پیامدهای شکست مذاکرات وین

[ad_1]

وی گفت: در زمان از سرگیری مذاکرات در وین، ولی نصر، تحلیلگر ارشد سیاست خارجی و استاد روابط بین الملل به سی ان ان درباره پیامدهای این اختلاف نظر گفت. یکی از این خطرات تنش دیگری در خاورمیانه است که دولت مستقر در واشنگتن نمی تواند با آن مقابله کند، زیرا در حال حاضر به شدت درگیر مناقشه با روسیه در اوکراین است.

او معتقد است که اگر این مذاکرات به توافق منتهی نشود، ایران با تشدید تحریم ها علیه خود و همچنین تشدید بحران در منطقه مواجه خواهد شد. پیامدهای شکست مذاکرات نیز بی ثباتی در خاورمیانه خواهد بود. در هفته های اخیر شاهد بوده ایم که حوثی ها ابوظبی را در امارات متحده عربی هدف قرار داده اند و تشدید تنش ها می تواند وضعیت عراق را پیچیده کند.

اما نصر با بیان اینکه نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبین است، گفت: به نظر من دو طرف باید در این مذاکرات پیروز شوند و به توافق برسند. در این مذاکرات ایران تلاش می کند از برنامه هسته ای خود به عنوان ابزاری برای رفع تحریم ها استفاده کند و اکنون دست تهران در این زمینه پر است. آمریکا به هیچ وجه به دنبال یک بحران بزرگ دیگر در خاورمیانه و جنگ با ایران نیست، بلکه تمرکز خود را بر روی چین و روسیه و کاهش تنش در منطقه گذاشته است.

اکنون هر دو طرف اراده سیاسی برای دستیابی به توافق دارند، اما مشکل این است که چگونه می توان به این توافق دست یافت. من فکر می‌کنم همه به این نتیجه رسیده‌اند که در بهترین حالت، توافق با تهران کوتاه‌مدت خواهد بود، زیرا این توافقی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در حالی که ساختار را متقاعد می‌کرد، از آن خارج شد. سیاست واشنگتن برای اجرای مجدد آن. این توافق آسان نیست و بسیاری از سیاستمداران آمریکایی خواهان توافق بهتر با ایران هستند.

در این سوی میدان، ایرانی‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که ایالات متحده تحریم‌ها را لغو می‌کند و همزمان لغو تحریم‌ها را ادامه می‌دهد. بنابراین می توان گفت توافق امکان پذیر است اما در این مذاکرات در آخرین لحظه امکان شکست کل روند نیز وجود دارد.

حتی کسانی که در واشنگتن مخالف برجام هستند به این نتیجه رسیده‌اند که در نتیجه سیاست فشار حداکثری، برنامه هسته‌ای ایران در حال توسعه است. در عین حال، دولت بایدن مدام تکرار می‌کند که این ایران است که تصمیم سخت خود را بگیرد، اما دقیقا برعکس است و این به آمریکا بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد یا می‌تواند توافقی را امضا کند و به آن پایبند باشد.توافق در وین، اما اگر مخالفان واشنگتن بسیار جدی است یا اگر تحریم ها برداشته نشود.

نصر با تاکید بر اینکه مذاکرات ممکن است شکست بخورد، گفت: پیامدهای این شکست برای ایران، آمریکا و منطقه فاجعه بار خواهد بود. گزینه های بعدی یا طرح B می تواند جنگی باشد که هیچکس در منطقه و ایالات متحده اخیراً از افغانستان خارج نشده است یا تحریم های بیشتر علیه ایران که می تواند به رویارویی مانند تهران منجر شود. ما قبلاً شاهد تنش در عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین هدف کشتی های نفتکش در منطقه خلیج فارس بوده ایم. هیچ کس نمی خواهد به جایگزینی برای معامله فکر کند.

منبع: روزنامه اعتماد

[ad_2]

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما