فرود ارز خارجی دو باند جدید

[ad_1]

رکورد سرمایه گذاری خارجی در 10 ماه منتهی به ژانویه حاکی از حذف صربستان و هلند از فهرست پنج سرمایه گذار برتر ایران و جایگزینی بریتانیا و آفریقای جنوبی است. این دو تازه وارد در مجموع بیش از 600 میلیون دلار به بخش صنعت کشور تزریق خواهند کرد. در مجموع در 10 ماهه امسال حجم سرمایه گذاری مصوب در بخش های صنعت، معدن و تجارت 135 درصد رشد داشته و تعداد طرح ها با رشد 24 درصدی به 104 مورد رسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، دو بازیگر جدید به جمع علاقه مندان سرمایه گذاری در ایران پیوستند. گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد رکورد جذب سرمایه خارجی بین آوریل تا ژانویه 1400 نشان می دهد که صربستان و هلند که در ماه های گذشته در فهرست پنج بازیکن برتر تزریق پول خارجی به کشور قرار داشتند. . صنعت، از پنج صنعت برتر خارج شده اند و در انگلستان و آفریقای جنوبی تحویل داده شده اند.

در مجموع دو کشور مجوز تزریق بیش از 600 میلیون دلار به بخش صنعتی کشور را دریافت کرده اند. آخرین آمار منتشر شده از سوی معاونت هماهنگی و فضای کسب و کار وزارت صمت نشان می دهد که در 10 ماهه منتهی به آذرماه، 1400 حجم پول حاصل از مجوزهای سرمایه گذاری خارجی در صنعت، معدن و تجارت بیش از 135 در صد افزایش داشته است. تعداد پروژه ها با 24 درصد افزایش به 104 پروژه رسید. جالب‌ترین موضوع، وزن فزاینده جذب سرمایه‌های خارجی در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت است که 59 درصد از کل سرمایه‌های خارجی مصوب را تشکیل می‌دهند. این مشکل احتمالاً ناشی از مذاکرات وین و ایجاد فضای بهتر برای حضور بازیگران خارجی در اقتصاد ایران است. در این میان موضوعی که نباید از آن غافل شد، فاصله زیاد صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی برای بهره برداری از این پروژه و ورود پول خارجی به شریان های اقتصاد ایران است که در گزارش جدید این سازمان به خوبی منعکس شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت. در این گزارش حجم سرمایه خارجی مصوب 10 ماهه منتهی به دی ماه 1400 در حوزه صنعت، معدن و تجارت به 3 میلیارد و 485 میلیون دلار رسیده است، اما میزان پولی که در طول بهره برداری از طرح ها وارد کشور شده است. فقط 265 میلیون دلار؛ این رقم نسبت به 10 ماه منتهی به ژانویه 2017 حدود 28 درصد کاهش داشته است.

در آمار 9 ماهه 1400، حجم کل سرمایه خارجی مصوب ایران 3 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده که در آذرماه با 2.5 میلیارد دلار افزایش به بیش از 5 میلیارد و 890 میلیون دلار رسیده است. یک چهارم این رشد به دلیل بخش صنعت بوده است. در این 10 ماه سهم کل بخش صنعت از کل سرمایه خارجی وارداتی به کشور 59 درصد بوده است که نشان از جذابیت نسبتا بالای تولید در ایران برای برخی بازیگران خارجی دارد. کشورهای همسایه، بازیگران اتحادیه اروپا، چین و برخی بازیگران آفریقایی از مهم ترین کشورهایی هستند که در این مدت برای سرمایه گذاری در ایران گام برداشته اند. نگاهی دقیق به جزئیات این گزارش نشان می دهد که از کل سرمایه جذب شده در این مدت که در مرحله اجراست، سهم دی ماه 632 میلیون دلار بوده که یکی از بالاترین رقم ها از اوایل بهار تاکنون است. تا اوایل زمستان 1400. البته این افزایش محسوس می تواند زمینه را برای رونق بخش صنعت با رسیدن به مرحله بهره برداری فراهم کند. این در حالی است که در بیشتر دهه 90 فاصله زیادی بین میزان جذب و اجرای مجوزها و بهره برداری از این مجوزها وجود داشت که عمدتاً ناشی از مشکلات فضای کسب و کار است که دولت با آن کشور مبارزه می کند.

بررسی مجموع پروژه هایی که در آذرماه 1400 مجوز دریافت کرده اند نشان می دهد که 27 طرح در این ماه مجوز سرمایه گذاری خارجی دریافت کرده اند. مقایسه آمار آذرماه تا دی ماه 1400 نشان می دهد که در این ماه کشور با صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی توانسته 681 میلیون دلار جذب کند. همچنین سیستان و بلوچستان تا پایان نهمین ماه سال 68 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی را جذب کرده بود که در گزارش دی ماه 1400 این استان همچنان رتبه نخست را دارد. اما سهم آن از کل سرمایه گذاری خارجی کشور به 64 درصد کاهش یافته است. این استان به لطف مجوز طلایی می تواند پول زیادی را از غنا جذب کند. افزایش 11 میلیون دلاری حجم سرمایه گذاری امارات در ایران در دی ماه 1400 یکی از نکات مهم قابل تامل است. در عین حال، با توجه به آمار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف فعالیت صنعتی، مشخص می‌شود که ورود پول‌های خارجی به سه صنعت منبع‌مدار مانند «مواد و مواد شیمیایی»، کک و پالایش‌شده. محصولات و سوخت‌های هسته‌ای “و” فلزات اساسی “تأثیرگذار بوده‌اند، در حالی که جذب” تجهیزات رادیویی، تلویزیونی و ارتباطاتی “از 17 میلیون دلار به 240 میلیون دلار افزایش یافته است. بخشی که همچنان یکی از مراکز جذب پول خارجی در حوزه صنعت است. شواهد نشان می دهد که در ژانویه، 49 میلیون دلار پروژه سرمایه گذار خارجی تکمیل یا در حال انجام است. در بین روش‌های مختلف جذب سرمایه‌گذاری خارجی، مدل‌های انجمن مدنی، بیع متقابل و BOT با بیش از 2 میلیارد و 250 میلیون دلار پرطرفدارترین الگوی ورود ارز در کشور است. گزارش وزارت صمت نشان می دهد که روش جوینت ونچر با بیش از یک میلیارد و 65 میلیون دلار مدل محبوبی است که بارها مجاز بوده و در بسیاری از صنایع رایج است. اما این کشور تنها حدود 165 میلیون دلار سرمایه خارجی از طریق کل مشارکت خارجی جذب کرده است.

فرود ارز خارجی دو باند جدید

جزئیات بیشتر در مورد ورود ارز به کشور

یکی از نکات جالب جذب سرمایه خارجی در پایان 10 ماهه منتهی به دی ماه 1400، ورود پول خارجی به پنج استان سیستان و بلوچستان، البرز، بوشهر، کرمان و تهران است. سهم سه بخش صنعت، معدن و تجارت از منابع خارجی وارداتی به کشور برای راه اندازی یا توسعه کسب و کار اقتصادی به ترتیب 92.2، 5.4 و 2.4 درصد است.

روند 10 ماهه جذب سرمایه خارجی به دلایل مختلف با فراز و نشیب های زیادی همراه است. تغییرات در وزارتخانه های اقتصاد و صمت و عدم تشکیل برخی جلسات تخصیص تقاضای سرمایه گذاری خارجی یکی از علل اداری فراز و نشیب های ماهانه و فصلی جذب پول خارجی است. در عین حال تغییر دولت، خوش بینی ها و بدبینی ها به مذاکرات برجامی و همچنین تغییرات در صحنه اقتصاد کلان روند جهانی جذب سرمایه های خارجی به کشور را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد که این روند تا اوایل تابستان که مجموع سرمایه گذاری خارجی در حدود 388 میلیون دلار بود، قابل توجه نبود که رقم ناچیزی است. از سوی دیگر با شفاف شدن کار دولت و تشکیل جلسات صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی، کشور به یکباره رشد چشمگیری را در این بخش تجربه کرد. افزایش 1.839 میلیارد دلاری مجوزهای سرمایه گذاری خارجی بازتابی دقیق از تمام عوامل ذکر شده در بالا است. پس از این رشد بود که کل تقاضا برای سرمایه گذاری خارجی در کشور دارای مجوز از مرز 2 میلیارد دلار گذشت. سرمایه گذاری بزرگ غنا در بخش پتروشیمی عامل این جهش غیرمنتظره عنوان شد. اما در ماه دسامبر، با افزایش سرمایه گذاری، این روند دوباره به 2.804 میلیارد دلار افزایش یافت. اکنون بر اساس آمارهای 10 ماهه مجموع سرمایه خارجی مصوب برای کلیه بخش‌های اقتصادی از مرز 8/5 میلیارد دلار گذشته است که سهم صنعت، معدن و تجارت از این رقم بیش از 4/3 میلیارد دلار است. از مجموع 202 طرح مختلف مصوب در کشور، 129 طرح مربوط به سه بخش صنعت، معدن و تجارت است. این در حالی است که 78 پروژه با سرمایه حدود 3.2 میلیارد دلار در حال اجراست و 51 طرح باقی مانده با سرمایه 265 میلیون دلاری به سمت اخذ پروانه بهره برداری می رود. اگر پروژه 265 میلیون دلاری در حال بهره برداری را بر تعداد کل پروژه ها که 51 پروژه می شود تقسیم کنیم، می توان به رقمی در حدود 5 میلیون دلار رسید که میانگین تزریق پول خارجی به هر پروژه است. این رقم از ابتدای سال تاکنون تقریباً بدون تغییر باقی مانده است و نشانه جالبی از میزان ریسکی است که خارجی ها به پروژه های خود در ایران تزریق می کنند.

خلاصه گزارش حاکی از آن است که 681 میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی در ماه دسامبر صادر شده است که رقم قابل توجهی است که عمدتاً از آفریقای جنوبی و بریتانیا وارد شده است. این دو کشور بازیگران جدید تزریق سرمایه خارجی به صنایع کشور هستند. از سوی دیگر، حدود 85 درصد از کل مجوزهای سرمایه گذاری خارجی در 10 ماهه سال 1400 متعلق به سه بخش نفت، پتروشیمی و فلزات اساسی است.

در این مدت سرمایه گذاری خارجی در کشور در مرحله اجرا سه برابر شده و به 3 میلیارد و 220 میلیون دلار رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 1.1 میلیارد دلار بود. خبر بد این است که با وجود این جهش، میزان سرمایه خارجی فعال در این مدت حدود 30 درصد کاهش یافته و به 265 میلیون دلار رسیده است. بیشترین سرمایه گذاری در غنا با بیش از 1.6 میلیارد دلار و پس از آن امارات متحده عربی با بیش از 834 میلیون دلار، انگلستان با بیش از 316 میلیون دلار و آفریقای جنوبی و افغانستان با 292 میلیون دلار و 223 میلیون دلار قرار دارند. از نظر تعداد تعاریف و مصوبات پروژه، افغانستان با 48 پروژه و امارات متحده عربی و چین با 18 و 13 پروژه در فهرست کشورهای علاقه مند به سرمایه گذاری خارجی در ایران قرار دارند. ترکیه با 10 پروژه و عراق با 9 پروژه در رده های زیر قرار دارند. یکی از نکات جالب در مورد آمار سرمایه گذاری خارجی مجوزهای سرمایه گذاری خارجی با مشارکت 100 درصد خارجی است که در مجموع بیش از 164 میلیون دلار در 51 پروژه جذب شده است. این نشان می دهد که این کشورها عمدتاً علاقه مند به مشارکت 100 درصدی در پروژه های کوچک و متوسط ​​هستند. تولید مواد شیمیایی و محصولات با 21 پروژه همچنان محبوب ترین بخش برای سرمایه گذاران خارجی است. علیرغم افزایش چشمگیر سرمایه گذاری خارجی جذب شده از طریق صدور مجوز، با افزایش نرخ مجوز برای سرمایه گذاران خارجی، مشکل راه اندازی پروژه های سرمایه گذاری خارجی حادتر می شود. سپس رهبر سیاسی باید به مزایای سرمایه گذاری از طریق بهبود فضای کسب و کار فکر کند. اما اکنون مهم ترین اتفاق شاید افزایش 135 درصدی مجوزهای سرمایه گذاری خارجی در صنعت، معدن و تجارت در 10 ماه منتهی به دی ماه 1400 باشد.

[ad_2]

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما