همه متهم به گرانی برنج

[ad_1]

کاهش 20 تا 43 درصدی تولید، کاهش عرضه، افزایش انباشت و افزایش 60 درصدی قیمت تمام شده تولید در کنار افزایش قیمت کلی این محصول از عوامل اصلی کمبود و گرانی این محصول است. برنج ایرانی و خارجی

به گزارش همشهری، با ادامه روند صعودی قیمت خرده فروشی برنج، وزیر جهادکشاورزی از عرضه اینترنتی دو رقم برنج شیرودی و فجری پرمحصول برای رفع عطش بازار خبر داد، اما بنکداران مواد غذایی در حال ارزیابی تاثیر این برنج هستند. این روش عرضه با به حداقل رساندن قیمت خرده فروشی برنج است. .

نوسان قیمت عمده برنج ایرانی

نایب رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به آمارهای مختلف اعلام شده مبنی بر کاهش 20 تا 43 درصدی تولید برنج در سال زراعی جاری و تاثیر آن بر کمبود و گرانی برنج ایرانی گفت: قیمت برنج ایرانی روزانه در مناطق شمالی تعیین می شود.» قیمت عمده هر کیلو برنج هاشمی در مراکز تولیدی بین 73 تا 77 هزار تومان است.

عبدالله حقیقت افزود: قیمت عمده فروشی هر کیلو برنج مرغوب ایرانی در مراکز تولیدی تا 78 هزار تومان و قیمت عمده هر کیلو برنج پرمحصول فجر 51 هزار تومان و قیمت برنج شیرودی و ندا 42 تا 43 هزار تومان است. تومان.

وی از تاثیر کمیابی و افزایش قیمت بر کاهش کیفیت برنج خبر داد و گفت: افزایش قیمت بر کاهش کیفیت و رشد ناخالصی ها و مخلوط برنج های سفارش شده از بنکداران در مراکز تولید تاثیر گذاشته است. حقیقت در خصوص تاثیر عرضه هوشمند برنج ایرانی پرمحصول بر قیمت خرده فروشی این محصول در بازار، گفت: عرضه برنج شیرودی، فجر یا ندا به شبکه هوشمند در صورتی که برنج عرضه شده از کیفیت خوبی برخوردار باشد. و قیمت ، می تواند در ساماندهی بازار برنج کمی موثر باشد. اما برنج مرغوب ایرانی مشتریان خاص خود را دارد.

تولیدکنندگان از فروش برنج خودداری می کنند

نایب رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: افزایش قیمت باعث شده کشاورزان و عمده فروشان مناطق شمالی نتوانند برنج عرضه کنند.

به گفته وی، در این شرایط به نظر می رسد کشاورزان برنج تولیدی را ذخیره کرده اند و هر زمان که نیاز به پول داشته باشند برنج خود را بر اساس نیاز اقتصادی خود و به قیمت روز به فروش می رسانند. حقیقت افزود: وزارت جهاد متولی تامین برنج است و باید از کاهش حداقل 20 درصدی تولید و تاثیر آن بر قیمت برنج مطلع بوده است، بنابراین باید مجوز افزایش واردات و عرضه را صادر می کرد. برنج خارجی در بازار چند ماه پیش.

وی افزایش قیمت برنج خارجی را ناشی از افزایش قیمت برنج در برخی از مبادی وارداتی مانند هند دانست و افزود: ارز نیمایی در حال شنیده شدن است. در حالی که پیش از این واردات کالاهای اساسی از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود اما از سیزدهم آذرماه امسال این مالیات از واردات برنج دریافت می شود. وی افزود: نوسانات قیمت برنج در بازار باعث شده تا برخی از فروشندگان کانال های ایرانی را با قیمت برنج کیلویی 70 هزار تومان عرضه کنند که این امر به گرانی برنج کمک می کند.

رشد 60 درصدی هزینه های تولید برنج

مدیرکل بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در سال های عادی دو سوم نیاز بازار برنج را تولید داخل و یک سوم آن را واردات تامین می کند، گفت: در سال های عادی دو سوم نیاز بازار برنج از طریق واردات تامین می شود. : امسال نسبت به سال گذشته 37 درصد رشد داشته اند، البته افزایش قیمت برنج خارجی بر مبناهای وارداتی مانند هند و پاکستان و تغییر ارز مبنا واردات برنج از دولتی به نیمایی. ، باعث افزایش 30 درصدی قیمت برنج وارداتی شده است.

ابراهیم زارع درباره علت گرانی برنج ایرانی افزود: در سال کشت محدود مهر 1395 تا مهر 1400 شاهد خشکسالی بی سابقه ای بودیم که در 60 سال گذشته بی سابقه بوده است. این امر باعث کاهش 20 درصدی تولید برنج ایران شده است. از سوی دیگر به دلیل افزایش هزینه های کارگری و نوسانات نرخ ارز، قیمت تمام شده تولید برنج نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش یافته است، با این حساب قیمت مناسب برنج، برنج مرغوب ایرانی حدود 45 هزار تومان است.

رشد 37 درصدی واردات برنج خارجی

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی گفت: وزارت جهادکشاورزی تنها با رشد توزیع برنج خارجی، از ذخایر استراتژیک موجود در بازار می تواند در تامین برنج دخالت کند.

وی افزود: از ابتدای امسال 300 هزار تن برنج خارجی با قیمت کمتر از 20 هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه شده است و تا پایان امسال 200 هزار تن برنج هندی، پاکستانی و تایلندی توزیع می شود. وارداتی.” این معادل یک ششم نیاز بازار برنج است. زارع گفت: قیمت برنج ایرانی مرغوب نسبت به سال گذشته 90 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است تا با کاهش هزینه های بازاریابی از طریق توزیع اولیه، قیمت خرده فروشی برنج را کاهش دهد، گفت: برنج توسط کشنده تولید نمی شود، بلکه عمدتاً در بانک ها، کارخانه ها و انبارها نگهداری می شود.

همه متهم به گرانی برنج

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما