بیجامی برجامی در کیف

[ad_1]

اولین روز معاملاتی آخرین ماه سال بازارهای بورس با افت 0.6 درصدی شاخص کل بورس به پایان رسید. این در حالی است که قرار گرفتن در فضای مذاکرات برای فعال شدن مجدد برجام باعث شده تا معاملات در دو جبهه ریالی و دلاری انجام شود. کارشناسان معتقدند اگرچه ممکن است کاهش قیمت دلار در کوتاه مدت منجر به افزایش فروشندگان بورس شود، اما در بلندمدت جو مثبت است.

به گزارش دنیای اقتصاد، اولین روز از آخرین ماه سال با خوش بینی نسبت به فعال شدن مجدد برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای سپری شد. از سیزدهمین رئیس دولت و وزیر امور خارجه تا مذاکره کنندگان خارجی، همه خبر می دهند که توافق هسته ای نزدیک است. این در حالی است که روند نزولی در بازار ارز ادامه دارد و روز گذشته دلار آزاد با افت روزانه حدود 300 تومان به قیمت 25 هزار و 600 تومان معامله شد. با قوت گرفتن احتمال توافق هسته ای در روزهای آینده، بازار پیش بینی وضعیت بازارهای مالی به ویژه بورس نیز داغ شده است. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد؛ برخی کارشناسان با اشاره به کاهش قیمت دلار روزهای قرمز را برای بازار سرمایه پیش بینی می کنند.

نظر گروه دیگر متفاوت است; آنها می گویند ممکن است در کوتاه مدت سهام برخی از شرکت های متاثر از دلار سقوط کند اما توافق هسته ای به نفع کل بورس است و با فعال شدن مجدد برجام، بورس در میان و بلندمدت سود خواهد کرد. مدت، اصطلاح. مدت، اصطلاح.

احسان رضاپور از آن دست کارشناسانی است که معتقد است قیمت دلار در کوتاه مدت کاهش می یابد، اما پس از کم شدن هیجانات ناشی از برجام با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، قیمت دلار به سطح تعادل باز می گردد. وی تاکید کرد: اثرات بلندمدت توافق هسته‌ای بر بورس مثبت خواهد بود و حتی شرکت‌هایی که مستقیماً تحت تأثیر دلار قرار دارند از رفع محدودیت‌ها سود می‌برند و سودآوری آنها بهبود می‌یابد.

مشروح گفتگوی «دنیای اقتصاد» با این کارگزار بورس را در ادامه بخوانید:

در روزهای اخیر زمزمه های توافق هسته ای و فعال شدن مجدد آژانس بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد. امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه نیز دو شب قبل از توافق صحبت کرد و پیش بینی کرد که برجام در روزهای آینده احیا شود، بنابراین کارشناسان در این روزها به تحلیل و پیش بینی وضعیت بازارهای مالی پرداخته اند. پیش بینی های متفاوتی از وضعیت بازار سرمایه وجود دارد. برخی کارشناسان بر این باورند که توافق هسته ای دو اثر کوتاه مدت و بلندمدت بر بورس دارد و وضعیت کلی بازار سرمایه پس از این توافق بهبود خواهد یافت. ارزیابی شما چیست؟ پس از احیای مجدد برجام چه سرنوشتی در انتظار بورس است؟

همانطور که اشاره کردید اگر قرار است مذاکرات به نتیجه برسد و توافق هسته ای حاصل شود باید بازار سرمایه از دو منظر بررسی و تحلیل شود. قرارداد پایه اثر کوتاه مدت بر بورس و اثر بلندمدت دارد. اثرات بلندمدت توافق هسته ای بر بازار سهام مثبت است. اثر کوتاه مدت ناشی از شرایط احساسی است که توافق هسته ای می تواند بر بازارهای مختلف تحمیل کند و طبیعتاً بازارها را با اخبار و حواشی خاص خود تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به انتظارات ناشی از این خبر، بازارها تحت تاثیر احساسی قرار می گیرند. این تاثیرات می تواند در بازار ارز بارزتر باشد و در نتیجه بازارهای طلا، مسکن و بورس را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به اینکه بازار سرمایه در ماه های اخیر سیر نزولی داشته و شاخص بورس جهانی به شدت افت کرده است، شور و شوق توافق هسته ای ممکن است منجر به سقوط کوتاه مدت بورس و افزایش عرضه در بازار شود؟

انتظار کوتاه مدت این است که شاهد افزایش فروشندگان و همچنین افزایش عرضه در بازار دلار باشیم زیرا افزایش انتظارات از قیمت دلار که ممکن است برخی پیش از این تصور می کردند به دلیل گشایش ها کاهش یابد. دسترسی داشته باشید. هر چه دولت مجبور باشد بازار ارز را مدیریت کند، احتمال کاهش انتظارات عمومی از رشد بخش عمومی بیشتر می شود. این پیشنهادات که با این رویکرد انجام می شود در کوتاه مدت می تواند منجر به افت قیمت در بازار ارز شود. سایر بازارها مانند طلا نیز ممکن است تحت تأثیر حجم نقدینگی یا گردش مالی خود قرار بگیرند. طبیعتاً بازاری مانند طلا که به صورت لحظه ای به نرخ ارز وابسته است، ممکن است با سرعت بیشتری تحت تأثیر قرار گیرد و بازارهایی مانند مسکن که تأثیر کندتری بر بازار ارز دارند، ممکن است واکنش متفاوتی داشته باشند و اثر نرخ ارز کمتری داشته باشند. کاهش شدید قیمت دلار باعث رکود می شود. در بازار سرمایه و همچنین شرکت‌های بخش‌های مختلف می‌توان شاهد افزایش فشار فروش در صندوق‌هایی بود که وابستگی بیشتری به ارز دارند. به عنوان مثال، صندوق های طلا ممکن است شاهد افزایش عرضه باشند. علاوه بر این، شرکت های صادرات محور و ارز خارجی ممکن است با فشار فروش مواجه شوند و شاهد افت مقطعی در بازار باشند.

اما در ماه‌های اخیر، به‌ویژه در آخرین هفته قبل از بهمن‌ماه که خبر توافق جدی هسته‌ای اعلام شد و احتمال تولد دوباره آن به چشم می‌خورد، شاهد افزایش عرضه‌ها و اثرات منفی و کوتاه‌مدت بودیم. به نظر می رسد توافق برجام پیروز شده است!

در دهه سوم بهمن ماه با توجه به خوش‌بینی‌هایی که به وجود آمد، برخی از اقدامات متاثر از توافق با افت قیمت در بازار سرمایه مواجه شدند، در واقع از این اتفاق استقبال کردند و بخشی از آن نیز کاهش یافته است. به نظر می رسد پس از اعلام توافق هسته ای، حتی در نمادهای تاثیرگذار بورس نیز نتوان شاهد شتاب چندانی بود. با توجه به تاثیرات و ریزش های فراوانی که بازار در 18 ماه گذشته داشته، ریزش شدید در بازار سرمایه پیش بینی نمی شود، اما پس از فروکش شدن هیجانات (که به نظر می رسد تا چند هفته دیگر اتفاق می افتد) و پس از “توافق” افت شدیدی در بازار سرمایه پیش بینی نمی شود. اعلام می شود و نوسانات مشخص می شود. بازارهای جدید ارزی بازارها از جمله بازار سرمایه به عقلانی ترین شرایط خود باز می گردند و به تدریج به شرایط عقلانی خود باز می گردند.

برخی از کارشناسان اقتصادی نیز پیش بینی می کنند که نرخ ارز در بلندمدت کاهش نخواهد یافت و دوباره رشد خواهد کرد.

متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی پیش روی کشور، شرایط نقدینگی، تورم و محدودیت هایی که حتی فضای اقتصادی کشور را با فعال شدن مجدد برجام تحت الشعاع قرار خواهد داد، پیش بینی می شود در میان مدت و بلندمدت نرخ ارز دوباره افزایش یابد. ، اما نه. شدید اما برای تجربه سطوح منطقی و متعادل. میانگین نرخ ارز برای سال آینده نمی تواند کمتر از 23 هزار تومان باشد. با توجه به اینکه برداشت 23 هزار دلاری نزدیک به نرخ نیم دلاری است و میانگین قیمت آن در سال آینده کمتر از این رقم به نظر نمی رسد، تأثیر گشایش هایی که در نتیجه برجام در صنایع ما ایجاد می شود مثبت تر خواهد بود. . اثراتی مانند باز کردن دسترسی شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی، که می‌تواند تناژ فروش آنها را افزایش دهد یا محدودیت‌های تجاری بر شرکت‌ها را کاهش دهد که می‌تواند به آنها کمک کند تا محصولات خود را نزدیک به قیمت‌های معمولی بدون ارائه تخفیف‌های بزرگ بفروشند. همچنین شرکت ها در سال های اخیر به دلیل محدودیت ها و جریمه ها، هزینه های قابل توجهی برای حمل و نقل منابع خود متحمل شده اند. آنها برای دسترسی به منابع فروش محصولات خود در بازارهای بین المللی هزینه های زیادی را متحمل شدند. به نظر می رسد توافق برجام هزینه های انتقال منابع مالی برای آنها را تا حد زیادی کاهش دهد، بنابراین این سه عامل در کنار امکان اجرای طرح های توسعه و به روز رسانی ماشین آلات و دسترسی به فناوری های نوین می تواند تاثیرات خوبی در بهبود سودآوری شرکت ها یا شرکت ها داشته باشد. کاهش هزینه های عملیاتی آنها

این تاثیرات در چه بازه زمانی مشاهده می شود و آیا در کوتاه مدت پس از توافقنامه باید منتظر این تاثیرات در بازار باشیم؟

این اثرات در کوتاه مدت دیده نمی شوند و احتمالا چندین ماه طول می کشد تا مشاهده شوند. در توافق قبلی، آثار برجام پس از 60 ماه در بازار سرمایه مشاهده شد، زیرا توافق هسته ای می تواند منجر به انعقاد قراردادها یا بهبود ساختارهای مالی یا کاهش هزینه ها و افزایش درآمد در بخش های مختلف شود. از سوی دیگر، با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در بازار رخ داده و بدبینی هایی که در بازار حاکم است، بازار به شدت با اثرات آن مواجه است و نیاز به زمان دارد تا اعتماد دوباره به دست آید، بنابراین چند ماه طول می کشد تا شاهد بهبود علائم در بازار باشیم. . بازار سرمایه با گذشت زمان احتمالاً به فصل مجامع نزدیک می شویم و این تقریباً باعث می شود که با نزدیک شدن به فصل مجامع شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم.

با توجه به این شرایط، سهامدار «منفعل» یعنی سهامداری که با دید بلندمدت به بازار سرمایه نگاه می کند نه با نوسان، کدام گروه ها باید سرمایه گذاری و خرید کنند در دستور کار شماست؟ یعنی یک صنعت خوب برای خرید در روزهای آینده با فرض احیای برجام چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به زمانی که در آن قرار داریم، با شروع سال جدید، باید شرکت هایی را در نظر بگیریم که به دلیل تغییر در هزینه های انرژی، تغییر در سیاست های مختلف تعرفه ای برای فروش محصولات و یا عرضه خام در شرایط باثبات و پایداری قرار دارند. مواد و وابستگی در مورد مسائل ارزی

علاوه بر این، شرکت هایی که در مجامع خود برنامه های توسعه دارند، سودهای جذابی را بین سرمایه گذاران تقسیم می کنند. احتمال حضور شرکت های با این ویژگی ها در بازار سرمایه در این مقطع و ماه های آینده بیشتر است و بنابراین این نمادها با استقبال بهتری از سوی بازار و سهامداران مواجه خواهند شد.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد، قیمت‌های جهانی است، چرا که در برخی مناطق بازارهای جهانی طی سال گذشته افزایش چشمگیری را تجربه کرده‌اند، اما در برخی موارد به دلیل قیمت‌های دیکتاتوری برخی صنایع، آثار این افزایش قیمت‌ها با شکست مواجه شده است. درآمدهای آنها، بنابراین اگر قیمت های جهانی پایین بیاید، باید دید که سودآوری این شرکت ها به خطر می افتد.

این شرکت‌ها به دلیل سیاست‌های قیمت‌گذاری نظارتی نتوانسته‌اند از افزایش قیمت‌های جهانی حداکثر استفاده را ببرند و در عین حال کاهش قیمت‌های جهانی می‌تواند خطراتی را برای آنها به همراه داشته باشد، بنابراین سهامداران باید به روند بازار و محصولاتی که ممکن است توجه کنند. همچنان انتظار می رود قیمت آنها تثبیت یا افزایش یابد، توجه بیشتری به کالاهایی داشته باشید که با رشد سریع همراه بوده و احتمالاً در این محصولات بهبود خواهند یافت.

علاوه بر این وضعیت بازار نفت و انرژی با شرایط عمومی اقتصاد کشور مساعد به نظر می رسد. این امر همچنین می تواند به طور کلی بر بازار سرمایه به طرق مختلف تأثیر بگذارد، زیرا دولت نیاز کمتری به انتشار اوراق بهادار یا تأمین مالی از طریق بازار سرمایه خواهد داشت و این می تواند بر نرخ بهره و وضعیت کلی بازار سرمایه تأثیر بگذارد.

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما