چرا دلار در حال افزایش است؟

[ad_1]

فضای بازار ارز این روزها به قدری منعطف است که با یک سری اخبار مثبت کاهش می یابد و با یک سری اخبار منفی دیگر زیاد می شود.

به گزارش اقتصادنیوز، با وجود جو پیش بینی شده در بازار ارز، برخی معامله گران روز یکشنبه بر این باور بودند که چشم انداز هنوز صعودی نیست زیرا معامله گران نشانه هایی از ریزش بازار را مشاهده می کنند.

پرتاب موشک به قیمت دلار

پرتاب این موشک قیمت دلار را به سطح بحرانی رساند. در روزهای پرتلاطم بازار، خبر شلیک موشک به مقر جاسوسی اسرائیل و همجواری با کنسولگری آمریکا، بازار ارز را تکان داد. دلار در ساعات اولیه روز یکشنبه نسبت به روز شنبه با افزایش باز شد. دلار هرات 550 تومان و در بازار تهران 500 تومان افزایش یافت و به مرز بحرانی 26 هزار و 500 تومان رسید. معامله گران معتقدند تثبیت دلار بالای 26 هزار و 500 تومان به معنای تغییر فاز بازار است.

فضای انتظار در بازار ارز را تنظیم کنید

علیرغم کاهش انتظارات بازار ارز، برخی از معامله گران روز یکشنبه معتقد بودند که چشم انداز هنوز صعودی نیست زیرا معامله گران نشانه هایی از سقوط در بازار را مشاهده می کنند.

طرح B آمریکا بدون روسیه

اولین سیگنال: دیروز در بازار اعلام شد که آمریکا طرح B را برای برجام اجرا می کند. طرح B یعنی توافق هسته ای با ایران منهای روسیه. بر اساس این خبر، آمریکا یک هفته به روسیه مهلت داده تا از خواسته های خود عقب نشینی کند، در غیر این صورت از توافق برجام خارج خواهند شد. این اظهارات توسط خبرنگار وال استریت ژورنال بیان شد و معامله گران با هم درگیر شدند. البته خروج روسیه یا ایران بدون روسیه انتخاب سختی است، زیرا روسیه جزء توافقات اجرایی شورای امنیت سازمان ملل است و مشخص نیست ایران به کدام کشور برای مشارکت در قراردادهای اجرایی بدون روسیه اعتماد دارد.

در علامت دوم، معامله گران فارکس گفتند که حمله آمریکا در مسکو واکنش منفی از سوی چین نداشته است، بنابراین این احتمال وجود دارد که چین در یک مسیر جایگزین با ایالات متحده همکاری کند.

آیا نرخ ارز بانک مرکزی بالاست؟

سومین سیگنال، خبر آزادسازی واردات خودرو بود. تجار معتقدند وقتی دولت قصد دارد واردات خودرو را بدون توافق آزاد کند، به این معناست که توان ارزی بانک مرکزی بالاست. به همین دلیل این تصمیم دلیلی بر احتمال افزایش در بازار تلقی شد.

علامت چهارم، ریسک بالای نوسانات در سطوح بالاتر در شرایط فعلی بود. معامله گران به شدت نگران اقدامات انضباطی در صورت حرکت دلار به سطوح بالاتر هستند، بنابراین محتاط هستند.

تقاضای درهم کاهش یافت

پنجمین نشانه، افزایش مجدد تقاضای معاملات ارزی در اواسط بهار بود. به مناسبت پایان سال، مشاغل تجاری تا پایان فروردین ماه استراحت خواهند کرد. بنابراین تقاضای زیادی برای این کانال در بازار وجود ندارد. یکی از دلایل این بود که قیمت نقدی در تهران بالاتر از نرخ درهم حواله از امارات بود و این نشان می دهد که تقاضا برای درهم کم است. البته در این سناریو عده ای می گویند که تزریق کم است و این گفته را تایید نمی کند اما برخی معامله گران آن را نشانه می دانند.

بازار ارز منعطف تر شد

به طور کلی با وجود این سیگنال ها، فضای بازار ارز این روزها بسیار منعطف است، به طوری که با تعدادی از اخبار مثبت کاهش می یابد و با تعدادی از اخبار منفی دیگر افزایش می یابد. به همین دلیل است که معامله گران می گویند سیگنال های امروز ممکن است فردا کار نکنند.

حباب چهارم یک میلیون تومان بود

نکته یکشنبه بازار این بود که حباب ربع سکه به یک میلیون تومان رسید در حالی که حباب سکه 100 هزار تومان بود. قیمت ربع سکه برای اولین بار در فصل زمستان وارد کانال 4 میلیون تومان شد که نشان از تقاضای ریالی سکه با عیار کوچک دارد.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما