برندگان بورسیه را حذف کردند

[ad_1]

رشد شاخص های بورس تحت تاثیر سه محرک امید به احیای زودهنگام برجام، رشد قیمت های جهانی و البته موافقت مجلس با خروج دلار ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد. کارشناسان در عین حال از اثرات بلندمدت حذف ارز ترجیحی بر بهبود عملکرد شرکت های دخیل در دلار مانند کشاورزی، دامداری، روغن خوراکی و داروسازان می گویند. این در حالی است که آنها معتقدند در کوتاه مدت کاهش قدرت خرید مردم می تواند بر فروش این صنایع تاثیر منفی بگذارد. در عین حال، تلاش های دولت برای کنترل قیمت ها می تواند تا حد زیادی اثرات مثبت این اصلاح اقتصادی را خنثی کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرانجام روز یکشنبه پس از ماه ها بحث و بررسی به حذف سکه 4200 رای مثبت دادند. حذف ارز ترجیحی یا دلار 4200 داغ ترین موضوع اقتصادی رسانه ها در هفته های اخیر بود. دلار 4200 دلاری که به دلار جهانگیری نیز معروف است در فروردین 97 در پی نوسانات ارز دولت دوازدهم صرف کالاها شد. هدف دولت آن زمان جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و حفظ مردم در برابر فشارهای اقتصادی بود، اما نتیجه آن اتلاف شدید منابع ارزی در شرایط تحریم بود و شواهد حاکی از سود 4200 دلاری بود. جیب عده ای سرریز شده و سر سفره مردمی بی فایده بوده است. اکنون اما مجلس با حذف ارز ترجیحی موافقت کرده است زیرا در صورت قطعی شدن دولت در سال آینده خبری از دلار ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود اما حذف دلار جهانی چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

کارشناسان و فعالان بورس از همان روزی که صحبت از حذف ارز شد، به تاثیر مثبت این اتفاق بر برخی صنایع اشاره کردند. گروه کشاورزی و دام، دارو و روغن خوراکی گروه هایی هستند که از حذف ارز ترجیحی در بورس سود می برند.

در این میان، تحلیلگران بازار به چند نکته مهم اشاره می کنند. زمان اجرای این مصوبه، نحوه اجرای آن و امکان کاهش مصرف عمومی دو موضوعی است که به گفته کارشناسان می تواند از تاثیر مثبت حذف ارز ترجیحی در این صنایع بکاهد. این گروه خاطرنشان می کند که اگر قیمت کالاها افزایش یابد، درست است که سود شرکت ها افزایش می یابد، اما می توانیم در مصرف مصرف کننده نیز کاهش پیدا کنیم. آنها معتقدند حذف سکه 4200 نمی تواند سود چندانی برای صنعت داشته باشد اگر دولت به نحوی با دخالت در مکانیسم های بازار از افزایش قیمت ها جلوگیری کند.

قیمت مانع حذف سکه 4200 از بازار می شود

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه: پیش شرطی که مجلس برای حذف سکه 4200 تعیین کرده و اعلام کرده است که قیمت کالاهای اساسی افزایش نمی یابد، اجرای این مصوبه را با مشکل مواجه کرده است، اکنون قیمت های جهانی به دلیل روسیه و اوکراین به شدت افزایش یافته است. جنگ به عنوان مثال قیمت هر تن گندم که 500 دلار بود به حدود 1200 دلار رسیده است، بنابراین آثار این افزایش قیمت به زودی در کالاها دیده می شود و در عمل پیش شرطی که مجلس ایجاد کرده کار را سخت کرده است. و پیچیده

تاثیر حذف سکه 4200 بر بازار سرمایه برای برخی از صنایع مانند صنایع نفت، غذایی و دارویی بیشتر است و این صنایع به طور مستقیم تحت تاثیر حذف بازار سرمایه ارز ترجیحی هستند، اما سوال اینجاست. ببینیم دولت چه می کند حاشیه سود تا کنون برای این سه صنعت حفظ می شود و یا حاشیه سود کاهش می یابد.

به گفته مسئولان دولتی و مجلس، تلاش می شود تا شاهد افزایش قیمت کالاها نباشیم. اگر قرار است حاشیه سود افزایش یابد، بخشی از افزایش قیمت باید در دل سود شرکت ها باقی بماند، بنابراین برای پیش بینی زود است و باید منتظر نظام قیمت گذاری دولت باشیم. با حذف ارز 4200 و اگر باید با ارز مثلا 24000 تومان محاسبه کنیم، سود شرکت ها 6 برابر می شود. این در صورتی است که دولت و مجلس به دنبال قیمت های دستوری نباشند، بلکه بخواهیم بر اساس صحبت های مسئولان دولت و مجلس پیش بینی کنیم. این بدان معناست که اگر حاشیه سود در سال جاری به ریال بماند، اتفاق مثبتی برای این صنایع نخواهد افتاد. به نظر می رسد بازار به سرعت به سمت اخبار رسیده است و باید منتظر ماند تا اثرات آن را ببیند و سپس تصمیم بگیرد. بازار در حال حاضر مثبت است، اما متأسفانه با دولتی مواجه هستیم که یک ماه پیش محصولات زیادی از جمله قیمت دستوری را معرفی کرد. مانند لاستیک، روغن موتور و … بنابراین هیچ اطلاعات و اخبار مثبتی به بازار مخابره نمی شود. همچنین در این صورت احتمالا دولت می خواهد قیمت ها را سرکوب کند، بنابراین بعید است در کوتاه مدت رشد انفجاری در این صنایع داشته باشیم. البته از مدیران این صنایع انتظار می رود مدیران شجاعی باشند و اجازه ندهند دولت به قیمت گذاری دستوری روی بیاورد، اما شواهد نشان می دهد که روند قیمت گذاری دستوری ادامه دارد و سایه آن از بازار کم نمی شود.

غفلت از تاثیر کاهش مصرف با حذف سکه 4200

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه: از سه منظر می توان به تصمیم مجلس برای حذف ارز ترجیحی نگاه کرد و آن را بررسی و تحلیل کرد. در ابتدا باید گفت که وضعیت ارز 4200 از ابتدا یک اقدام اشتباه و کارشناسی نبوده و مشکلات اقتصادی زیادی را در کشور ایجاد کرده و باعث فساد نیز شده است. این نباید آغاز می شد، اما اکنون حذف این ارز تبعات تورمی جدی برای کشور دارد. به خصوص برای دهک های پایین درآمدی، این تبعات بیشتر بوده و فشار زیادی بر آنها وارد خواهد شد.

اما تاثیر حذف سکه 4200 بر بازار سرمایه دو سطح دارد. یکی اثر سطحی و دیگری اثر عمیق است. اثر سطحی حذف ارز ترجیحی این است که شرکت هایی که از آن ارز استفاده می کنند، مانند مواد غذایی و دارویی، فروش خود را افزایش می دهند و در حالی که حاشیه سود ثابت می ماند، افزایش فروش باعث افزایش فروش آنها می شود. موضوع کشش مصرف در مورد دارو اینطور نیست اما در غذا، دام و کشاورزی نیز باید به جذب مصرف کننده توجه کنیم. مصرف سرانه لبنیات و گوشت در کشور بسیار پایین است و بعید نیست سرانه مصرف مرغ و تخم مرغ، روغن و سایر فرآورده ها نیز کاهش یابد. تمام گمانه زنی ها درباره حذف سکه 4200 توسط کارشناسان و سهامداران بازار صرف نظر از تبعات تورمی شدیدی است که جامعه متحمل می شود و همچنین صرف نظر از کشش مصرف پایین ترین دهک های درآمدی، یعنی همه فقط قیمت فروش را می گویند. می رود. و این شرکت ها قیمت ها را افزایش می دهند و با افزایش سود مواجه می شوند، اما این واقعیت را نادیده می گیرند که تورم افسارگسیخته حتی کالاهای اساسی می تواند منجر به کاهش مصرف در کوتاه مدت شود. ما شاهد کاهش مصرف لبنیات و گوشت بوده ایم که کالاهای بسیار کم کشش هستند. به نظر می رسد در موارد دیگر نیز این گونه باشد. در مورد گوشت، طیور و حتی تخم مرغ، ممکن است شاهد کاهش سرانه مصرف در کشور باشیم، اما این امر برای کل صنایع دارویی، غذایی و کشاورزی مثبت است، اما تاثیر منفی بر زندگی خواهد داشت. مردم و مردم باید داروهای گران قیمت را از مصارف دیگر بخرند. بازار سرمایه راه اندازی شده است. بازار سرمایه در اوج خود به سر می برد و این خبر فقط گریبان برخی شرکت ها را می گیرد. ما باید به نرخ های جهانی توجه کنیم. شرکت های فعال در فلزات اساسی، معادن، پتروشیمی و پالایشگاه ها در وضعیت خوبی هستند. از سوی دیگر همچنان امید به احیای برجام وجود دارد و در صورت احیای برجام تاثیر مستقیمی بر بانک ها و خودروها خواهد داشت، بنابراین بازار جهانی مثبت است و گروه کوچکی که از سکه 4200 سود می برند. نه آنها تأثیر زیادی بر بازار جهانی دارند. کل بازار اعم از شرکت های مادر و صادرکنندگان افق روشنی دارد.

نحوه برداشت سکه 4200 برای بورس مهم است

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت مشروط به برداشت سکه 4200 به شرط پرداخت مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی به صورت کمکی یا در قالب برگه یا سایر موارد به فقرا رای دادند. حذف سکه 4200 معمولاً تأثیر زیادی بر سهم بازار ریالی خواهد داشت. البته حجم سهام ریالی در بازار ما زیاد نیست و کمتر از 30 درصد بازار سرمایه ما همین سهام است. نکته حائز اهمیت این است که این اقدامات به ویژه در صنایع نفت، غذایی و دارویی با حذف ارز ترجیحی از وضعیت بهتری برخوردار بوده و با رشد سود مواجه خواهد شد. البته صنعت داروسازی نیز از این قاعده مستثنی است، اما در مورد صنایع غذایی و روغنی وضعیت متفاوت است و آنها همچنان 4200 ارز دریافت می کنند، بنابراین با حذف ارز مورد علاقه خود شرایط بهتری خواهند داشت، زیرا ارز آنها . هنوز به طور کامل حذف نشده است، اتفاقاتی در حال رخ دادن است و دولت چگونه می خواهد این قطعنامه را اجرا کند. اکنون مجلس تنها با تصویب مصوبه ای به دولت اجازه می دهد هر کالایی را تا زمانی که صلاح بداند از سبد ارزهای ترجیحی حذف کند و مابه التفاوت را پرداخت کند.

با توجه به شرایط کنونی کشور، دولت تا پایان سال 1401 نمی تواند این رویه را تغییر دهد، به این معنا که این نکته باید مورد توجه قرار گیرد و در تحلیل ها مورد توجه قرار گیرد. دولت ارز 4200 را با توجه به شرایط مردم و شرایط اقتصادی کشور حذف می کند و در تحلیل ها و معادلات باید توجه داشت که در حال حاضر ممکن است کاشته نشود یا حتی همان ارز کاشته شود. به همان واردکننده یا تولیدکننده ارائه شود و سعی نکند تولیدکنندگان یا واردکنندگان قیمت کالاهای خود را افزایش دهند، بنابراین روال هنوز مبهم است و نمی دانیم دولت چگونه می خواهد این اقدام را اعمال کند، اما اگر اجرا و حذف ارز 4200 در یک زمان قطعا بر صنایع تاثیر خواهد گذاشت که تاثیرات خوبی خواهد داشت.

کدال; شاهد شکست 4200s

حدود سه سال پیش «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «شاهد شکست بورس 4200» به تضعیف زنجیره تولید و آسیب پذیری مصرف کننده نهایی با تولد دلار 4200 اشاره کرد. دخالت دولت در اقتصاد کشور معمولاً به نام حمایت از تولیدکننده یا مصرف کننده می تواند در کوتاه مدت اثرات مثبتی داشته باشد اما معمولاً منجر به تضعیف تولید می شود. اگر بدانیم بیش از 90 درصد نفت خام مصرفی کشور از طریق واردات تامین می شود، می توان به وابستگی شدید این صنعت به ارز وارداتی پی برد. خوراک دام و طیور نیز از دیگر اقلام موجود در فهرست 4200 تایی است که علیرغم مهیا بودن شرایط، یک سیاست اشتباه مانع از رونق این بخش و وابستگی روزافزون به واردات شده است. در رابطه با صنعت داروسازی می توان به وابستگی شدید به بازار واردات اشاره کرد و می توان گفت؛ اگر سال ها دلار ارزان به این صنعت عرضه نمی شد، شاید بخش زیادی از مواد اولیه در کشور تولید می شد و می توانست زمینه ساز تحول در این صنعت شود. بیراه نیست اگر بگوییم دولت در همه بخش ها خود را جای فعالان اقتصادی قرار می دهد و به جای آنها تصمیم می گیرد و یا عمدا ارز ارزانی را برای حمایت از مصرف کنندگان به واردات اختصاص می دهد که تبعات منفی دارد. حقایق بسیار قابل مشاهده از عملکرد شرکت های فهرست شده در سیستم کدال.

[ad_2]

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما