تفاوت قیمت مسافرتی با ارز آزاد

[ad_1]

فرارو– قیمت دلار در بورس سراسری پس از نزدیک به هفت ماه به نصف کانال 24 هزار تومانی بازگشت. این رقم تقریباً کمترین ارزش اسکناس های آمریکا در بانکداری در این مدت است و خبر خوبی برای مسافران است. دلار آزاد امروز بار دیگر از مرز 26 هزار تنی عبور کرد و در صرافی های بانکی حدود 1750 تومان بیشتر از نرخ ارز معادل 24 هزار و 400 تومان خرید و فروش شد. این فاصله می تواند هزینه خرید سهمیه ارزی سالانه را نسبت به بازار 3.8 میلیون تومان کاهش دهد. این هزینه برای سفرهای هوایی خارجی 2000 یورو و برای مقاصد زمینی 300 یورو برآورد شده است. با نزدیک شدن به ایام نوروز، تقاضای ارز مسافرتی افزایش یافته و برای دریافت آن نیاز به ارائه مدارک مهم مختلف مانند بلیط، گذرنامه و ویزا است.

تفاوت قیمت مسافرتی با ارز آزاد

به گزارش فرارو، قیمت دلار در بورس سراسری و بازار آزاد پیش از ظهر امروز سه شنبه 15 اسفند حدود 1750 تومان بود. اگر برای خرید دلار به بازار می رفتید، پیشنهاد فروشندگان کمتر از 26 هزار و 150 تومان نبود، در حالی که بانک مرکزی این اسکناس 24 هزار و 400 تومانی را به صرافی های زیر نظر خود عرضه کرد. رقم 24 هزار و 400 تومان را تا حدودی می توان حداقل قیمت دلار از اوایل مردادماه در صرافی های بانکی دانست. دلار دولتی در نیمه اول کانال در روزهای اول مرداد و امروز 24 هزار تومان بود، اما در میانه و در حالی که نرخ آزاد در نیمه دی ماه از مرز 30 هزار تومان عبور کرد، شاهد 29 هزار تومان بودیم. آنها را به صرافی های بانک ببرید. حالا باز هم در روزهایی که تقاضای ارز مسافرتی با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز افزایش یافته است، قیمت دلار در بورس داخلی باز هم به 24 هزار و 400 تومان کاهش یافته است. از سوی دیگر شکاف 1750 تومانی قیمت دلار آزاد و دولتی بیشترین اختلاف انواع اسکناس آمریکا بین این دو بازار از اوایل اسفندماه تاکنون است.

تفاوت نرخ دلار در مبادلات ملی و بازار آزاد

صرافی ملی

بازار آزاد

اختلاف نظر

24 هزار و 400 تومان

26 هزار و 150 تومان

هزار و 750 تومان

شرایط اخذ ارز مسافرتی

ارز مسافرتی تحت شرایط خاصی ارائه می شود. بانک مرکزی از مرداد 97 در بخشنامه ای به صرافی های بانکی 25 اوراق مختلف را به عنوان شرایط دریافت ارز معرفی کرد. مهمترین موضوع این داستان ارز مسافرتی است. یعنی اکنون که به ایام عید نزدیک می شویم و تب سفرهای خارج از کشور افزایش یافته است، مسافران می توانند با مراجعه به صرافی های بانکی ارز را با قیمتی کمتر از بازار آزاد خریداری کنند. همچنین بانک مرکزی به متقاضیان پرونده های پزشکی، دانشجویی و دانشجویی پول می دهد. شرکت های هواپیمایی و بیمه ایرانی شرایط دریافت ارز را دارند و هزینه شرکت در نمایشگاه های خارجی و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خارجی شاغل در شرکت های ایرانی از این سایت قابل تامین است. از موارد دیگر مانند خرید امتیاز پخش فیلم و شرکت در آزمون های علمی در خارج از کشور می توان به دریافت ارز اشاره کرد اما مبنای محاسبه آن اسکناس یورو است. پس از فعال شدن مجدد بانک مرکزی در 5 آذرماه امسال در خصوص مسائل ارزی، در اواسط آذرماه سهمیه هر ایرانی از 2200 یورو به 2000 یورو در سال کاهش یافت. این رقم برای پروازهای خارجی دو هزار یورو است. همچنین نرخ ارز برای سفر زمینی و سفر بدون ویزا برای هر نفر 300 یورو خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی

سکه سفر از ششم مردادماه سال جاری با مدارک لازم به فروش می رسد. این کار توسط بانک مرکزی انجام شد تا عرضه ارز دولت به دلالان را از بین ببرد. به همین دلیل مهمترین سندی که صرافی ها برای ارائه ارز دولتی از شما می خواهند اسکناس است. جعل بلیط کار سختی نیست، بنابراین باید پاسپورت و ویزا نیز ارائه دهید. علاوه بر این مدارک، فرم درخواست ارز، کپی و اصل کارت ملی، واریز معادل یورو به اضافه کارمزد به بانک، رسید درآمد هزینه های خروج، کد پستی 10 رقمی و خط موبایل از طرف متقاضی و دو کارت بانکی مختلف – با توجه به سقف تراکنش – موارد دیگری وجود دارد که برای دریافت ارز مسافرتی نیاز خواهید داشت.

چگونه پول دولت را دریافت کنیم؟

ارز مسافرتی به دو صورت فروخته می شود؛ حضوری و آنلاین. در آن دو سه سال بخشی از صف های طولانی جلوی صرافی ها زیر بار انتشار ارز مسافرتی بود و حالا در هفته های اخیر بانک مرکزی امکان خرید حضوری آن را فراهم کرده است. صرافی ها تا همین چند ماه پیش که ارز فقط به صورت حضوری فروخته می شد، دلار را بدون اسنادی مانند بلیط هواپیما و گذرنامه بین مردم توزیع می کردند و برخی به تفاوت نرخ ارز و قیمت بازار اهمیتی نمی دادند. اکنون بانک مرکزی که به دلیل محدودیت های ماه های اخیر فرصت استفاده از اختلاف قیمت دو بازار را تا حد زیادی از بین برده است، سامانه ای ایجاد کرده است که مسافران می توانند برای سفر حضوری اقدام کنند. با ورود به این سامانه، کد ملی و تلفن همراه خود را ثبت کرده و مراحل مختلفی از جمله اسکن تصویر کارت ملی خود را انجام دهید، صرافی مورد نظر شما پیامکی با تاریخ و ساعت دریافت ارز برای شما ارسال می کند.

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما