خطیب زاده: هیچ مشکلی با ایرانیان مقیم اوکراین به ما اعلام نشده است

[ad_1]

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دقایقی پیش با سفیر ایران در اوکراین تماس گرفتم و تاکنون هیچ مشکلی برای ایرانیان مقیم اوکراین به ما اعلام نشده است.

به گزارش مهر، سعید خطیب زاده در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه در شرق اوکراین به خبر گفت: از ابتدای بحران، وزارت امور خارجه ستادی در وزارت امور خارجه تشکیل داده و جلساتی را با نهادهای خارجی در منطقه برگزار کرده است. حضور وزیر.” ما کارهای خارجی کشورمان را انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد که چندین جلسه از پیش اعلام نشده نیز در وزارت امور خارجه برگزار شد. بنابراین هماهنگی های لازم را در تهران، کیف و پایتخت های همجوار اوکراین انجام دادیم. ضمناً دستورات لازم از قبل ارسال گردید.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تهران با حساسیت تحولات اوکراین را دنبال کرده و وزیر امور خارجه کشورمان دیپلماسی فعالی در تماس با وزرای خارجه اوکراین و روسیه داشته است.

خطیب زاده با بیان اینکه سومین اطلاعیه امروز در مورد ایرانیان مقیم اوکراین اعلام شد، افزود: دو روز پیش دومین اطلاعیه بر اساس اخبار و اطلاعات آشکار و محرمانه ای که داشتیم و توافق کردیم ارسال شد. این مناطق و انتقال به سایر نقاط اوکراین، و اینکه کسانی که می توانند اوکراین را ترک کنند باید این کار را انجام دهند برخی چنین کردند و برخی فقط مناطق بحرانی اوکراین را ترک کردند.

وی افزود: امروز سفارت کشورمان در اوکراین سومین اطلاعیه وزارت امور خارجه مبنی بر خروج تمامی ایرانیان مقیم اوکراین از اوکراین را منتشر کرد. علاوه بر دسترسی ایرانیان به این کانال ها و راهروها، یک خط 24 ساعته در تهران و یک خط 24 ساعته در داخل سفارت وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دقایقی پیش سفیر کشورمان از میان دلواپسان ایرانی با من تماس گرفت و توضیح داد که با ایرانی ها در تماس هستم. تاکنون هیچ مشکلی با ایرانیان مقیم اوکراین نداشته ایم.

خطیب زاده گفت: تمام تلاش خود را می کنیم تا ایرانیان مقیم اوکراین بتوانند به سلامت کشور را ترک کنند. همچنین در تماس با دو طرف موضوع تاکید کردیم که وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین اولویت اول جمهوری اسلامی ایران در این بحران خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره مسیر بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین با توجه به اینکه ممکن است پروازها قطع شود، تصریح کرد: تاکنون پروازی برای خروج از اوکراین در 10 روز گذشته تعیین نشده است، هرچند مرزهای اوکراین با کشورهای همسایه و کریدور است. پیشنهاد کرده اند که ایرانی ها بروند.

خطیب زاده گفت: موضوع مهم دیگر این است که وزارت امور خارجه در تلاش است تا برای یک یا چند پرواز خصوصی مجوز بگیرد و هدف آن اخراج هر چه بیشتر ایرانیان از برخی نقاط اوکراین است. البته ما این ماجرا را مانند هیچ کشور دیگری به تعویق نمی اندازیم و تمام اقدامات لازم را در صحنه انجام خواهیم داد. دانشجویان همچنین در هنگام خروج از تسهیلات کنسولی جدی برخوردار شده اند.

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما