گشت روسی روبل را رها می کند

[ad_1]

با شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، تحریم های جهانی علیه اقتصاد روسیه گسترش یافت. هدف اصلی تحریم ها محدود کردن دسترسی به ذخایر ارزی و منابع مالی کشور است. روز دوشنبه ارزش پول روسیه کاهش یافت. بدین ترتیب نسبت دلار به روبل به بالاترین حد خود یعنی 118 واحد رسید. در این شرایط بانک های روسیه به دلیل هجوم مردم برای تبدیل روبل به ارزهای دیگر با مشکل نقدینگی مواجه شدند. در واکنش به برخورد ارزی، بانک مرکزی روسیه سه سیاست مشخص را دنبال کرد: «نرخ بهره در اقدامی بی‌سابقه دو برابر شد و به ۲۰ درصد رسید»، «صادرکنندگان بزرگ نفت مجبور شدند ۸۰ درصد از درآمدهای ارزی خود را برای حمایت از بانک مرکزی کاهش دهند. «به» تزریق «و» وام‌دهی خارجی و انتقال ارز توسط شهروندان به خارج از کشور ممنوع است.» به گفته کارشناسان، این اقدامات باعث ایجاد آرامش کوتاه مدت در بازار ارز روسیه خواهد شد. اما در درازمدت به دلیل ضعف اقتصاد روسیه، هزینه های سنگین ادامه جنگ و گسترش تحریم ها، ارزش روبل دوباره سقوط خواهد کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، التهاب اقتصاد روسیه افزایش یافت. با تشدید تحریم ها علیه روسیه، ارزش روبل به پایین ترین سطح خود در تاریخ رسید. این اقدام در روزهای اخیر باعث شد تا شهروندان روسیه برای تبدیل روبل به ارز خارجی در مقابل صرافی ها صف بکشند.

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که شبکه بانکی به دلیل برداشت وجه نقد از مشتریان با کمبود نقدینگی مواجه است. در واکنش به کاهش ارزش روبل، بانک مرکزی نرخ بهره را از کمتر از 10 درصد به 20 درصد افزایش داد تا از ثبات کوتاه مدت ارز اطمینان حاصل کند. از سوی دیگر بانک مرکزی در تصمیم دیگری اعطای وام ارزی یا خروج ارز از کشور را ممنوع کرد. برخی از شرکت های صادرکننده نیز مجبور شدند 80 درصد منابع خود را به بانک مرکزی روسیه بفروشند.

گشت روسی روبل را رها می کند

ابزار آرام بخش کوتاه مدت

وضعیت بد اقتصاد روسیه ارزش روبل را در برابر دلار به پایین ترین حد خود رساند. در این شرایط، بانک مرکزی روسیه تصمیم گرفت تا نرخ بهره را تا 20 درصد افزایش دهد. تصمیم درست در شرایط سخت و بحرانی. در حالی که این تصمیم توانست در کوتاه مدت آرامش موقت را به بازار ارز روسیه بازگرداند، اما به دلیل گسترش تحریم ها و شوک اقتصادی جنگ احتمال افزایش نرخ ارز در روسیه وجود دارد.

به گزارش فایننشال تایمز، بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه در تلاش برای تثبیت بازارهای مالی این کشور پس از تحریم‌های بی‌سابقه غرب که باعث کاهش ۲۹ درصدی روبل شد، نرخ بهره را بیش از دو برابر کرد. بانک مرکزی در یک تصمیم اضطراری با افزایش نرخ بهره کلیدی خود از 9.5 درصد به 20 درصد اعلام کرد: جو بین المللی برای اقتصاد روسیه به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

به گزارش بلومبرگ، پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیروهای هسته ای خود را متوقف کرد، ایالات متحده، اروپا و بریتانیا تحریم هایی را با هدف قطع روابط با روسیه اعمال کردند. دلار روز دوشنبه در برابر روبل به 118 رسید که پایین ترین سطح واحد پول روسیه است. البته آخرین آمارها حاکی از آن است که این نرخ برابری روز گذشته حدود 100 واحد در نوسان بوده است، اما کارشناسان معتقدند در کوتاه مدت ممکن است این نرخ به سطوح بالاتری نیز برسد.

کلاس های زبان روسی در ترکیه

شدت تحریم ها و وضعیت اقتصاد روسیه در هفته های اخیر بانک مرکزی این کشور را تحت شدیدترین فشارها قرار داده است. اما رئیس کل بانک مرکزی که پیش از این اقدامات مناسبی را برای ایجاد ثبات در بازار پول کشور انجام داده بود، از ابزارهای نرخ بهره استفاده کرد و توانست تا حدودی بازار و انتظارات را در کوتاه مدت مدیریت کند، همه و اینکه خطر جنگ و تحریم است. در درازمدت شرایط را تغییر داده و کار را برای بانک مرکزی دشوارتر خواهد کرد. این تصمیم بانک مرکزی روسیه در شرایطی است که ترکیه در شرایطی که با خطر جنگ و تحریم مواجه نیست، از ابزار اصولی استفاده نکرد و سعی کرد با خطا، آرامش پولی ایجاد کند. اردوغان تنها با فریبکاری نرخ بهره را برای یک گروه ثروتمند افزایش داد، در حالی که نرخ عمومی مردم بسیار کمتر از تورم بود.

تاکتیک های بانک مرکزی روسیه

الویرا نبیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه گفت که این بانک پنجشنبه گذشته یک میلیارد دلار برای دفاع از روبل هزینه کرده است. اما ایالات متحده و متحدانش روز شنبه تحریم ها را تشدید کردند و بانک مرکزی روسیه را در محدود کردن استفاده از ذخایر بین المللی هدف قرار دادند. نبیولینا روز دوشنبه گفت که این امر قدرت بانک مرکزی را برای مداخله بیشتر کاهش داده است. متحدان غربی همچنین موافقت کردند که برخی از طلبکاران کشور را از سیستم پیام رسانی سوئیفت که زیرساختی حیاتی برای پرداخت های جهانی است، حذف کنند.

روس ها صف های طولانی برای برداشت پول از دستگاه های خودپرداز دارند، در حالی که بانک مرکزی مکانیسم مشخصی برای تثبیت اقتصاد و ارز خود ندارد. الزویر نابیولینا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که برخی از بانک ها به دلیل مراجعه مشتریان برای برداشت پس انداز خود با کمبود نقدینگی مواجه هستند، اما بانک مرکزی به روش های مختلف و با یک سیاست انعطاف پذیر عمل خواهد کرد. همه بانک ها به پول نقد نیاز داشتند. برای تامین. به نظر می رسد تلاش های رئیس کل بانک مرکزی این امکان را فراهم می کند که در کوتاه مدت کمی اوضاع را آرام نگه دارد، اما ادامه تحریم ها و برخورد جنگ احتمالا بانک مرکزی را خالی خواهد کرد.

اقدامات تکمیلی برای حفظ روبل

پوتین روز دوشنبه از طرح کنترل سرمایه رونمایی کرد که روس ها را از انتقال ارز خارجی یا وام دادن به ارز از روز سه شنبه منع می کند. بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه همچنین به صادرکنندگان نفت از جمله شرکت‌های بزرگ انرژی مانند گازپروم و روس‌نفت دستور داده‌اند تا 80 درصد از سود ارزی خود را به بازارها بفروشند زیرا توانایی بانک مرکزی در تزریق ارز به سیستم مالی این کشور بسیار زیاد است. محدود. .

کارشناسان بازار مالی تخمین می زنند که شرکت های صادرکننده روسیه می توانند بین 44 تا 48 میلیارد دلار در ماه برای کمک به ثبات روبل کمک کنند. اگر قیمت نفت و گاز در سطح فعلی باقی بماند و صنایع انرژی روسیه تحریم نشوند، این می تواند برای تزریق پول به بازار مالی برای چند هفته کافی باشد. بانک مرکزی روسیه همچنین اعلام کرد که فروش سهام و اوراق بهادار خارجی در حال حاضر ممنوع است، اما دامنه این ممنوعیت را مشخص نکرد. علاوه بر این، خرید طلا را در بازار داخلی آغاز خواهد کرد.

دیوید مارش، رئیس مجمع رسمی موسسات پولی و مالی در مصاحبه با سی ان ان گفت که نوسانات در بازارهای روسیه نشان می دهد که مسدود شدن دارایی های بانک مرکزی روسیه که توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تصمیم گرفته شده است، یک امر است. حرکت بسیار موثر به گفته وی، این اقدام بسیار مهمتر از محاصره سوئیفت بود که با الحاق آلمان تابوی خود را شکست. روسیه طی سال‌ها 630 میلیارد دلار ذخایر خارجی جمع‌آوری کرده است که بالاترین میزان در تاریخ است و مارش معتقد است که به تحریم‌ها و کاهش درآمدهای صادراتی کشور کمک می‌کند. اما مسدود شدن این دارایی ها محاسبات روسیه را تغییر خواهد داد. رئیس اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا دارایی های بانک مرکزی روسیه را مسدود می کند. به گفته مارش، این اقدام تراکنش های بانک مرکزی روسیه را متوقف می کند و از انحلال دارایی های آن جلوگیری می کند.

وضعیت خارجی های خوب

وضعیت خارجی های خوب روسیه نیز در بحران است. بر اساس آمارهای دیگر، بزرگترین اوراق قرضه خارجی روسیه با کل بدهی 7.7 میلیارد دلاری که سررسید آن در سال 2047 سررسید می شود، در روز دوشنبه بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد و به حدود 30 سنت در هر دلار رسید.

برخی از سرمایه گذاران حدس می زنند که روسیه ممکن است به دلیل شرایط دشوار تجاری، بدهی های خود را نپرداخت. بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه تایید کرد که معاملات سهام و مشتقات در بورس مسکو به حالت تعلیق درآمده است. با این حال، سهام متمرکز روسیه در سایر بازارهای جهان به شدت کاهش یافت. در این زمینه، مسکو به طور فزاینده ای به حاشیه بازارهای جهانی سوق داده می شود.نروژ روز یکشنبه اعلام کرد که صندوق نفتی 1.3 تریلیون دلاری آن، بزرگترین صندوق دارایی مستقل جهان، سرمایه گذاری های خود در دارایی های روسیه را مسدود کرده و آنها را واگذار کرده است. بریتیش پترولیوم همچنین اعلام کرد که از سال 2013 20 درصد از سهام شرکت نفت دولتی روسیه را به همراه سایر شرکت های بزرگ غربی که به سهام روسیه پایان دادند، واگذار خواهد کرد. در این شرایط، روبل هفته گذشته به شدت ضربه خورد و پس از تهاجم و اعمال تحریم های آمریکا و اروپا به پایین ترین سطح خود سقوط کرد.

تهدیدات بازارهای مالی جهانی

تحلیلگران بر این باورند که تحریم های غرب می تواند آسیب های بلندمدتی به همراه داشته باشد. جورج ساراولوس، تحلیلگر دویچه بانک در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشت: به طور خلاصه، توانایی روسیه برای تجارت با هر موسسه مالی جهانی به دلیل این واقعیت که اکثر بانک های بین المللی از سوئیفت استفاده می کنند، به شدت مختل خواهد شد.

گفته می‌شود که بازارهای پول در هفته جاری به دلیل تأثیر نامشخص مسدود شدن دارایی‌ها بر نقدینگی جهانی، شرایط مالی را با وخامت جزئی مواجه می‌کنند. انتظار می رود بانک مرکزی اروپا، فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی در صورت لزوم برای ارائه حمایت قوی مداخله کنند. روز جمعه، آژانس رتبه بندی S&P Global رتبه بدهی روسیه را به “نامعتبر” کاهش داد و بر این خطر تأکید کرد که حمله نظامی به اوکراین می تواند به بازارهای مالی این کشور آسیب جدی وارد کند.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما