سفرهای هوایی به خارج از کشور همچنان گران بود

[ad_1]

اگرچه سازمان هواپیمایی مالیات بر ارزش افزوده را مشمول پروازهای خارجی نمی‌داند، اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید: این مالیات همچنان از مردم در پروازهای خارجی اخذ می‌شود و هزینه و اهمیت شکایت موجب شده است. شکایت شده است».

به گزارش ایسنا؛ حرمت الله رفیعی که در نامه ای به رئیس این شرکت در تاریخ 2 اسفند به تخلفات برخی شرکت های هواپیمایی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرده و از سازمان خواسته تا دستور لغو مالیات بر ارزش افزوده پروازهای بین المللی را صادر کند، اکنون می گوید: «چند مورد چند روز پس از ارسال این نامه به رئیس سازمان هوانوردی و با وجود اینکه همان سازمان قبلا مالیات بر ارزش افزوده را در اطلاعیه پرواز خارجی ها لحاظ نکرده بود، همچنان این مالیات از مردم اخذ می شود و در صورت ابطال بلیت، مبلغ آن خواهد بود. به روستا برگردانده نشود

در آستانه فرا رسیدن فصل سفرهای نوروزی و فروش سفرهای برون مرزی، انجمن دفاتر گردشگری و خدمات مسافرت هوایی ایران نامه ای به رئیس سازمان هواپیمایی و معاون وزیر راه و شهرسازی خطاب به محسن رضایی معاون رئیس جمهور ارسال کرد. معاونت اقتصادی و رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی. خاندوزی وزیر اقتصاد، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشتند: متأسفانه علیرغم پاسخ صریح سازمان غیر مالیات بر ارزش افزوده در خصوص پروازهای بین المللی، برخی از ایرلاین ها همچنان در حال شارژ هستند. این مالیات، پس لطفا نقل قول کنید:

الف- اعلامیه انجمن بین المللی هوانوردی یاتا مندرج در سند 8622 ایکائو و استانداردسازی آن، کنوانسیون شیکاگو، که دولت ایران یکی از طرف های رسمی آن است و متعهد به اجرای آن است. سیاست عدم انطباق با مالیات بر ارزش افزوده در مورد خدمات ارائه شده در بخش هوانوردی که به دلیل پرداخت هزینه مربوطه نمی تواند به صراحت مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده کشور مبدا باشد.

ب- ماده 1 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب مجلس شورای اسلامی ایران، عرضه کالا و خدمات به ایران را هم از لحاظ حمل و نقل عمومی مسافر و هم برای بار توسط شرکت های هواپیمایی بین المللی مبدأ مشمول مالیات بر ارزش افزوده می داند. در ایران برای مقاصد خارج از ایران واقع شده و مغایر با اهداف این قانون است.

ج) خطوط هوایی بین المللی از رعایت قوانین سایر کشورهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده در زمینه مالیات بر ارزش افزوده منع می شوند، مگر در داخل کشور خود.

ضمناً در صورت نیاز این انجمن حاضر به ارائه مدارک و مدارک بیشتر به صورت حضوری می باشد.

همچنین لازم به ذکر است که در همین مدت کوتاه تعداد شکایات واصله به این انجمن حاکی از تلاطم کسب و کار، خروج ارز حساب نشده از کشور و اتلاف وجوه عمومی است، لذا دستور ابطال مالیات بر ارزش افزوده در پروازهای بین المللی به صورت اجباری صادر شود. “

در پی ابلاغیه سازمان مالیاتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده قیمت بلیت هواپیما از 13 آذرماه اجرایی شد.

خطوط هوایی خارجی این قانون را با قوانین حمل و نقل بین المللی و انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) مغایر دانستند و با استناد به ابهامات با این قانون مخالفت کردند.

کارگزاران ایرانی نیز انتقال ارز به خارج از کشور و تحمیل هزینه های بیشتر به خانواده های ایرانی را ناشی از اعمال این قانون دانستند. اعضای کمیسیون عمران مجلس و کمیسیون فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس نیز متعهد شدند در اسرع وقت به این ایراد و مغایرت قانونی رسیدگی و حتی قانون مربوطه را در بودجه 1401 اصلاح کنند.

سازمان هواپیمایی 21 بهمن ماه در اطلاعیه ای به صراحت می گوید: «با توجه به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده مختص عرضه کالا و خدمات به ایران است، مشمول پروازهای خارجی نمی شود». اما این سازمان پروازهای داخلی را مشمول مالیات بر ارزش افزوده می داند و توضیح می دهد: با توجه به مفاد ماده 2 قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالا و خدمات به ایران و واردات و صادرات آن از نظر مالیات و وظایف مشمول است. که قانون پیش بینی کرده است. بنابراین تا زمانی که شرکت‌های هواپیمایی مقدمات حمل و نقل مسافر و بار را فراهم می‌کنند، ملزم به دریافت و دریافت مالیات و عوارض برای ارائه خدمات حمل‌ونقل هوایی در ایران به مسافر یا خریدار خدمات حمل‌ونقل، حسب مورد هستند. ممکن است مورد

مالیات بر ارزش افزوده در سفرهای هوایی اعمال شده است، در حالی که قیمت بلیت هواپیماهای داخلی و خارجی طی سه سال اخیر به بهانه گرانی ارز به طور مداوم افزایش یافته است. در نتیجه سهم سفرهای هوایی در سبد خانوار ایرانی کاهش یافته است.

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما