نسخه جدید وین آیا توافق به زودی اعلام می شود؟

[ad_1]

فرارو- اگرچه مذاکرات در وین در حال انجام است و هیچ خبر قطعی و رسمی از این مذاکرات اعلام نشده است، اما برخی خبرنگاران می گویند متن نهایی این توافق آماده شده و به زودی امضا خواهد شد.

رضا زندی، خبرنگار باسابقه انرژی در توییتی نوشت: خبر قطعی مبنی بر امضای توافق هسته ای در وین تا ۷۲ ساعت آینده دریافت کردم، نفت ایران در شرایط طلایی به بازار بازگشت.

رضا عباسی فعال رسانه ای نیز گفت: متن توافق نهایی نوشته شده است و تنها بحث ضمانت بین ایران و آژانس باقی مانده است.در وین توافقات لازم صورت گرفته است و اگر نتیجه سفر گروسی باشد. گروسی و گروه 1+5 به طور رسمی در یک کنفرانس مطبوعاتی توافق را اعلام خواهند کرد.

شب گذشته اعلام شد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه برای بررسی برخی اختلافات با مقامات ایرانی به تهران سفر می کند.

اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات عصر امروز در توییتر نوشت: «دیروز یازدهمین سالگرد آغاز مذاکرات در وین بود. این یک ماراتن طولانی و طاقت فرسا بود. “الان تقریباً تمام شده است.”

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت: اگر همه چیز توافق نشود، توافقی حاصل نخواهد شد. “هنوز مسائلی وجود دارد.”

تاکنون هیچ یک از مقامات ایرانی درباره این اتهامات اظهار نظر نکرده اند.

این در حالی است که ساعتی پیش خبر خروج از مذاکرات توسط اولیانوف نماینده روسیه در اخبار منتشر شد.

لورا روزن، خبرنگار المانیتور در توییتی مبنی بر غیبت اولیانوف در مذاکرات نوشت: «نماینده روسیه شب گذشته به من گفت که این هفته باید روی امور دولت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (اوکراین) تمرکز کند. امیدواریم که در غیاب مذاکرات در وین، “شریکای آمریکایی و اروپایی زمینه مشترکی با ایران پیدا کنند.”

اما خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده روسیه این خبر را تکذیب کرد.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر توافق در وین، در توئیتی نوشت: مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد، خبرهای خوب پیشاپیش جای پیشنهاد خوب را نمی گیرد. مسائل مهم حل شده است تلاش بیشتری لازم است.

گزارش آژانس

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه گزارشی از آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کرده که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران 15 برابر بیشتر از ذخایر توافق شده در برجام است.

طبق گزارش ها، ایران در اواسط فوریه (حدود 20 روز پیش) سطح هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) خود را به 1.1997 کیلوگرم رساند. ایران به نوبه خود در ماه نوامبر تنها ۷۲۴۹ کیلوگرم از این ماده را ذخیره کرده است.

بر اساس توافق هسته ای 2015 برجام، ایران می تواند حداکثر 300 کیلوگرم ماده مورد استفاده در غنی سازی اورانیوم را در اختیار داشته باشد.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما