تعداد مالیات دهندگان در خانه های خالی به 60 نفر نرسید!

[ad_1]

به نظر می رسد مالیات مسکن خالی متوقف شده است. این را می توان با مالیات هایی که تنها 60 مالک خانه خالی پرداخت می کنند تأیید کرد.

به گزارش اعتماد، به گفته جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان مالیاتی، «از 568 هزار مسکن خالی شناسایی شده توسط وزارت راه و شهرسازی، بین 50 تا 60 مالک مالیات شما را پرداخت کرده اند. “

این طرح که در ابتدا برای تنظیم بازار مسکن طراحی شده بود، به دنبال آن بود که مالکان خانه های خالی را مجبور به بازاریابی برای املاک خود کند و آنها را مجبور به استفاده از ابزارهای مالیاتی برای تثبیت قیمت ها در بازار کرد. پیش از این تخمین زده می شد که 3.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود داشته باشد که از این تعداد 500 هزار خانه تنها در تهران بوده است.

کارشناسان معتقدند خالی ماندن خانه در هر کشوری نشانه فقدان آینده اقتصادی روشن است. در واقع مردم ترجیح می دهند حتی با احتمال سیاست های تنبیهی، کالاهای خود را خالی و بدون استفاده نگه دارند، زیرا می دانند که قیمت این کالاها در آینده افزایش خواهد یافت.

از آذرماه سال 99 که مجلس قانون مالیات خانه های خالی را تصویب کرد تا بهمن ماه امسال متوسط ​​قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران با حدود 23 درصد افزایش از 26 میلیون و 905 هزار تومان به 33 میلیون تومان رسید. این نشان می دهد که آنچه باعث نوسانات قیمتی در بازار مسکن می شود، تورم و متغیرهای پولی است که از آذر 99 تا بهمن امسال کاهش نیافته است.

مهدی سلطان محمدی معتقد است: «از روز اول ارائه این طرح، کارشناسان این حوزه اعلام کردند که این طرح در حوزه اجتماعی و رسانه‌ای اعلام نشده و به این شکل پیش نخواهد رفت.»

شناسایی خانه های خالی یک فرآیند پیچیده است

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرداخت مالیات این تعداد اندک از مالکان خالی از سکنه می تواند نشان دهنده شکست طرح مالیاتی باشد به اعتماد گفت: از روز اول ارائه این طرح. در این حوزه اعلام کرده اند که این طرح آن چیزی نیست که در سطح اجتماعی و رسانه ای اعلام شده است و به این شکل پیش نخواهد رفت».

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به تعداد خانه های خالی ذکر شده در سال گذشته، افزود: تعداد این خانه ها در ابتدا حدود 2.5 میلیون ملک بود، اما بعد مشخص شد که این رقم غیرواقعی بوده و امروز این رقم به 565 هزار واحد رسیده است. همواره مشاهده شده است که شناسایی خانه های خالی فرآیندی پیچیده و آسان نیست. “این طرح در کشورهای دیگر و در بسیاری از کشورها اجرا شد، اما بسیاری از کشورها ادعا کردند که هزینه های این طرح بیشتر از منافع آن است.”

دلایل خالی ماندن خانه ها چیست؟

“به طور کلی، خانه هایی که مردم خالی نگه می دارند دلایلی برای این کار دارند و دلیلی ندارد که آنها خالی نمانند، زیرا اجاره این خانه ها برای صاحبخانه درآمد ایجاد می کند که معمولاً این کار را نمی کند. «سلطان محمدی گفت. . وی گفت: “بیشتر خانه هایی که در حال تعمیر یا مجوز هستند خالی هستند یا مردم این خانه ها را برای فرزندان خود نگه داشته اند یا خانه های ویلا و آپارتمانی هستند که تخلیه شده اند.” مالکان در خارج از کشور زندگی می کنند.

خانه هایی که اشتباه کرده اند در لیست خانه های خالی

وی با بیان اینکه بیشتر شناسایی‌های موجود در بخش خانه‌های خالی اشتباه است، گفت: «می‌بینیم که تعداد خانه‌های خالی واقعی بسیار کمتر است، به همین دلیل است که در عمل تعداد زیادی از خانه‌های خالی شناسایی نشده است».

سلطان محمدی با ادعای اینکه ممکن است برخی از این 565 هزار خانه خالی به اشتباه ثبت شده باشند، افزود: این تعداد خانه که در عمل ثبت شده اند نمی توانند درآمد قابل توجهی داشته باشند و بازار را تغییر دهند. وی ادامه داد: درآمد اجاره بها مشوقی برای صاحبخانه است و اگر فردی بخواهد چند سال ملک خود را خالی نگه دارد مقداری از درآمد خود را از دست می دهد و این راه درستی نیست و نمی توان چندان به آن اعتماد کرد.

آیا راهی برای اخذ مالیات از خانه های خالی وجود دارد؟

این کارشناس بازار مسکن تنها راه اخذ مالیات از خانه های خالی را تلفیق آن با عوارض دانسته است و پرداخت این مالیات به همراه عوارض است. و مجبور به پرداخت این مبالغ و بسیاری از مشکلات شهرداری خواهند بود که «مشکل اجباری فروش یا درآمد ناپایدار را حل خواهد کرد».

وی ادامه داد: البته هنوز این نرخ ها وجود دارد اما میزان آن به قدری ناچیز است که کارایی لازم را ندارد و این مبالغ در سطح جهانی بیشتر است و در مقایسه با کشورهای دیگر این هزینه ها در ایران بسیار ناچیز است. ”

سلطان محمدی افزود: البته طراحان این روش اخذ مالیات از خانه های خالی را نوعی آرامش اجتماعی می دانند چرا که تصور می شد عرضه چند میلیون خانه خالی در بازار باعث کاهش نرخ اجاره بها می شود و اینکه آیا این خانه ها در دسترس عموم قرار گرفت. بسیاری از خانه های خالی در هر کشوری در جهان.”

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما