مرکز آمار رشد اقتصادی کشور را 5.1 درصد اعلام کرد

[ad_1]

مرکز آمار ایران رشد اقتصادی 9 ماهه امسال را بدون نفت 3.8 درصد و با نفت 5.1 درصد محاسبه کرد.

به گزارش مرکز آمار ایران، بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی سه ماهه مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت در 9 ماهه اول سال 1400 تا 549 هزار و 700 میلیون تومان با احتساب نفت و 472 میلیارد تومان در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته با نفت 523 میلیارد و 100 میلیارد تومان و بدون نفت 454 هزار و 600 یک میلیارد تومان بوده است که رشد 2.8 درصدی تولید ناخالص داخلی با نفت و 3.8 درصدی را نشان می دهد. تولید ناخالص داخلی محصول بدون نفت در 9 ماهه اول سال 1400.

این نتایج حاکی از آن است که حوزه فعالیت گروه کشاورزی در 9 ماهه سال جاری رشد منفی 2.7 درصد، گروه صنایع و معادن 3.8 درصد (شامل: استخراج نفت خام و گاز طبیعی 3.8 درصد) داشته است. سایر معادن با 2.8 درصد، صنعت (3.4 درصد)، انرژی و ساختمان (3.8 درصد) و خدمات گروه (3.8 درصد) نسبت به 9 ماهه نخست سال 97 گزارش شده است.

مرکز آمار رشد اقتصادی کشور را 5.1 درصد اعلام کرد

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب 4 بخش اصلی مشتمل بر 2 حوزه فعالیت بر اساس طبقه بندی ISIC.Rev4 انجام می شود که بر اساس آن گروه کشاورزی زیرمجموعه های کشاورزی و باغداری، دامداری، جنگلداری را شامل می شود. و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل موارد زیر می باشد. بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، آبرسانی، برق و گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیربخش عمده فروشی و شیلات است. تجارت خرده فروشی، فعالیت های اقامتی و خدمات غذایی، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت های مالی و بیمه ای، املاک و مستغلات، مشاغل و اجاره دامپزشکی و خدمات، مدیریت دولتی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت های مرتبط با سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی.

نتایج محاسبات نشان می‌دهد که دامنه فعالیت گروه کشاورزی 9/3- درصد (شامل زیربخش‌های کشاورزی و باغبانی، دام، جنگلداری و ماهیگیری)، گروه صنایع و معادن 1/7 (شامل: نفت خام و استخراج گاز طبیعی 13.4، سایر معادن – 2.5، صنعت – 3.4، انرژی – 5.1 و ساخت و ساز – 6.3٪ و فعالیت های گروه خدمات – 5.1٪ (شامل زیربخش های اصلی و تجارت خرده فروشی، فعالیت های خدمات مربوط به مسکن و غذا، حمل و نقل، حمل و نقل، انبارها، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت های مالی و بیمه ای، املاک و مستغلات، اجاره ها و خدمات تجاری و دامپزشکی، امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، سلامت انسان و فعالیت های مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی). در نه ماهه 1399 رشد داشته است.

مرکز آمار رشد اقتصادی کشور را 5.1 درصد اعلام کرد

در روش هزینه یا هزینه، تولید ناخالص داخلی از مجموع مولفه های تقاضای نهایی به دست می آید. مولفه های تقاضای نهایی به پنج فصل تقسیم می شوند: مصرف نهایی خصوصی، مصرف نهایی عمومی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، خالص صادرات و تغییرات موجودی و خطاهای آماری. بررسی روند رشد مولفه های تقاضای نهایی در 9 ماهه سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد: مخارج مصرف نهایی معادل 13 درصد، رشد مخارج مصرف نهایی دولت معادل 5.3 درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص. 4.9 درصد، صادرات کالا و خدمات 14.8 درصد و واردات کالا و خدمات 3 درصد افزایش یافته است.

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما