پیام ایران به روسیه

[ad_1]

فرارو- پس از آن که روسیه در مذاکرات وین ضمانت هایی از آمریکا خواست، چالش جدیدی برای توافق وین به وجود آمد. ایالات متحده درخواست روسیه برای تضمین را رد کرده است. ایران همچنین از روسیه خواست موضع خود را توضیح دهد. در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان امروز با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگو کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دو روز پیش اعلام کرد که کشورش از آمریکا ضمانت کتبی خواسته است مبنی بر اینکه تحریم‌های اوکراین بر روابط مسکو با تهران در چارچوب سازمان ملل تأثیر منفی نخواهد داشت.

وی گفت: ما خواهان تضمین کتبی هستیم که روند کنونی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای همکاری آزاد تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همکاری کامل فنی و نظامی با ایران لطمه ای وارد نخواهد کرد.

برخی ناظران می گویند که جنبش روسیه در واقع یک گروگان است و می خواهد مذاکرات در وین و پرونده هسته ای ایران را با بحران اوکراین مرتبط کند.

ایالات متحده درخواست روسیه را رد کرده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: تحریم‌های جدید علیه روسیه هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد و نباید بر آن تأثیر بگذارد. روسیه همچنین منافع عمومی در تضمین این موضوع دارد که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.»

به نظر می رسد آمریکا به دنبال توافقی هر چه سریعتر با ایران است تا بتواند نفت ایران را با نفت روسیه در بازار جایگزین کند. این چیزی نیست که روسیه دوست دارد.

حسین امیرعبداللهیان امروز با وزیر امور خارجه روسیه گفتگو کرد. وزیر امور خارجه ایران هم با جنگ اوکراین و هم با تحریم روسیه مخالف است.

به گفته حسین امیرعبداللهیان، سخنگوی وزارت امور خارجه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در گفت‌وگوی تلفنی درباره روابط دوجانبه، مذاکرات وین، تحولات اوکراین و برخی پیشرفت‌های بین‌المللی گفتگو کردند.

طرفین با اشاره به سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، تصریح کردند که آژانس اکنون در مسیر درست همکاری‌های فنی با ایران قرار دارد و به توافق خوبی رسیده است.

امیرعبداللهیان گفت: ما سخت کار می کنیم تا به یک توافق قوی و خوب در وین برسیم. وی افزود: تاکنون پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است، اما با وجود پیشرفت‌ها، هنوز برخی مسائل در وین حل نشده است که نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی غرب است.

وی با تاکید بر لغو موثر تحریم ها گفت: دستیابی به توافق در وین می تواند دامنه همکاری های متنوع جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها از جمله شرکای خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه ما هم با جنگ مخالفیم و هم با اعمال تحریم ها مخالفیم. واضح است که همکاری جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری از جمله روسیه نباید تحت تأثیر فضای تحریم قرار گیرد.

لاوروف بر اهمیت همکاری تهران و مسکو در همه زمینه ها تاکید کرد

سرگئی لاوروف در این گفت و گوی تلفنی بر لزوم همکاری ایران و روسیه در زمینه های مختلف از جمله روابط تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

وی با اشاره به روند مذاکرات و حمایت روسیه از خواسته های منطقی ایران به تشریح دیدگاه های خود در این زمینه پرداخت.

لاوروف با انتقاد از تحریم های اعمال شده علیه روسیه، بر اهمیت همکاری دو کشور در همه زمینه ها تاکید کرد.

دو طرف درباره دیگر مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین، روند آستانه برای حل مشکل سوریه و نشست آنتالیا در ترکیه تبادل نظر کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به گفتگوی خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تاکید شد که فعال‌سازی مجدد شورای امنیت سازمان ملل باید حقوق یکسانی را برای همه طرف‌ها بدون لطمه به پیشرفت خوب همکاری در همه زمینه‌ها فراهم کند.

همچنین امیر عبداللهیان امروز در گفت و گو با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که از توقف درگیری ها در اوکراین حمایت می کند.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما