اتفاقی جنجالی برای ورزشکاران ایرانی

[ad_1]

محرومیت از مربیان مرد در کنار ورزشکاران زن یکی از چالش های مهم ورزش بانوان ایران پس از انقلاب است. ورزش کشور از زمانی که در قالب سازمان تربیت بدنی فعال بود تا امروز که با وزارتخانه همکاری می کند، همیشه مخالفت های زیادی با ورزش نکردن ورزشکاران زیر نظر مربیان مرد وجود داشته است. اما شورای عالی انقلاب فرهنگی از همان ابتدا وارد این موضوع شد و مصوبه ای صادر کرد که به صراحت ممنوعیت را قانونی کرد. این مصوبه که «گسترش حجاب و عفاف» نام دارد، متناسب با هر حوزه انتخابیه به تمامی دستگاه های دولتی ابلاغ شده و همگان موظف به اجرای آن هستند. در مورد دستگاه های ورزشی قانون این است که مربیان تیم های ملی ورزش باید خانم باشند و آقایان نمی توانند در هیچ رشته ای به بانوان چه در داخل خانه و چه در فضای باز آموزش دهند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی اما چهار دهه است که بر اجرای این قانون تاکید دارد که متولیان ورزش نتوانسته اند آن را به صورت شفاف اجرا کنند. چون تعداد مربیان حرفه ای در ورزش قهرمانی آنقدر کم است که شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نباشد. در تمام این سال ها وضعیت ورزش بانوان به گونه ای بوده که فدراسیون های ورزشی مجبور بوده اند از مربیان مرد به عنوان مشاور فنی تیم های ملی استفاده کنند و همیشه از وجود آنها بهره ببرند.

اگرچه در سال های اخیر و به موازات پیشرفت ورزشکار زن در سطح جهان و در عرصه آسیا، تعداد قابل توجهی مربی ورزشی در این زمینه آموزش دیده اند، اما باید گفت که این بانوان از سطح حرفه ای فاصله زیادی دارند. به دلیل کمبود تجربه بین المللی؛ بنابراین تنها راه حل این بود که وزارت ورزش همچنان از دانش مربیان مرد استفاده کند و استانداردها و چارچوب ها را رعایت کند و آنها را به عنوان سرمربی برای تمرین با مربیان اعزام کند.

نکته جالب اینجاست که در برخی حوزه ها ورزش کشور آنقدر بسته است که حتی مربیان درجه دو یا سه هم نیستند که بخواهند یک ورزشکار را هدایت کنند یا با مربیان مرد تجربه کسب کنند. نمونه بارز آن را می توان در رشته دو و میدانی دید; جایی که به لطف قهرمانان سابق مردان این رشته توانسته رونق خوبی به دو و میدانی امروز بانوان ایران بدهد. دو سه سال پیش این مربیان جوان با آموزش در مواد مختلف، نسل جدید و استعدادهای نوظهور ورزش مادرانه را معرفی کردند. استعدادهایی که اگر حمایت شوند، مطمئناً می توانند کارهای بزرگی در آینده انجام دهند. اما با وجود این اتفاقات امیدوارکننده، فدراسیون دوومیدانی از همکاری مربیان مرد با ورزشکاران زن جلوگیری کرده است. دلیل این ممنوعیت نیز مربوط به قانون عدم حضور مربیان مرد در کنار ورزشکاران است. فدراسیون چندی پیش با نصب بنر اختصاصی دو و میدانی در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران، تمرین ورزشکاران با مربیان مرد را ممنوع کرد.

هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. اما واضح است که بیش از 90 درصد فعالیت‌های ورزشی بانوان در کشور زیر نظر مربیان مرد انجام می‌شود و در بیشتر موارد، مسئولان وزارتخانه تلاش می‌کردند با موازین اسلامی با تیم‌های ورزشی بانوان همکاری کنند.
فدراسیون دو و میدانی از دو روز گذشته از ورود مربیان مرد به پیست جلوگیری کرده است که جدولی نیز برای تمرین ورزشکاران در ورزشگاه طراحی کرده است. اما زنان در روزهای زوج از صبح تا ساعت 14 و مردان در همان روزها از ساعت 14 تا 20 حق ورزش دارند. در روزهای فردی، این ساعت آموزشی به صورت معکوس برگزار می شود. یعنی اول مرد و بعد زن.

با توجه به تماسی که روز گذشته برخی از دوندگان با «شرق» داشتند، خاطرنشان کردند که نماینده فدراسیون دوومیدانی در ورزشگاه آفتاب انقلاب حضور یافته و طبق برنامه قطعی ورود و خروج بانوان و آقایان را کنترل کرده است. حسین شایان، مربی سابق پرش ارتفاع مردان ایران، یکی از مربیانی است که در حال حاضر در رشته دو و میدانی بانوان تمرین می کند. او که روز گذشته توسط نیروهای امنیتی از ورود به خورشید انقلاب جلوگیری شد، به «شرق» گفت: «تا زمانی که زیرساخت های لازم برای ورزش بانوان را نداشته باشیم، نمی توانیم ورزش بانوان را از ورزش آقایان جدا کنیم. بحث فقط این نیست که می گوییم مربی زن تربیت کرده ایم و او فارغ التحصیل است، بلکه مربی باید زمین را ببیند و تجربه کسب کند. تعداد مربیان پرش در ایران بسیار کم است. یا مثلا در زمینه لانچ ها در ایران مربی نداریم. بعد از این همه سال دوومیدانی بانوان لنگ زده است اما حالا این تصمیم گرفته شده است. فدراسیون ها و مربیان قبلی سخت تلاش کردند تا نسل جدیدی از دو و میدانی زنان را بسازند. بعد از سال ها برای اولین بار تیمی را به مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا اعزام کردیم و دختران و پسران ما به همین تعداد مدال کسب کردند. این نشان می دهد که برای رسیدن به این نتایج کار انجام شده است. البته کمبود مربیان زن حرفه ای تنها به ایران محدود نمی شود. ما در سراسر جهان با کمبود مربی زن مواجه هستیم. یک سال تمام دنبال مربی خارجی پرتاب چکش برای ریحانه آرانی بودیم اما کسی را پیدا نکردیم.»

این پیشکسوت دوومیدانی در ادامه با تایید اینکه فدراسیون دوومیدانی نسبت به این موضوع کمی تندی داشته است، ادامه می دهد: دیروز برای تمرین شاگردم (زهرا فرخفل) رفتم اما اجازه ورود ندادند و به نظر من وزارت ورزش ورزش و کمیته ملی المپیک از این موضوع اطلاعی ندارند و در صورت اطلاع حتما از دوندگان حمایت خواهند کرد همانطور که قبلا از ما حمایت کردند و ما بدون مشکل کار خود را انجام می دهیم والیبال، بسکتبال، وزنه برداری و … رشته هایی هستند که یک سرپرست فنی مرد داشته باشیم.» در این شرایط باید تمرینات سرعتی و قدرتی دانش‌آموزان خود را در پارک‌ها کنترل کنیم و تمرینات تخصصی آن‌ها را به‌تنهایی برنامه‌ریزی کنیم.

فدراسیون دوومیدانی ورزشکاران دو و میدانی را با محرومیت از حضور مربیان مرد در پیست انقلاب که در آستانه برگزاری رویدادهای مهم بازی‌های کشورهای اسلامی ۲۰۲۲ و بازی‌های آسیایی هانگژو هستند، به چالش کشیده است. بدتر از همه، او یک برنامه تمرینی غیرقابل پیش بینی برای آنها تنظیم کرده است.

ورزشکار حرفه ای باید صبح و بعدازظهر تمرین کند؛ ورزشکاری که نخواست نامش فاش شود به «شرق» گفت: مثلاً صبح پرتاب کنید و بعدازظهر وزن کنید. برخی از طبقه بندی شده ها دانشجو هستند و در این موارد. در مواردی که باید صبح و سر کلاس آنلاین باشند، با این برنامه عملاً تمرین صبحگاهی را از دست می دهند، برخی از آنها ساکن غرب تهران هستند و بهانه ای برای رفتن به شرق تهران (ورزشگاه آفتاب انقلاب) دارند. از مسافت طولانی، آنها نمی توانند در زمان های تعیین شده در پیست باشند. برای یک دختر خطرناک است که تا ساعت هشت شب در پیست باشد. من نمی دانم چرا چنین تصمیمی گرفته شده است.” رشته ای است که در فضای باز تمرین می شود “پوشش کامل است و هیچ برخوردی وجود ندارد.”

مهسا میرزا طبیبی در پرش با نیزه، ریحانه مبینی در پرش طول، محله مهروقی در پرتاب دیسک، فرزانه فصیحی در دوی 60 متر و فاطمه محیطی زاده در هفته از چهره های شاخص این روزهای دوومیدانی بانوان ایران هستند. همه آنها آموزش می دهند زیر نظر مربیان مرد با شرایطی که فدراسیون دوومیدانی ایجاد کرده مطمئنا از مسیر ورزش حرفه ای دور خواهند شد. «شرق» روز گذشته در تماس با چند فدراسیون ورزشی جویای فعالیت تیم های بانوان شد که همگی به اتفاق آرا اعلام کردند که تمرینات آنها به روال گذشته و زیر نظر مربیان مرد ادامه دارد.

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما