شکر و برنج ایرانی منجر به افزایش قیمت در ژانویه شد

[ad_1]

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از آن است که قیمت برنج، شکر و گوشت در دی ماه امسال با افزایش 17 درصدی به 81.8 درصد رسیده است که بیشترین افزایش قیمت در شکر و دو نوع برنج ایرانی بوده است. . . آنها بودند.

به گزارش ایسنا، در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در دی ماه مربوط به شکر است که قیمت آن نسبت به ماه مشابه سال 1399 81.8 درصد افزایش داشته است. بنابراین قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود 8600 تومان در شهریور ماه سال گذشته به 15 هزار و 700 تومان در همین ماه امسال رسیده است.

مشاهدات میدانی نیز نشان می دهد که قیمت شکر در بسته های 900 گرمی در فروشگاه ها به 15 تا 18 هزار تومان رسیده است. معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اوایل سال جاری دلیل افزایش قیمت شکر را تمام شدن ذخایر شکر وارداتی به ارز دولتی عنوان کرد و گفت: از آنجایی که در حال حاضر شکر وارداتی است. در نصف ارز، دیگر مشمول نرخ نیست، تثبیت کننده نیست.

وضعیت قیمت برنج ایرانی و خارجی

همچنین در سال منتهی به دی ماه، برنج ایرانی رتبه دوم افزایش قیمت کالاها را به خود اختصاص داد، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم علا درجه یک و هاشمی در دنیا به ترتیب 79.8 و 75.5 درصد افزایش یافت. حدود 33 هزار تومان در دی ماه سال گذشته به 57 تا 60 هزار تومان رسیده است.

در ماه‌های اخیر میان ارگان‌ها و واردکنندگان مختلف بر سر کاهش ممنوعیت فصلی واردات برنج بحث‌هایی به وجود آمده است و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی 50 سال اخیر و آسیب شدید آن به بخش‌های مختلف کشاورزی . محصولات زراعی، از جمله برنج، از حدود 18 تا 19 او با اشاره به افزایش قیمت برنج داخلی، درصدی از تولید برنج داخلی را گزارش کرد. در نهایت دوره ممنوعیت فصلی که هر سال از ابتدای مرداد ماه آغاز می شود و تا آذر ادامه دارد، امسال این ممنوعیت زودتر از سال های گذشته یعنی از اول آذرماه رفع شده است.

برنج تایلندی ارزان شد

قیمت برنج پاکستانی در همین ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته و در دی ماه امسال از حدود ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان به حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. اما قیمت برنج تایلندی امسال 10.3 درصد از حدود 17500 به 15000 700 کاهش یافته است.

حدود 45 درصد افزایش قیمت مرغ

قیمت هر پوند گوشت مرغ تازه با 45.6 درصد افزایش در دی ماه به نزدیک به 30 هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود 20 هزار و 500 تومان بوده است.

نرخ مصوب مرغ برای مصرف کنندگان در فروردین ماه امسال 24 هزار و 900 تومان تعیین شد اما در اوایل آذرماه مجددا به 31 هزار تومان تغییر کرد.

قیمت گوشت قرمز چقدر است؟

این در حالی است که قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوسفند با 42.1 و 21.5 درصد افزایش در دی ماه امسال به 138 و 134 هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله در همین ماه سال 1399 به ترتیب حدود 97 و 110 هزار تومان بوده است.

در نتیجه کمترین کاهش قیمت در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته مربوط به برنج پاکستانی بوده است.

کدام محصولات در یک ماه گران شده اند؟

بررسی یک ماهه قیمت این کالاها نیز نشان می دهد که قیمت تمامی این اقلام به جز برنج تایلندی و مرغ تازه در ژانویه امسال 1.3 و 2.8 درصد نسبت به ماه قبل 1.6 درصد کاهش داشته است (پاکستانی) . برنج) به 13.5 درصد (برنج طارم) افزایش یافته است.

[ad_2]

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما