این بیانیه که دیروز پس از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل منتشر شد، آمده است که غرب به روسیه یک هفته فرصت داده است تا درباره خروج از موضع جدید خود مذاکره کند. تحلیلگران سیاسی-اقتصادی بازار ایران با اشاره به اخبار روز گذشته معتقدند عامل دوم یعنی نشانه های از سرگیری مذاکرات روز گذشته تاثیر بیشتری بر بازار ارز گذاشته و می تواند از افزایش هیجانی نرخ ارز جلوگیری کند. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد روز یکشنبه در بازار به 26 هزار و 450 تومان رسید.

دیروز یکشنبه 22 اسفندماه بازار ارز شاهد افزایش قیمت دلار بود. در ابتدای ساعات دیروز بازار، معاملات دلار آزاد در سطوح قیمتی پله های اول و دوم کانال 26 هزار تومان انجام شد. پس از روز نیز این افزایش قیمت دوباره اتفاق افتاد به طوری که قیمت بلیت های آمریکایی ظهر دیروز به 26 هزار و 350 تومان رسید. حرکت صعودی بعدی دلار به سمت سقف مقاومتی در دو هفته اخیر این ارز 26 هزار و 450 تومان بود. حوالی ساعت 14 روز یکشنبه، شاخص نرخ ارز از مقاومت فوق عبور کرد و به کانال میانه 26 هزار تومان رسید. در ادامه شاهد تلاش های دیگری برای افزایش نرخ این ارز بودیم به طوری که قیمت پیشنهادی برای فروش هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار سبزه میدان به 26 هزار و 570 تومان رسید. اما با بسته شدن بازار دیروز، روند صعودی متوقف شد و در پی انتشار اخبار از سرگیری جلسات هسته ای، قیمت دلار به اوج مقاومت خود در سال های اخیر بازگشت.

در نهایت قیمت دلار دیروز با 450 تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه به سطح 26 هزار و 450 تومان رسید. تحلیلگران سیاسی ارز در بازار تهران با اشاره به کاهش نرخ ارز از ابتدای انتشار سیگنال های مثبت سیاسی، معتقدند در صورت انتشار اخبار منفی در راستای لغو عمومی جلسات هسته ای وین، بازار ارز به دنبال آن خواهد بود. یک هیجان جدید را تجربه کنید از سوی دیگر این افراد بر این باورند که با افزایش قیمت جهانی نفت ناشی از تنش های نظامی روسیه و اوکراین، ایران در مذاکرات مزیت دارد و احتمال لغو این دیدارها بسیار کم است. در همین راستا، طرف های غربی روز گذشته از احتمال ادامه مذاکرات بدون حضور روسیه در صورت عدم عقب نشینی این کشور از مواضع جدید خود خبر دادند. هر قطعه سکه امامی در بازار روز گذشته با 140 هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه به 12 میلیون و 550 هزار تومان رسید.

دو نیرو در بازار دلار

[ad_2]

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما