ترکیب نفت در بورس اوراق بهادار تهران

[ad_1]

چهارمین روز کاری هفته بورس با رشد شاخص های بورسی به پایان رسید. به این ترتیب در روز سه شنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 0.25 درصد و نماگر همگن 0.24 درصد رشد کردند. سهامدارانی که چشم انداز مثبت مذاکرات هسته ای را تا روز دوشنبه برای خرید سهام دو گروه بانکی و خودرویی در دستور کار قرار داده بودند، پس از رشد بیش از 7 درصدی شاخص این دو صنعت، دیروز سود و سود شناسایی کردند. معامله در برابر اقدامات پالایشگاه در لیست خرید خود. این در حالی رخ داد که تنش ها در شرق اوکراین تشدید شد و کرملین با صدور فرمانی مناطق جدایی طلب دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت، با افزایش قیمت نفت و نفت خام برنت حدود 100 دلار در هر بشکه.

به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز شاخص های بورس نیز صعودی بودند. اما تفاوت محسوسی در چیدمان کارگزاران بورس وجود داشت. به این ترتیب در حالی که در روزهای اخیر خوش‌بینی برجامی منجر به افزایش تقاضا از سوی دو گروه بانکی و خودرویی و رشد قیمت سهام این دو صنعت شده بود، روز سه‌شنبه موج جدیدی از شناسایی سود در این دو صنعت مشاهده شد. گروه ها. در ابتدای هفته شاهد کاهش قیمت بین صنایع خواهیم بود. آن طور که آمارها نشان می دهد، شاخص دو بخش بانکی و خودرویی در هفته گذشته بیش از 7 درصد رشد داشته است، به طوری که دیروز شاهد تسویه و ذخیره بخشی از سود سهامداران این دو گروه بودیم. در عوض، تجار توجه خود را بر اقدامات گروه فرآورده های نفتی، به ویژه پالایشگاه ها متمرکز کردند. اظهارات پوتین رئیس جمهور روسیه در شامگاه دوشنبه در خصوص به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک منجر به افزایش محسوس قیمت نفت شد.

100 دلار نفت و پالایشگاه

پس از امضای فرمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مناطق جدایی طلب شرق اوکراین، دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت، جریان های پرریسک بر بازارهای مالی تسلط یافتند. روز سه‌شنبه، دارایی‌های حساس به ریسک برای برآوردن تقاضا تلاش کردند، در حالی که دارایی‌های ریسک منفی همچنان در برابر رقبای اصلی خود تقاضای بالایی داشتند. جاناتان فینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که آنها کاملاً از روسیه انتظار دارند که اقدام نظامی انجام دهد و افزود که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد روسیه به دنبال راه‌حل دیپلماتیک است. علاوه بر این، یک مقام ارشد کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا روز سه شنبه در واکنش به «تصمیمات و اقدامات مسکو» تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعلام خواهد کرد. از سوی دیگر، طبق گزارش ها، پارلمان روسیه قراردادهای دوستانه با این سرزمین ها را بررسی خواهد کرد. رهبران اتحادیه اروپا این اقدام روسیه را “نقض فاحش قوانین بین المللی” خواندند و متعهد شدند که به آن پاسخ دهند. ایالات متحده و متحدانش گفته اند که در پاسخ به پوتین تحریم هایی را علیه پوتین اعمال خواهند کرد. انگلیس نیز اظهارات مشابهی را اعلام کرد و از تحریم قریب الوقوع روسیه خبر داد. دولت آلمان همچنین از تصمیم خود برای تعلیق اجرای پروژه خط لوله با روسیه موسوم به جریان شمالی 2 خبر داد.

همه این مشاهدات و واکنش ها باعث شد تا شاخص های نفتی با نگرانی از کاهش عرضه طلای سیاه افزایش پیدا کنند. روسیه بیش از 10 میلیون بشکه در روز یا 10 درصد نفت جهان را تولید می کند. بنابراین اگر تحریم ها منجر به وقفه در عرضه نفت روسیه شود، طبیعتا شوک قیمتی در بازار نفت ایجاد می شود. همین امر باعث شد روز گذشته شاهد موفقیت کارگزاران بورس در زیرمجموعه های پالایشگاهی بورس تهران باشیم. آمارها حاکی از افزایش بیش از 30 درصدی شاخص صنعت فرآورده های نفتی در روز گذشته است. در حالی که نگاهی به عملکرد بازیگران واقعی اتاق شیشه ای نشان می داد در ازای خروج حدود 60 میلیارد سهامدار خرد از دو گروه بانکی و خودرویی، پالایشگاه ها در محل فروش سهامی به ارزش حدود 48 میلیارد تومان حضور پیدا کردند. در مسیر قانونی به واقعی

سه شنبه بازار سهام از طریق آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد 0.25 درصدی 332 نماد معامله شده همراه بود، قیمت پایانی 167 سهم (50 درصد) مثبت و 144 سهم (43 درصد) در سطوح منفی معامله شد. . در این بازار 47 نماد (14 درصد) به ارزش 116 میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند. از سوی دیگر شاهد تشکیل صف فروش در 16 نماد بورسی (5 درصد) به ارزش 34 میلیارد تومان بودیم.

خودرو، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها در روز سه‌شنبه از نظر بیشترین ارزش معاملات جزو گروه‌های برتر این صنعت بودند. این صنایع بیش از 50 درصد از ارزش کل سهام خرد را در معاملات روز سه شنبه به خود اختصاص دادند. همچنین در آن روز 102 میلیارد سهم در واقع به املاک قانونی واگذار شد تا سهامداران خرد بتوانند ظرف یک روز فروش خالص مثبت را دوباره ثبت کنند. این در حالی است که همان طور که گفته شد گروه فرآورده های نفتی در صدر لیست خرید واقعی قرار داشت و در مقابل این گروه از کارگزاران بورس، مالکیت سهام صنایع فلزات اساسی، بانکی، پتروشیمی و مواد معدنی فلزی را به اشخاص حقوقی واگذار کردند.

در بازار فرابورس ایران، در روزی که آیفکس 0.09 درصد افزایش را به ثبت رساند، 144 نماد معامله شد که از این میان قیمت 78 سهم (54 درصد) مثبت و قیمت 50 سهم (35 درصد) منفی بود. در این بازار 14 نماد (10 درصد) به ارزش 26 میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند و در عوض شاهد تشکیل صف فروش در نماد فرابورس (2 درصد) به ارزش 2 میلیارد تومان بودیم.

بازار پایه نیز دیروز میزبان 152 نماد بود. از این تعداد 60 سهم (39 درصد) مثبت ماندند و 75 سهم (49 درصد) در محدوده منفی شاهد بودیم. در این بازار 37 نماد (24 درصد) به ارزش 139 میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند و صف فروش در این بازار به 51 نماد (34 درصد) به ارزش 110 میلیارد تومان اختصاص یافت.

[ad_2]

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما