خودرو از اوج تولید سقوط می کند

[ad_1]

روند رو به رشد تولید ماهانه سه خودروساز بزرگ کشور در بهمن ماه متوقف شد که به نظر می رسد ریشه در تغییر تاکتیک خودروسازان (اولویت بندی محصولات معیوب) و کمبود اقلام خانگی داشته باشد. بر اساس اطلاعات ارائه شده به سامانه بورس از سوی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، این سه خودروساز وابسته به دولت در 11 ماهه امسال در مجموع 804 هزار و 995 دستگاه خودرو تولید کرده اند که حدود 90 دستگاه افزایش داشته است. درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل. زنان.

بر اساس صورت های مالی خودروسازان اما تولید ماهانه آنها در بهمن ماه تنها 66 هزار و 503 دستگاه بوده که نسبت به دی ماه 25 درصد کاهش نشان می دهد. پاییز زمانی اتفاق افتاد که خودروسازان توانستند در ژانویه با تیراژ حدود 89000 دستگاه به اوج تولید ماهانه خود برسند. اکنون آمارها نشان می دهد که خودروسازان از پیک تولید در ماه فوریه افت کرده اند. به این ترتیب پس از فروردین، اردیبهشت و مرداد، کمترین تیراژ ماهانه در بهمن ماه به ثبت رسید.

با توجه به روند تولید در بهمن ماه و با توجه به احتمال زیاد به همین منوال در اسفندماه امسال برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو انجام نخواهد شد. بر اساس برنامه وزارت صمت، امسال قرار بود سه خودروساز اصلی کشور حدود 1.1 میلیون دستگاه خودرو سواری تولید کنند. این در حالی است که با توجه به 11 ماه تولید (حدود 805 هزار دستگاه)، پیش بینی می شود سه خودروساز بزرگ کشور در ماه پایانی سال حدود 300 هزار دستگاه تولید کنند که قطعاً این اتفاق نخواهد افتاد. با توجه به روند تولید ماهانه خودروسازان در سال جاری، به نظر می رسد در بهترین حالت 100 هزار دستگاه خودرو در اسفند تولید شود (که به دلیل تغییر تاکتیک خودروسازان و مشکل کمبود قطعات بعید به نظر می رسد این اتفاق دوباره تکرار شود).

بنابراین مجموع تولید سه خودروساز بزرگ کشور در سال جاری در نهایت به حدود 900 هزار دستگاه خواهد رسید. این پیش بینی نشان می دهد که خودروسازان در بهترین حالت با 200 هزار دستگاه از طرح تولید وزارت صمت در سال جاری عقب خواهند ماند.

این نشان می دهد که سیاست های وزارت صمت در صنعت خودرو جواب نداده و به ویژه در حوزه قیمت گذاری نیاز به تغییرات اساسی است. سیاست هایی مانند قیمت گذاری اجباری و همچنین اصل حضور دولت در صنعت خودرو، دومین صنعت بزرگ کشور را در شرایط سختی قرار داده است، بنابراین نه تنها کیفیت محصول مطلوب نیست، بلکه تولید و عرضه نیز ناکافی است.

اما دو دلیل وجود دارد که خودروسازان دچار افت شدید بهمن شده اند. یکی تغییر تاکتیک خودروسازان و دیگری کمبود قطعات. دلیل اصلی اما ظاهرا به همین موضوع تغییر تاکتیک شرکت های خودروسازی برمی گردد.

گفته می شود خودروسازان در هفته های اخیر تکمیل و بازاریابی محصولات معیوب را در اولویت قرار داده اند و در نتیجه نه تنها رشد ترافیک متوقف شده، بلکه سرعت تولید نیز به شدت کاهش یافته است. محصولات ناقص خودروهایی هستند که به دلیل کمبود قطعات یدکی در اختیار خودروسازان قرار نگرفته اند. در مورد چرایی سپرده گذاری این خودروها دو اظهار نظر وجود دارد. یکی از خودروسازان و دیگری از رگولاتورها. خودروسازان می گویند محصولات انبار با کمبود مواجه هستند و تا زمانی که به اتمام نرسند در دسترس نخواهند بود.

در این میان نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور احتمال احتکار این خودروها را مطرح کرده اند. بالاخره در دسترس نبودن این خودروها در بازار نیز در افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است و البته با بازاریابی آنها امکان کاهش یا حداقل کنترل قیمت خودرو در بازار وجود دارد.

تا همین چند هفته پیش اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت و به تبع آن خودروسازان، افزایش ارقام تولید بود، البته به قیمت تولید محصولات معیوب. در واقع وزارت صمت برای آمارگیری اصرار بر ادامه تولید بی وقفه داشت و در این بین افزایش تیراژ عیوب چندان اهمیتی نداشت. در همان زمان حساسیت به پارکینگ های مملو از محصولات خودروسازان بسیار زیاد شد و با ورود دستگاه قضایی و مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت خودروسازان را مجبور به تغییر تاکتیک کرد. تاکتیک جدید خودروسازان اما اولویت بندی محصولات معیوب است تا تولید روزانه خود را کاهش داده و تکمیل و بازاریابی محصولات معیوب را در اولویت قرار دهند.

از چند هفته پیش که این تغییر تاکتیک آغاز شد، آثار آن در آمار تولید بهمن نمایان شد. در حالی که این تاکتیک به ضرر تولید بوده و وزارت صمت و خودروسازان مجبور به پذیرش آن شده اند، به نظر می رسد رویکرد درستی در پیش گرفته شده است. اولویت بندی محصولات معیوب به طرق مختلف می تواند به نفع خودروسازان و البته مشتریان باشد. علاقه خودروسازان در این امر کاهش فشارهای خارجی به انبار محصول است تا شارژ انباشتگی از جلو حذف شود.

مزیت اولویت بندی خودروهای معیوب برای مشتریان نیز افزایش عرضه به بازار است که در قالب تقویت فروش هفتگی خودروسازان نمود پیدا می کند. طبیعتا هر چه تعداد خودروها در فروش هفتگی بیشتر بفروشند، تقاضا در بازار آزاد کمتر می شود و این می تواند تا حدودی به کنترل قیمت ها کمک کند (البته بازار خودرو همچنان با نوسانات قیمتی مطابق با انتظارات تورمی و مبادله ای مواجه است. نرخ ها). . او انجام می دهد).

اما مشکل دیگری که خودروسازان در فرآیند تولید با آن مواجه هستند کمبود قطعات داخلی است. همین چند روز پیش انجمن قطعه سازان تهران پیش نویسی را منتشر کرد که در آن به دلیل عقب ماندگی های شرکت های قطعه سازی، روند تامین قطعات مختل شده است. گفته می شود قطعه سازان بیش از 45 میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند و این موضوع در هفته های پایانی سال حساسیت بیشتری پیدا کرده است.

در پایان هر سال، سازندگان قطعات تمایل دارند به طور فزاینده ای بر ادعاهای معوقه خود مانور دهند و از هر تاکتیکی برای رسیدن به این هدف استفاده کنند. یکی از این تاکتیک ها کند شدن روند ارسال قطعات به خطوط تولید خودروسازان است که شنیده ها حاکی از آن است که اخیرا رخ داده و ادامه خواهد داشت.

این موضع قطعا بر تولید خودرو تاثیر منفی خواهد گذاشت و باید منتظر ماند و دید واکنش خودروسازان چه خواهد بود.

نوسانات در تولید خودروسازان

به جزئیات آمار تولید 11 ماهه امسال می پردازیم و می بینیم خودروسازان در این مدت چه نوساناتی در تولید داشته اند. بر اساس صورت های مالی منتشر شده، بیشترین دوره ۱۱ ماهه امسال مربوط به ایران خودرو است که توانسته ۴۲۹ هزار و ۸۰۲ دستگاه انواع محصولات سوری را تولید کند. در مقایسه با 11 ماهه سال گذشته حدود 2200 محصول بیشتر در ایران خودرو تولید شده است. تولید خودرو ایران در بهمن ماه 48 هزار و 494 دستگاه بوده است. در بین محصولات ایران خودرو، گروه پژو بیشترین تیراژ را در 11 ماه امسال داشته است. تولید 288 هزار و 842 دستگاه از محصولات خودروسازی ایران در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 8 درصد کاهش داشته است. ایران اما در پایان بهمن ماه 46 هزار و 527 دستگاه سمند تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 2 هزار دستگاه کاهش داشت.

آبیاری جاده ویژه در تولید دنا نیز در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 4 هزار دستگاه کاهش داشته است و این در حالی است که در این مدت 46 هزار و 399 دستگاه از این محصول وجود داشته است. اما کاهش تولید ایران و خودرو در پژو، دنا و سمند توسط رانا جبران شده است به طوری که در 11 ماهه امسال تولید این محصول از 11664 دستگاه به 33287 دستگاه رسیده است که رشدی تقریباً نزدیک به آن را نشان می دهد. سه بار.

در آمار ایران خودرو تولید 7 هزار و 951 دستگاه تارا به ثبت رسیده است، ضمن اینکه این شرکت در 11 ماهه امسال نیز 6 هزار و 693 دستگاه هایما تولید کرده است. تولید هایما در مقایسه با 11 ماه سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

به سراغ سایپا برویم تا ببینیم وضعیت تولید در این شرکت طی 11 ماه امسال چگونه بوده است. دومین خودروساز بزرگ ایران در 11 ماهه امسال حدود 270 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.5 درصد رشد داشته است. تولید ماهانه این شرکت در بهمن ماه تنها 12774 دستگاه بوده است.

پرمصرف ترین محصول سایپا طی 11 ماهه امسال تیبا بوده که حدود 250 هزار دستگاه از آن تولید شده است. تولید این محصول نسبت به 11 ماهه سال گذشته بیش از 16 درصد افزایش داشته است.

سایپا همچنین در پایان بهمن ماه امسال 19 هزار و 653 دستگاه خودرو شاهین تولید کرد، خودرویی که در مدت مشابه سال گذشته کمتر از 2 هزار دستگاه تیراژ داشت. یکی دیگر از محصولات سایپا در دوره مورد بررسی، آریو است که تنها 130 دستگاه تیراژ داشت.

اما پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ ایران، کمترین ترافیک و بالاترین نرخ رشد را در 11 ماه امسال داشته است. مجموع تولید این شرکت تا پایان بهمن ماه 105 هزار و 413 دستگاه بوده که نسبت به 11 ماه سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است. خودروسازان اما در بهمن ماه تنها 5262 دستگاه تولید کردند.

بزرگترین تولید پارس خودرو در دوره مورد بررسی کوئیک بود که تیراژ 86 هزار دستگاه داشت.

تولید رپید در پارس خودرو نسبت به 11 ماه سال گذشته حدود 54 درصد افزایش داشته است. این شرکت همچنین در 11 ماهه امسال بیش از 18 هزار دستگاه ساینا تولید کرده است که تقریباً سه برابر مدت مشابه سال گذشته است. یکی دیگر از محصولات پارس خودرو در 11 ماهه امسال برلیانس با تیراژ 594 دستگاه است.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما